Islandshästutbildning på Strömsholm

Sv: Islandshästutbildning på Strömsholm

Nej precis, flodhästar är nog inte så välkomna men det får man väl försöka undvika :D

Har du någon koll på uppstallningen?
För det är väl på stora anläggningen på strömsholm, och vad jag vet är det inte direkt några jättehagar där utan små rasthagar några timmar om dagen?
Men det kan ju tänkas att islandshästarna står någon annan stans än där, jag har bara varit i ett av stallen och ridhusen.
Men om det är ungefär så islandshästarna står, så måste jag nog leta annan häst att låna och ta med :(

Jag ska gå ridledarutbildningen i höst om det finns platser kvar! :) Har inte anmält mig ännu.

Knapplån

Nu har jag ingen aning om hur det är på Strömsholm men jag har gått på Hólar (även om det var länge sen...) och där skulle man också ha med sig en skolhäst.
Kraven på hästarna är ju till för att eleverna ska kunna lära sig så mkt som möjligt att att det ska gå att bedriva en undervisning där alla kan befinna sig på ungefär samma nivå, inte för att sortera ut potentiella elever som inte har tillräckligt bra hästar.

Har man tex en häst som är extremt passtaktig i tölten så blir det lätt att man fastnar där, dvs man kanske tillbringar en hel termin med att få ordning på takten (och blir i och för sig säkert duktig på att lösa just det problemet) och kan inte gå vidare i träningen. Samma sak gäller för en häst med stora problem med traven, då blir ju fokus på att få den att trava istället för att rida den så bra som möjligt i traven och man halkar efter i utbildningen osv.

Så en häst med lätt för att gå i alla (4 eller 5) gångarter är väl att föredra för sin egen skull som elev.

:eek: Har du gått på Hólar ?? hur var det ? Bra utbildning ?
Jag har funderat mellan Hólar o Strömsholm men har nog störst chans att komma in på strömsholm skulle jag tro.

Precis, och även jag tror (och hoppas) att Strömsholm följer samma devis som Hólar där. Meningen med utbildningarna är ju inte att få fram tävlingsekipage, utan att träna på en mängd olika saker, varför krävs en välutbildad häst.

Men man bör väl inte bli bortvald för att hästen ex tycker det är svårt att galoppera på volt?
Är ju faktiskt inte så jättemånga femgångare som klarar det bara sådär.

Men som sagt har ett tag att träna med, håller på att bygga en rundkorall här nu och skall också bygga stolpar och tråd så man kan bygga en cirkel i volten att galoppträna på. Så förhoppningsvis har han en bättre galopp till våren, konstigt vore det väl annars!

Sen är det ju det där att klara av att göra ett ridprov utan att svimma av nervositet med, det är ju mitt problem... :angel:

Kan du flytande isländska? :)

om du menar mig så njaa, jag lär mig för tillfället. Kan lite grann men inte flytande. OM jag skulle söka till Hólar så kommer jag givetvis flytta till Island ett år innan för att lära mig flytande isländska :)

Sen är det ju det där att klara av att göra ett ridprov utan att svimma av nervositet med, det är ju mitt problem... :angel:

Haha samma här ;)

Jag höll på att svimma av nervositet när jag skulle göra sista "provet" eller lektionen i instruktörskunskap på ridledarutbildningen som skulle avgöra om jag blev godkänd eller inte.

Just ja, du har gått ridledar utbildnignen va?
vad fick ni göra? Ålders grupp? Är de ett prov med där också? hur går de till? jag har nu skickat in anmälan till ridledarutbildningen och hoppas att den inte är full så jag blir antagen!

Jag kommer också vara svimfärdig när/om jag gör antagningsprovet till strömsholm. Någon som vet när det är 2010? Vilken häst ska man göra det på? Sin egen skolade häst som man ska ha med på utbildningen?

Jag gick den på Wången, 20 veckor. :)

vi gjorde allt möjligt, hade mkt unghästträning, instruktörskunskap (egna lektioner där vi fick hitta på övningar mm själva). Vi var 4 pers i åldrarna 20-40 år ;)

Ridprovet brukar vara på våren, i år var det i början på juni eller nåt sånt. Man har med egen häst på ridproven, den man ska med som skolhäst antar jag.

Okej :) Vad de mkt praktiskt som typ ridning? Eller mer teoretiskt?

jag är ju så frutansvärt blyg :O Så jag blir helt svimfärdig av att bara tänka på att man måste kritisera andra m.m. Därför tycker ja om buke så man kanskje kan få en liten kontakt innan x)

Undrade lite hur ni gör med hästarna ni ska ha med OM ni söker & bli antagna? Lånar ni unghästar? Eller köper en/två beroende på hur många man ska ha med? Den skolade hästen? Eran egen lr köper/lånar?

Det var både praktiskt o teoritiskt. Vi red 3-4 ggr i veckan, samt att jag tränade privat för Hjalti så jag red ibland 2 pass om dagen. Teori hade vi ofta, och när vi hade instruktörskunskap red 3 pers på antingen de privata hästarna (växlade mellan att rida o undervisa) eller på skolhästarna. Trodde inte jag skulle klara av att ha lektioner (är sjukt blyg av mig) men växte enormt som instruktör och person. Jag fokuserade mkt på att prata lugnt o tydligt, berömma mkt (när dom gjorde rätt) och bara vara trevlig.

Om jag söker o kommer in ska jag försöka låna unghästar samt köpa en egen som jag kan ha som skolhäst. Blir inte unghästen jag köper nu så pass bra så kanske han säljs/lånas ut o då får jag leta en ny :)

Jag hade gått isl.gymnasie innan så vi behövde inte gå så lång utbildning för att få ridledardiplomet. Iom att vi redan hade betyg i ridning, islandshästens historia ect. :)
Gick en 3-dagars kurs.
Där gick vi igenom kortfattat grundläggande kunskaper sen red vi och fick hålla lektioner. Pirrigt kan jag lova!
Hade som tur var hållet en del lektioner innan så det var inte så hemskt, men det är svårare att instruera de som är på samma nivå som en själv. :)

Jag tänker isf ta med min egen häst som skolhäst.
Han bör vara tillräckligt utbildad, frågade även en i mitt stall som är b-instruktör som han skulle "duga" och det trodde hon absolut så det känns ju bra!

Sen kommer jag höra mig för att få låna en unghäst, det är ju säkert många som är tacksamma att lämna ut sin häst på foder och få den inriden av en Strömsholmelev gratis kan jag tänka :)

Gud vad peppad man blir! :banana:
Vill verkligen utbilda mig vidare innom Sif då jag vet att det är detta jag vill jobba med...

jag blir också jätte taggad :D Vill vekrligen gå NUU!!

har en fråga till er som gått ridledarutbildningen.. På SIFs hemsida står de att man måste genomförst 1 års yrkespraktik efter man gått ridledar utbildningen för att sen söka till B-instruktör? Är de så? För går ja ridledar utbildningen i Sep så hinner jag inte praktisera ett år innan strömsholm :S

Jag tror inte att kravet på ett års praktik mellan ridledarutbildningen och B-instruktrösutbildningen gäller när du söker till Strömsholm. I utbildningen där ingår ju praktisk undervisning. Står det något om det bland förkunskapskraven till strömsholm?

Jag blir förvirrad, för går du in på Sifs hemsida & under utbildningar. Där står de en flik Islandshäst strömsholm & en flik ridutbildningar.

Under islandshäst strömsholm fliken står de:
UTBILDNING
Islandshäst Strömsholm
KRAV PÅ FÖRKUNSKAPER
- Ridledare för islandshäst
- Flerårig dokumenterad rid- och hästerfarenhet
DELMOMENT
enl kursplan vid Ridskolan Strömsholm

Och under fliken ridutbildningar står de:
UTBILDNING
B-instruktör för islandshäst
KRAV PÅ FÖRKUNSKAPER
· Ridledare för islandshäst
· Baskurs i hästkännedom
· Ett års yrkespraktik efter ridledar-utbildningen med ridlektioner i ridskoleverksamhet
· Intyg om ridprov
DELMOMENT
· B-instruktörsutbildning för islandshäst
· Examination
· Domarsekreterarkurs
· Grundkurs avel alt Fortsättningskurs 1 avel

Vem av dom ska man gå efter? Är det inte samma utbildnind?

B-instruktörsutbildningen som det står om där är den som det annonseras om i Islandshästen någon gång per år. Den är en ren helgkurs och har funnits mycket längre än Strömsholm-utbildningen.

Slutresultatet är detsamma på båda vad gäller att bli B-instruktör. På Strömsholm blir man väl även C-tränare efter avlagt unghästprov och där ingår mycket annat som är matnyttigt i hästväg. Just för att den "vanliga B-instruktörskursen är på ett par helger så är det ju krav på mer förkunskaper då det egentligen bara är en avstämning av befintliga kunskaper som avslutas med prov, både teoretiska och praktiska.

Ja det var ju den biten med ja, bästa är väl att ringa Sif och fråga?

Jag har ju jobbat 11 mån som stallchef/ridlärare men det var just före kursen och en stund efter. Efter det jobbade jag 3 mån med unghästar på en avelsgård. Har efter det haft ett uppehåll från hästjobb (men haft min egna häst under tiden) och nu jobbar jag på hästgård igen from 1 Juni...
Är nog dags att ringa och fråga allt man undrar tror jag...

Aha ja men så måste det ju vara!
Klart om man bara är där ett par helger och inte ett helt år så måste de ju ha mer krav på förkunskaper, allt för att slippa kugga folk.
Vet många som kuggat på proven (de som läst den så på distans) och sedan fått betala multum för att bli färdigexaminerade...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 568
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Vilken är bäst? Jag har lite framtidsångest (som vanligt), men istället för den vanliga "vad ska jag bli"-frågan har jag reducerat...
Svar
9
· Visningar
3 820
Senast: Fossing
·
J
Hästmänniskan Det finns några olika hästutbildningar jag har kikat på, tex i åre, strömsholm mm. Jag skulle gärna vilja veta lite om ni har gått nån...
2
Svar
25
· Visningar
3 171
Senast: annibanni
·
Ekonomi & Juridik Nu är det så att jag är inne på att utbilda mig till Ridinstruktör (inte ridlärare). Då står jag och väger mellan KY-utbildning i...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Eve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar