Islandshästen, en häst för alla?

Sv: Islandshästen, en häst för alla?

:rofl: Men du glömde tala om vilket år, jag är bestämt säker på att du skrev det om pålla också. :angel:

Boj skrev:
:rofl: Men du glömde tala om vilket år, jag är bestämt säker på att du skrev det om pålla också. :angel:
Ja, men hon visade sig ju vara dräktig sedan.
Vilket är något som knappast händer med Båbbes häst.

Men hon kanske är i god form nu?

Ja, men hon visade sig ju vara dräktig sedan.

Kära nån, det var ju ända in i Maj det, då hade det varit ljust länge. :idea:

Vilket är något som knappast händer med Båbbes häst.

Ja se det skulle jag inte sätta min hatt på, senast jag såg lilleper så skulle man nog ha undrat. :angel:

Men hon kanske är i god form nu?

Det beror på vad man menar med god form. ;)

Boj skrev:
Ja se det skulle jag inte sätta min hatt på, senast jag såg lilleper så skulle man nog ha undrat. :angel:

:rofl: :rofl: :rofl:
Han är faktiskt smalare nu, man ser inte ens magen sticka ut om man tittar bakifrån. Måste snart göra fler hål i sadelgjorden tom... Fast enligt tränarna på gården måste det vara fel på vår höanalys eftersom samtliga inackorderade hästar är för feta... :angel:

Vikten är vårt minsta problem just nu. Det är värre med tänderna... :(

hmm....tyvärr kommer jag aldrig kunna berätta om mitt val av hingst till Vala blev en bra kombination.
Idag vid halv 10 kastade Vala sin bebbe.
Det var ett ganska stort hingst föl.
Så nu är jag lite ledsen.

Så sorgligt! Jag förstår att du är ledsen. :cry:

Jadu, det var ju en fråga...alla kan ju säkert rida en isis (om man har en snäll en) men alla kanske inte kan rida samma isisar...
Hästarna vi har hemma i stallet är lite olika... han som jag rider bryr sig inte så mycket om vem han får på ryggen, likadant med "Edde" medans Sóló inte trivs med att ha 100 medryttare... Han blir jätte stressad om det är flera som rider honom. Nu har han i dagsläget ändå 2 stycken (+ ägaren) men det funkar faktiskt rätt så bra ändå för de verkar rida honom rätt så lika alla 3...
Det varierar nog mycket från häst till häst det där...

Nej, jag tycker absolut inte att det är en häst för alla. En islandshäst som är oftast väldigt stark och envis behöver oftast en tålmodig å erfaren ryttare. Jag skulle aldrig köpa en islandshäst om jag inte ridit på ridskola i många år å haft en annan häst innan. Visst kan man ha islandshäst som första häst, men inte som första-första häst. alltså att man har ridit på ridskola i 2 år innan. Jag tycker att man måste lära sig rida islandshästar innan man köper en..

Och när det gäller min egna häst kan jag säga såhär. Dem som ridit ut på honom, och som inte ridit islandshäst innan, och när jag inte gått bredvid så har dem åkt av så fort jag vänder ryggen till. Utan att skryta kan jag säga att min häst inte accepterar många. Han har blivit illa behandlad misstänker jag å låter inte vem som helst närma sig..

Krati_Gutti skrev:
Nej, jag tycker absolut inte att det är en häst för alla. En islandshäst som är oftast väldigt stark och envis behöver oftast en tålmodig å erfaren ryttare. Jag skulle aldrig köpa en islandshäst om jag inte ridit på ridskola i många år å haft en annan häst innan. Visst kan man ha islandshäst som första häst, men inte som första-första häst. alltså att man har ridit på ridskola i 2 år innan. Jag tycker att man måste lära sig rida islandshästar innan man köper en..

Och när det gäller min egna häst kan jag säga såhär. Dem som ridit ut på honom, och som inte ridit islandshäst innan, och när jag inte gått bredvid så har dem åkt av så fort jag vänder ryggen till. Utan att skryta kan jag säga att min häst inte accepterar många. Han har blivit illa behandlad misstänker jag å låter inte vem som helst närma sig..

Håller inte med dig om att alla islänningar är som du beskriver! Jag köpte min första islandshäst utan att någonsin ha suttit på en! En klockren, lättväxlad naturtöltare, framåt men inte envisare än någon annan hästras! Hon var välriden i rätt form för sin ålder, 6 år, och jag kunde direkt använda hennes 4 gångarter klockrent. En töltmaskin med tölt så snabb och mjuk att när grannens travare galopperade jämte flöt vi mjukt fram längs marken och jag satt nästan stilla i sadeln. Samtidigt hade hon en underbart stark trav som hon sänkte sig i och det gick också undan. Nu hade jag ridit stora hästar i över 20 år innan men det gick även att sätta upp oerfarna ryttare på henne och med rätt instruktioner gick det hur bra som helst. Stabilt psyke, 100% trafiksäker och på alla sätt toppen. Ångrar att jag sålde henne faktiskt för nu i efterhand har jag förstått att det är där avelsmålet borde ligga! En häst som kan ridas av alla och alla uppskattar.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar