Islandshästen, en häst för alla?

Sv: Islandshästen, en häst för alla?

Hmm...nu har du missförstått mig.
Vala har inte fel lynne enligt mig hon har bara mycket vilja och egna idéer.
När jag rider henne så lyssnar hon på vad jag vill och jag har inget problem med hennes lynne.
Däremot så tycker hon inte om ryttar bytte, det tar sin lilla tid för någon annan att komma underfund med hur hon ska ridas.
Någon vecka eller så.
Inget fel i att vara "enkvinnas" häst tycker jag. :)

Vad som nedärvs visas i April när bebben kommer.
Sen är det inte heller planerat att fölet ska säljas.
Det är tänkt att bli min nästa tävlingshäst eller kanske mammas ridhäst när hon lärt sig rida, hon har ju några år på sig att lära sig innan vi bestämmer oss för hur det ska bli.

Över till det du skriver att man ska undvika att avla på individer med dåliga egenskaper.
Det tycker jag du har helt rätt i, jag hade inte tagit föl på Vala om hon hade haft lynnesfel. (anser som skrivit inte själv att hon har det.)
Skulle aldrig få för mig att avla på en exemhäst eller en spatt häst t.ex.

MvH

/

Ann-Sofie, Vala och Glampi

ang skrev:
Jag tror att vi kanske missuppfattar varandra nu och jag nämnde antalet bara för att påvisa att jag INTE har alltför stor erfarenhet och jag betonade också att det är vad jag tror. Inte att jag vet att det är så. Men dessa antalsmässigt få som jag härrör till kan ju inte enbart vara undantagen? Självklart kommer det en och annan - från båda håll.

Givetvis nedärvs lynne som gångarter, men även det från båda sidor hingst som sto. Jag ville bara påtala att bara för att man hittar en drömhingst så blir det inte ett kanonföl per automatik - det finns så många andra faktorer som väger in. Och aveln bedrivs faktiskt av flera med MINDRE erfarenhet också så den mänskliga faktorn i val av BÅDE sto och hingst kan också begrundas ...

Och det var väl dit jag ville komma med mitt inlägg; att jag tror att även vi människor måste ta vårt ansvar för att hitta en häst som passar oss och inte bara tro att det finns en häst för alla. I ansvaret ligger vår kunskap om såväl skötsel som ridning - för det vore befängt att låta ett djur som inte har någon valmöjlighet gällande sina livsvillkor ansvara för att allt skall fungera som vi tänkt när vi kanske inte ens vet vad vi gör. Det är ju inte som att byta ett par skor med fel storlek.

Många ggr när jag uttrycker erfarenheter här på forumet så är det inte bara mina egna utan också alla mina bekantas som avlar och håller på med islandshästar. Bland dem finns både mycket kända och erfarna och någon oerfaren samt mycket blandat stomaterial och många olika använda hingstar.

Den erfarenhet som vi gjort och som stämmer med känd husdjursgenetik är att har du två lugna, snälla och trygga individer så är chansen mycket stor att du får en dito avkomma efter dem. Har du två heta och känsliga individer så är chansen mycket stor att man får en sådan avkomma. Det är inte konstigare än att om du har två individer med mycket pass så är chansen mycket stor att du får en avkomma med mycket pass och att tyskarna lyckades få tregångare i ett experiment där man endast avlade på fyrgångare så passanlaget försvann mer och mer. Det finns andra raser där man avlat bort dåligt lynne, shirehästen tex, som är känd för sitt mycket goda lynne. Vi har sådana i trakten också och de har en av de trevligaste hingstar jag någonsin träffat. Storleken har kanske tvingat människan att tänka mer på lynnet i det fallet.

Om jag vill avla godmodiga hästar, dvs trygga och säkra hästar men som i sig själva gärna vill vara till lags, inte har tendensen att vilja vara fräcka och ta över, då vill jag ha två sådana individer att avla på! Stoet är inget problem eftersom jag får avla på vilket sto jag vill och kan använda ett sto med sådant super lynne, men det finns inte så många godkända hingstar som har detta lynne eftersom man inte lagt lynnet som bas utan istället lagt gångarterna, viljan och exteriören som bas, vilket är helt fel! Lynnet måste vara basen!

Det som skiljer svensk avel från isländsk avel är att där har lynnet varit basen! Därför har islandshästen blivit känd som den trygga och säkra familjehästen! Fortfarande ger islänningarna mer akt på lynnet än vad vi gör i Sverige och otäckingarna hamnar på bordet istället för som ridhästar, vilket inte sker i Sverige! Vi har en mycket dålig ovana att inte vara så noga med lynnet om hästen har tillräckligt bra gångarter eller exteriör! Därför har det varit så mycket lynnesproblem på halvbloden; prestation har gått före lynnet. Det är detta jag tycker är vansinne och skall vi göra om detta vansinne med islandshästen???

Annat är det på Island. Gunnar Árnason toppavlar MEN han sade tydligt på mötet att lynnet är basen i hans avel! Jag har inte hört någon av toppavlarna i Sverige säga att de har lynnet som bas för sin avel!? Gunnar avlar inte familjehästar för han ser inga pengar i det men han förstod ändå min åsikt. Om jag fick bestämma så skulle basen i svensk avel vara lynnet och exteriörbedömningen ersättas av en veterinärbesiktning som ju tar hänsyn till exteriöra osunda avvikelser samt en beskrivning typ grovt byggd, högbent, litet huvud osv men utan värdemätning. Dåligt lynne och direkt felaktig exteriör skulle vara diskvalificerande. Gångarterna skulle bedömas efter egen bärighet, takt, vägvinnande steg och sist lyft! Lynnet skulle bedömas vid både hantering och ridning enligt bestämda moment och viljan skulle delas upp i framåtanda och arbetsvilja, dvs vilja att göra ryttaren till lags.

Det är efter detta jag väljer avelsdjur själv.Ibland har jag missbedömt ett sto eller en hingst eller en kombination av dem och då har det inte blivit det lynne jag vill ha. Framför allt gäller det hingstarna där man kan få obehagliga överraskningar om man inte känner hingsten mycket väl. Ibland är jag ute efter att avla en tävlingshäst till mig själv ibland efter att avla en snäll, rejäl, lättöltad och viktbärande häst för familjeändamål. Det måste finnas utrymme för både och, speciellt som de flesta faktiskt vill ha den senare sorten. 5000 turridningsfirmor i Europa kan ju inte ha fel när de valt just islandshästen för sitt godmodiga och tålmodiga lynne och Sveriges största importör på islandshästar importerar mest lättridna familjehästar. Då skall man komma ihåg att Sverige är Islands största marknad! Men måste vi göra så i fortsättningen att vi måste importera familjehästar från Island där aveln är fri därför att vi i Sverige endast får avla på topphingstar där lynnet är av sekundär betydelse???

Tänk efter lite så kanske du inte missuppfattar vart jag vill komma. Eftersom islänningarna prioriterar lynnet i sin avel och slaktar de med mindre bra lynne (Vilket kanske tyvärr inte gäller topphästarna som kostat för mycket att ta fram och man vill gärna ha tillbaka pengarna) men vi prioriterar inte lynnet och slaktar knappt några pga lynnet (Jag har gjort, ingen egen uppfödning dock men jag gör om jag får en häst med elakt lynne) så är jag rädd att andelen islänningar med sämre lynne ökar i Sverige. Inte är det ovanligt heller att ett vackert djur med fina rörelser sätts i avel trots dåligt lynne! Eller bara för att man inte kan rida hästen så avlar man på den (kan det bero på felahantering, det medfödda lynnet, sjukdom eller skada) och är det då ett dåligt lynne i botten ja då förstör man ju aveln.

Fortfarande säger jag att avlar man på heta hästar så får man ingen lugn familjehäst, hur mycket man än tränar hästarna! Men det kan komma ett fåtal lugna hästar av den aveln men de tillhör undantagen! Motsatt gäller också och då blir det mer rätt för det är inte mer än några % som tävlar.

Men jag tycker att vi skall avla på både och i rättvisans namn! Så länge hästarna är friska och korrekta så är avel ok på varje individ.

Anette

josse skrev:
Jag har ingen erfarenhet av avel överhuvudtaget, men är förvånad att det ofta fokuseras så mkt på hingstens egenskaper, naturligtvis för att det lättare går att se vilka egenskaper den nedärver då hingsten ofta får fler avkommor, men stoets tempramnet och lynne påverkar ju ändå avkomman i minst lika hög grad, stoet uppfostrar ju också fölet, vilket bör påverka en hel del.

Förstår din tankegång till fullo, sen är det farligt att tro (inte riktat till dej ang)att bara vi avlar på rätt hingst med rätt lynne så behöver inte ryttarna vara lika duktiga på att uppfostra hästen. Det tror jag inte ett dugg på, en häst utan rätt hantering från männsikan kan bli farlig för sin omgivning oavsett om den är het eller inte.

Men det behöver jag inte kämpa för för jag får avla på ett familjesto hur mycket jag vill! Men om jag till henne vill ha en familjehingst för att öka chansen att avkomman också blir av den karaktären, då får jag problem för sådana blir inte godkända! På Island är du fri att avla på vilken hingst du vill och de kan göra så. Jag vill ju göra det för att öka säkerheten i min avel!

Anette

josse skrev:
Nu ska jag inte sätt mej till doms över att du väljer att betäcka ditt sto (som inte verkar ha "rätt" lynne, enligt dej själv)men är det inte lika illa att betäcka ett sto med fel lynne som att använda en hingst med fel lynne?

Nu vet jag att jag provocerar lite, men det diksuterades ju om att avla fram stabila individer som skulle passa alla, om om stoet inte nedärver dessa egenskaper är det ju lika illa. Nu har du ju tagit ansvaret och valt en hingst med stabilt lynne, men man vet ju inte vad som nedärvs i slutändan.

Ska man inte rent generellt undvika att avla på individer med dåliga egenskaper oavsett om det gäller exem, gångarter, lynne, sjukdomar osv?

Jag måste hålla med dig. Samtidigt förstår jag Vala också. Men det är en chanstagning. Avkomman kan bli som mamman i lynnet eller som pappan. Sedan beror det på hur pass knepig stoet är. Jag har tex ett par heta ston men i övrigt jättegott lynne, men de är ju inga familjehästar precis. Till dem väljer jag lugnare hingstar och det har fallit väl ut men med heta hingstar har jag fått lite väl heta avkommor, som ju är att vänta.

Tack Vala för att du berömde mig. Jag tycker ändå du har resonerat rätt i ditt val av hingst och låt oss hoppas att ditt val ger ett lyckat resultat!

Anette

Vala skrev:
Hmm...nu har du missförstått mig.
Vala har inte fel lynne enligt mig hon har bara mycket vilja och egna idéer.
När jag rider henne så lyssnar hon på vad jag vill och jag har inget problem med hennes lynne.
Däremot så tycker hon inte om ryttar bytte, det tar sin lilla tid för någon annan att komma underfund med hur hon ska ridas.
Någon vecka eller så.
Inget fel i att vara "enkvinnas" häst tycker jag. :)

Vad som nedärvs visas i April när bebben kommer.
Sen är det inte heller planerat att fölet ska säljas.
Det är tänkt att bli min nästa tävlingshäst eller kanske mammas ridhäst när hon lärt sig rida, hon har ju några år på sig att lära sig innan vi bestämmer oss för hur det ska bli.

Över till det du skriver att man ska undvika att avla på individer med dåliga egenskaper.
Det tycker jag du har helt rätt i, jag hade inte tagit föl på Vala om hon hade haft lynnesfel. (anser som skrivit inte själv att hon har det.)
Skulle aldrig få för mig att avla på en exemhäst eller en spatt häst t.ex.

MvH

/

Du har gjort som jag gjort mao till mina heta ston och valt en lugn hingst. Man kan ju inte annat än prova. Jag har ett par ungston som är heta och känsliga, särskilt dena ena. Givetvis är hon efter en het hingst och ett dito sto. Jag kommer prova att lägga en hingst med supperlynne på dem och så får vi se. Det andra stoet var inte så het som föl och verkar vara mycket lugnare och klokare nu så kanske var det bara tonårsfasoner ett tag. Ston kan ha en otrevlig period vid 1- och 2-årsåldern. Mitt mysigaste sto var jag nära att sälja vid 1½ för hon var så påstridig och jag fick hålla henne mycket, mycket kort och vara ganska hård ibland. Jag var väldigt irriterad på henne ibland! Men hon kom alltid igen och undrade försiktigt, du tycker väl om mig ändå, så hon tog tillrättavisningarna rätt. Idag är hon som en hund och kan strunta i allt annat inklusive andra hästar bara hon får kela med matte!

Anette

Ja jag har försökt välja ut en hingst med bra egenskaper.
Givetvis har han väldigt goda rörelser utöver sitt coola lynne.
Har träffat honom en massa gånger när jag varit och tränat på gården där han står och han är en super kille.

Och Vala har blivit allt lugnare och stabilare under dom tre åren jag ägt henne så det finns hopp för henne än.
Hon är snäll när mamma sitter upp och förut kunde hon få för sig att stegra bara någon annan satt upp på ryggen på henne.
Så det kanske har varit förlängda tonårsfasoner eller någon annan kris i Valas liv det varit tal om. Vem vet? :)

Så nu är det bara för mig att hoppas i några månader till och sen får jag se vad som kom ut av det hela.

Och det kommer jag självklart att skriva om här.

Själv har jag en känsla av att det kommer ut ett underbart föl med kanon lynne. :D

Tack för ditt svar...

/

Mvh

Hej
Jag har en islandshäst som heter Dagdis på 9 år..:love:
Vem som hälst kan "sitta" på henne, men rida det beror vad man iså fall kallar rida.
Hon går med på att skritta men om dom inte sätter större "krav" på henne, tex tölta, trava, galoppera, dressyr mm då blir hon riktigt ”omöjlig” (om någon annan rider henne.) Men skritten går bra :smirk: .. Varför det är så vet jag inte, men när jag rider är det riktig "krut" i henne ”då bjuder hon allt”... :)

:love: Hon är mitt allt, ÄLSKAR DIG DAGDIS :love:

Jag vågar sätta upp duktiga hbl ryttare på mitt sto då jag bara säger åt dem att "ge fan i tölten" ;) :devil:
Hon har bra grundgångarter å är inte en sån som växlar ihop allt, men det är för att jag är noga med dressyr oxå, hade en till sån häst som jag sålde i höstas med före det , var den hos en fodervärd som gjorde honom till rejäl grisepassare pga felaktig ridning, så man kan absolut förstöra en häst.
Nu är han som vanligt igen då nya ägaren är en duktig ryttare , som inte fodervärden var. :smirk:

chrysler skrev:
Jag vågar sätta upp duktiga hbl ryttare på mitt sto då jag bara säger åt dem att "ge fan i tölten" ;) :devil:
Hon har bra grundgångarter å är inte en sån som växlar ihop allt, men det är för att jag är noga med dressyr oxå, hade en till sån häst som jag sålde i höstas med före det , var den hos en fodervärd som gjorde honom till rejäl grisepassare pga felaktig ridning, så man kan absolut förstöra en häst.
Nu är han som vanligt igen då nya ägaren är en duktig ryttare , som inte fodervärden var. :smirk:

Jotack jag har sett hästar bli förstörda både uppfostransmässigt och ridmässigt på 2 veckor! Sedan tar det två månader, minst, att rätta till allt igen! Inte kul alls! Därför lånar jag aldrig ut en häst på foder eller på prov inför köp. Jag säger till dem att de gärna kan komma hit och rida men mina regler gäller och jag skall ha full koll! Fast eftersom jag inte har någon äldre riden häst som rids (stona går i avel och även om jagbar tar föl vartannat år så vill jag inte rida varken de dräktiga stona eller de som har föl) utan enbart unghästar, så är det få ryttare som är aktuella, om ens någon, beror på vilka ridbara hästar jag har.

Anette

sambaengi skrev:
Men om jag till henne vill ha en familjehingst för att öka chansen att avkomman också blir av den karaktären, då får jag problem för sådana blir inte godkända! På Island är du fri att avla på vilken hingst du vill och de kan göra så. Jag vill ju göra det för att öka säkerheten i min avel!

Anette

Åk till Rimbo. Där finns en 1:a klass bedömd hingst som är världens snällaste... :D

Inte_Ung skrev:
Är Islandshästen en häst för alla? Alla på en gång, eller bara en i taget?

Hur fungerar era Islandshästar vid ryttarbyte?
Men flera olika ryttare i veckan, typ medryttare eller dela häst?

Annan ryttare under en begränsad tid, t.ex. när ni reser bort?

Det finns en islandshäst för alla - men alla kan inte rida alla islandshästar. En i taget eller alla på en gång beror nog mest på ifall matten är av det hönsiga slaget eller ej. :smirk:

Han är snällare än med mig till att börja med åtminstone. Tycker att det är rätt ok så länge ryttaren är snäll och rättvis mot honom. Han är en primadonna så ju mer man fjäskar för honom desto bättre trivs han. Medryttare funkar alltså utmärkt så länge det är någon som verkligen tycker om honom!

Gångarterna på honom är dock knepiga. Han är absolut inte lättöltad så ska det töltas bör man ha erfarenhet av passtaktiga hästar annars är det ingen vits. Det blir bara grisepass då. Men jag tror inte han tar någon enorm skada utav att gå lite grisepass någon gång ibland - han har ju trots allt gått mer grisepass än tölt i sitt liv (enligt tränare/uppfördare).

Nybörjare går bra bara de kommer upp på honom. Han står inte stilla när man sitter upp (vi jobbar på det) så det kan vara lite knepigt när man är ovan att ta sig upp. Kommer de väl upp så bjuder han snällt på en liten provtur. ;)

Det jag är lite osäker på är vad för sorts viktgräns som är lämplig på honom. Han är inte lättbyggd, men är ju bara 132 cm hög. Visserligen i god kondis - men kan man sätta upp en tämligen oerfaren karl på 85 kg nånting på honom? :confused:

Båbbe skrev:
Det jag är lite osäker på är vad för sorts viktgräns som är lämplig på honom. Han är inte lättbyggd, men är ju bara 132 cm hög. Visserligen i god kondis - men kan man sätta upp en tämligen oerfaren karl på 85 kg nånting på honom? :confused:
Det beror ju på.
Och det kan jag bara svara på om jag har provridit hästen.

Min gammelhäst är 134cm och i sin krafts dagar så kunde han ta runt 130kg.
Nu så är han gammal, så jag ser helst att ryttaren är under 90kg.

Båbbe skrev:
Åk till Rimbo. Där finns en 1:a klass bedömd hingst som är världens snällaste... :D

Lite väl långt iväg! Jag bor ju i södra Blekinge...

Anette

Tyvärr trodde jag denna fodervärd var en reko ryttare då hon gått på islandshästridskola flera år :smirk:Men som vanligt så är det inte vanligt med töltande hästar på ridskolor/turridningar å därför hade hon väl blivit lurad att tölt ska kännas som grisepass :eek:

Lånade endast ut för att människan var intresserad att köpa hästen men då jag upptäckte vanvård/okunnighet så vägrade jag såklart sälja hästen till henne.Å tro mej, jag lånar ALDRIG ut en islänning igen.

Den här trodde jag dock var oförstörbar då han var en sån som hade lika lätt för alla gångarter, lättväxlad å inte blandade ihop allt.Men så fel man kan ha, 4 års utbildning KAN spolieras på 1 månad :eek:

chrysler skrev:
Tyvärr trodde jag denna fodervärd var en reko ryttare då hon gått på islandshästridskola flera år :smirk:Men som vanligt så är det inte vanligt med töltande hästar på ridskolor/turridningar å därför hade hon väl blivit lurad att tölt ska kännas som grisepass :eek:

Lånade endast ut för att människan var intresserad att köpa hästen men då jag upptäckte vanvård/okunnighet så vägrade jag såklart sälja hästen till henne.Å tro mej, jag lånar ALDRIG ut en islänning igen.

Den här trodde jag dock var oförstörbar då han var en sån som hade lika lätt för alla gångarter, lättväxlad å inte blandade ihop allt.Men så fel man kan ha, 4 års utbildning KAN spolieras på 1 månad :eek:

Jodu, jag vet! Man vill ju faktiskt tro väl om folk men tyvärr så har man ibland fel och du är inte ensam om den erfarenheten! Jag blev väldigt less på att rida till hästar som jag visste gått kanon innan men sålts eller lånats ut och sedan tappat både det ena och andra. Därför så tar jag mig enbart på att rida till hästar om jag får undervisa ryttaren! Annars är det totalt bortkastad tid och bortkastade pengar för ägaren. Jag vill se ett bestående resultat. Jag vet tex ett fall där ägaren redan skickat sin knappt 6-åriga häst på träning 4 ggr! Hästen går så bra när den varit på träning men efter ett tag så har den tappat allt. Så meningslöst! Måste vara frustrerande för både häst och ryttare...!

Anette

Inte_Ung skrev:
Det beror ju på.
Och det kan jag bara svara på om jag har provridit hästen.

Min gammelhäst är 134cm och i sin krafts dagar så kunde han ta runt 130kg.
Nu så är han gammal, så jag ser helst att ryttaren är under 90kg.

Om du har tid så är det bara att komma och testa! Jag jobbar visserligen en del på helgerna framöver, men nån tid går nog att hitta... ;)

Precis!Många ryttare skickar hästarna på tillridning/utbildning men de tänker inte på att de själva måste ändra sin ridning.Det spelar ingen roll hur välutbildad en häst är å jag tror inte på att det finns läromästare, det är bara läromästare om de blir tillridna regelbundet av en bra ryttare men såfort man säter en medelmåttig ryttare på en bra häst så "rids den ner" igen. :crazy:

Jo det har du rätt i.
Där tycker jag många tränare också gör lite fel.
Jag menar varför inte låta ägaren komma och rida under träningsperioden för att ge tips om hur man ska rida?

Det vet jag tränare som gör och det funkar ju mycket bättre då.

Jag kommer så gärna så när det blir litet ljusare på kvällarna.

Det låter bra! PM:a när du tycker det börjar bli lagomt ljust!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar