Islandshäststall eller vanligt?

Lona

Trådstartare
Har ni era hästar i ett stall med bara isisar eller är det blandat med olika raser? Varför har ni valt det ena eller det andra :)?

Sv: Islandshäststall eller vanligt?

Min häst står i ett islandshäst stall, varför det har blivit just det vet jag inte riktigt.
Det är väl så att man gärna är där andra med samma intresse är, tror en hoppryttare hellre är i ett stall med andra hoppryttare än i ett stall med tex dressyrfolk :)

Jag vill ha mina med andra islandshästar. De kommunicerar bäst så. Sedan finns det risk för skador när mindre islandshästar går med stora hästar som inte kan kommunicera bra. Jag har dock haft mina bland andra hästar också men det är ett orosmoment.

Jag har valt det, för det var bara dom som hade lösdrift. Och med nästan bara islandshästar.

Just nu står min tsm med stora bruna, av den anledning att jag har gratis stallplats och barnvakt hos min svärmor! Vill att han ska få gå med andra islänningar så småning om! Men blir nog inte förrän sambon har hittat en han vill ha och sen i planeringen ingår även ett köp en egen liten gård och då blir de bara isisar. Men nu så får vi se det bra med att ha hästen hos svärmor, sparar pengar och sen finns det alltid nån som kan passa vår 10 månaders son medans vi rider.

Vi har stallet hemma på gården och haft många olika hästar, både islänningar och stora hästar/ponnyer tillsammans. Nu har vi två och en halv islänning (den ena är korsning mellan nsv o islandshäst) som står på lösdrift! :)

Jag vill ha i ett stall med andra islandshästar inte för att Jorunn inte kan gå med andra utan mer för min egna del. Jag vill kunna fråga om råd och tips och känner mig mer hemma med tankar och åsikter med andra islandshästmänniskor.

Vi har 8 hästar i stallet varav 7 är islandshästar och en connemara

Här har halvblod, ponny och islandshästar gått tillsmmans och det har fungerat hur bra som helst.
Själv tycker jag det är roligare om det finns olika inriktningar i ett stall. Det är utvecklande för en själv.

Bara islandshästar. Har valt att ha honom hos en islandshästuppfödare för att det är ett bra ställe med pojkflock och stora ytor.

Jag hade min ihop med halvblod av den enkla anledningen att det stallet ligger granne med oss och jag gillade stallet och då såg jag ingen anledning att åka ½ timme bil extra om dagen för att han skulle stå med islänningar.
Enda nackdelen med det var att man blev lite trött på alla dessa täcken när jag var "enkel" och inte hade täcke på min. Men det har ju mer med ägarna än hästarna att göra men det kanske är liiite vanligare med massa täcken på halvblod än på islänningar.

Visst kan det vara trevligt att stå i ett stall med samma inriktning som en själv men det utbytet fick jag genom lektion en gång i veckan. Skötsel och annat man kan ha frågor om fungerar ju likadant.

Detta med kommunikation funderade jag aldrig en sekund över. Det är ju hästar allihop och utgå ifrån att alla halvblod inte kan kommunicera med andra hästar är lite korkat tycker jag, precis lika korkat som att utgå ifrån att alla islänningar uppför sig perfekt ihop med andra hästar.

I vårat stall är det blandat med raser, har både lösdrift och uppstallning, alla som är trevliga, öppna är välkommna, självklart ska hästen också vara trevlig.
En ouppfostrad/otrevlig islandshäst är lika ovälkommen som en ouppfostrad/otrevlig storhäst, här behandlas alla likadant.

Blandade flockar också, gällande kön med, allt hänger på hur hästarna är som individer.

Detta med kommunikation funderade jag aldrig en sekund över. Det är ju hästar allihop och utgå ifrån att alla halvblod inte kan kommunicera med andra hästar är lite korkat tycker jag, precis lika korkat som att utgå ifrån att alla islänningar uppför sig perfekt ihop med andra hästar.

:bow: :bow: :bow:

Är det flockuppfödda hästar oavsett ras fungerar det säkert. Dock blir skadorna stora när en flera hundra kg mer häst är på en mindre häst.

Jag har eget stall, där står fyra hästar nu varav en är islandshäst (min), jag har även en arab, en inhyrd varmblodstravare och ett tvåårigt fullblodssto. Som det känns nu hade det varit enklare för mig att ha bara islandshästar då alla går tillsammans i hage.
Det är framförallt fodringen som är lite besvärlig eftersom de större äter så mycket mer än lille herren, vilket resulterar i att han snabbt går upp i vikt om man inte väger av allt noga, vilket man ju försöker göra.
En annan sak som jag också kan sakna är en träningskamrat som håller samma tempo. Eftersom jag har den häst jag har, som har ett lite högre tempo än önskat ibland, är det svårt att rida tillsammans med varmblodstravaren som har milslånga steg och alltid ligger snäppet före.
Eftersom jag tävlar hade det varit mycket roligare att ha någon mer som har samma ambition inom samma gren, men jag lider egentligen inte ;)

Det är lite bökigt ibland, men annars ser jag inga nackdelar med att ha en blandad kompott, ej heller att ha ett rent islandshäststall.

Är det flockuppfödda hästar oavsett ras fungerar det säkert. Dock blir skadorna stora när en flera hundra kg mer häst är på en mindre häst.

Fast det där stämmer inte storleken har ingen betydelse för hur stor skada en häst gör..En shettis kan sparka av en stor häst benet och tvärtom.
Skaderisken finns alltid hos häst även om man lindar in den i gasbinda och slänger på benskkydd och har den i en 3 meters gånger 3 meters sandhage själv.

Vi har för övrigt egentligen ett isis-stall men ägarens barnbarns shettis och NF bor här också. De funkar i flocken men jag får ju säga att de enda hästarna som har varit griniga och sparkat eller nafsat är just barnbarnets new forestar, trots att det ju vanligtvis är en ras med gott lynne.

Så du menar att ponnier skall delas upp i storleksordning oxå? A för sig, B för sig osv....
I stallet jag hade min isis tidigare går det nu shettisar tillsammans med halvbloden och än har inte halvbloden haft ihjäl shettisarna... I stallet min första isis stod så gick det shettisar med travarna och det gick oxå jättebra. Där var det faktiskt min isis som var det största problemet:o

Där jag stod var det New Forresten som var värst. Och min isl var snällast.

Men blandade flockar har inte mer skador. (min erfarenhet alltså) Jag har alltid haft blandat. både här hemma och i andra stall jag varit i tidigare. shettis och shire går ihop lika bra som russ och halvblod eller islandhäst och fullblod. (eller alla tillsammans)
De två jag har nu är inte precis lika i storlek:
29297002.jpg

Senast ändrad:

Har ni era hästar i ett stall med bara isisar eller är det blandat med olika raser? Varför har ni valt det ena eller det andra :)?

Svarar nu i egenskap av stallägare, här går islänningarna i en egen flock och andra hästar i en flock. Ston och valacker går var för sig, skulle aldrig falla mig in att blanda ston och valacker. Bland islänningarna finns inga ston så de är endast en flock, men så har det inte alltid varit. Från början hade vi islänningarna integrerade med andra raser, det vi kunde se var att de gärna tydde sig till varann och klämde in sig i en hörna och vi hade även ett sto tidigare som var ensam i sin stoflock.

Vi fick en förfrågan av ägarna om de kunde få ha sina hästar i en egen hage, jag tyckte väl inte att det skulle vara nödvändig eftersom det handlade om hästar och då kvittar det om det är en islänning eller en arab.

Jag har givit mig på den punkten idag kan jag säga, och så länge vi har islänningar i vårt stall kommer det också att finna en egen flock av dem. Vi har nu flera glada hästar, jag menar glada. Jag har fått möjligheten att se förändringen av vad som sker med hästarna när de hamnar i samma flock mot tidigare integrerat och innan man har sett detta så kan jag idag säga att man inte förstår. Förr hade jag tyckt att det var nonsens, med idag vet jag bättre.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 671
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar