Sv: Islandshästen, en häst för alla?
Tycker du resonerar väldigt bra.
Och håller med dig fullt ut.
När man avlar måste man se till båda "föräldrarnas" egenskaper.
Och då menar jag alla egenskaper.
Själv har jag ett sto Vala som jag nu betäckt och väntar föl på i april.
När jag skulle välja hingst till henne satte jag mig ner och funderade länge och väl på vilken hingst jag skulle använda.
När jag sedan valt ut några att välja mellan tog jag kontakt med min fd tränare som är islänning och själv bedriver en del avel.
Sen gick vi igenom vilka egenskaper jag tyckte var viktiga hos hingsten eftersom han vet vem Vala är så sa han sen vad han tyckte om olika hingstar som skulle passa till henne.
Hingsten jag till slut valde har bra gångarter och ett kanon lynne.
Han är lugn och stabil.
Något som kan behövas eftersom Vala är en dam med en hel del humör och egensinniga idéer.
Så nu är det bara för mig och vänta och se om min chansning ger det resultat jag hoppas på.
Hoppas på ett föl med jämt humör och förhoppningsvis lite bättre gångarter än mamma.
Fölet har jag tänkt behålla och förhoppningsvis ha som tävlingshäst i framtiden.
Angående det diskussionen egentligen gällde i denna tråden:
Mitt sto Vala rider jag enbart själv.
Har haft iväg henne på träning hos tränare förut men det är inget hon tycker vidare mycket om.
Med en ny ryttare på ryggen så testar Vala väldigt mycket.
Så första veckan på träning gick åt till att få henne att sluta med alla sina idéer så som stegringar osv.
Så nuförtiden är det enbart jag som rider på henne fast just nu rids hon inte alls, hon går i hagen och myser inför fölning bara.
Om man bortser från dom få gånger min mor sitter upp och jag leder henne runt i paddocken.
Mor min kan då inte rida men ska lära sig på en kompis häst nu till våren.
Min andra häst Glampi.
Honom rider jag också själv, han är dock väldigt snäll och man skulle säkert kunna slänga upp mor min och släppa iväg henne ut i skogen själv utan problem.
Men eftersom jag försöker "rida om" honom för mina hjälper tycker jag att det är bäst att ingen annan sitter upp som det ser ut nu.
Jag vill inte få det arbete jag lagt ner på att få honom lättare i munnen osv fördärvat nu.
Inte för min skull utan för hans skull.
Annars kan jag tycka att det faktiskt finns en hel del trevliga hästar som passar både till nybörjare och mer rutinerade ryttare.
Vi har några sådana här hos oss.
Iofs är det inga hästar jag finner jätte roliga att rida.
Mvh
/
Ann-Sofie, Vala och Glampi