Islandshästars förmåga att samla sig?

Sv: Islandshästars förmåga att samla sig?

Nä, knappast :( När man någon gång får den perfekta känslan så inte tusan råkar det stå en bra fotograf vid sidan av vägen :p ;)

Silverkedjan skrev:
Nä, knappast :( När man någon gång får den perfekta känslan så inte tusan råkar det stå en bra fotograf vid sidan av vägen :p ;)
Nej men, ligger det inga paparazzi i buskarna och väntar :D

...och de töltbilder jag har mest från tävlingar. Islandshästtävlingar är en sak för sig.

Man premierar höga benlyft i tölt. Och det är fysiskt omöjligt att lyfta maximalt på frambenen i en bra träningsform med rund fin överlinje. Så även om hästen rids och jobbar rätt till vardags så tjänar man på att dra upp framdelen lite för mycket på tävling.

Kan visa lite exempel.

Här ser ni tex hur svartskäcken längst fram vardagsrids i tölt. Utan nämnvärd tygelkontakt och med "egen" bärighet. Nedtrampet i bakkotan avslöjar att han bär upp sin ryttare utan att vara på framdelen. Bilden är tyvärr tagen pyttelite för sent för att man ska se det "bästa" momentet när bakbenet i backen är ensamt i marken och längre in under magen, här har han redan börjat släppa över vikten på frambenet. Men aktionen kommer inte över vinkel i den här avslappnade formen.

hyrgrupp.jpg

Samma häst på tävling.

I trav rids han fram och ner med samma aktion bak och fram.

hyreygurtravsidal.jpg

Men i tölt premieras det att resa honom framtill så överlinjen bryts och frambenen kommer upp mot hakan. Obs att han sätter bakbenen lika långt under, men särskild samlad eller bärig tycker jag inte han är. Här handlar det om att åka på hästens talang. Vilket den håller för om man tränar den vettigt däremellan.

hyreygurt%F6ltl.jpg

Det finns ju dressyrklasser också på SM. Är det bara frambenslyft man vill ha där också, eller är det bättre dressyrform där än i gångartsklasserna?

Ähum, du har inte sett dressyrklasserna va? Det är inte så imponerande i allmänhet :crazy: Gångarterna bedöms som "vanligt" men nu måste ryttarna kunna styra också :D Som reglerna har varit förut har man vunnit på att ha ett så lätt program som möjligt i hästens bästa gångart (även om den är skritt) och man behöver inte med några speciella "svåra" rörelser.

Som reglerna har varit förut har man vunnit på att ha ett så lätt program som möjligt i hästens bästa gångart (även om den är skritt) och man behöver inte med några speciella "svåra" rörelser.

Fast nu har ju reglerna ändrats avsevärt vad gäller det, och det går inte längre att skritta sig genom ett program. Numera finns grundkrav som måste finnas med, resten är upp till ryttaren. Men hellre enkla väl genomförda rörelser/moment än svårare och hafsigt gjorda. :crazy:

I övrigt bedöms dressyrprogrammet precis på samma sätt som görs i allmänhet.

Lord Owen skrev:
Hm, men då säger du ju samma sak som jag.. eller? Jag tror att hästen måste vinkla bakdelen för att räknas som bärig, att alltså bra mer vikt på bakdelen. Det är då den är bärig. Så om man musklar upp en häst rätt ska den kunna göra det oavsett lång tygel/ryttarens olika sitsar då det handlar om bakdelens vinkling? Hästar är ju byggda mer eller mindre i nerförsbacke så då borde ju korrekt muskling vara nödvändig för bärighet... Hm. Känns som om jag upprepar självklarheter här. :D

Jovisst, jag behövde nog bara formulera för mig själv :angel:. Säga med egna ord för att förstå. Sorry :smirk:

Men visst rider du dina hästar i vad en påläst halvblodsryttare skulle kalla för "bra form" i trav och sånt, för att variera och bygga rätt muskler? Jag har för mig att du visade mig några fina bilder någon gång. Har du inte kvar dem?

Tessan

Jo de rids i OK form på träning, men jag har inga bra töltbilder på färdigsamlad häst i vad jag tycker är optimal form.

Antingen är hästen rundad och fin, avslappnad och bärig MEN utan det optimala tävlingslyftet, eller så gör sig hästen rättvisa vad gäller gångartstalang men överlinjen är inte så rund som jag skulle vilja.

Chansar på att det är ok att jag lägger ut en film på drömhästen .
Han är inte i nån tävlingsform här och nyss igångsatt efter lååång vila. Filmen är från förra året ungefär vid den här tiden och i början (och i slutet med för den delen)av skuttar och far han och är långt ifrån bärighet men nånstans i mitteln visar han en väldans bärighet i tölten. Vet inte om det går att se .
Det är svårt för honom att gå så och svårt för mig att rida ihop honom men nånstans då och då lyckas man och det är KUL!!!!!!
Det är dock tydligt att det är lååångt ifrån vad tävlingsform heter :-)
http://www.islandshast.se/askur/lagformmaj.avi

Hihi vilken köttbulle :love:

Här fattas det lite högerskänkel ibland, det är därför han hoppar :angel: Om man håller om mer med vaden så spjärnar han inte så där mot sitt gamla tråkiga käkproblem. (han har en trasig käkledsupphängning på högersidan efter våldsamma raspskador på Island och man behöver ta hänsyn till det i ridningen och liksom kompensera lite extra)

Filmen är ett tydligt ex på att AR inte har ngt gemensamt med islandshästridning på tävling :D

Så här skulle man aldrig kunna visa den här hästen på tävling :D

Han är enligt de mallarna alldeles för "framtung" och med för lite aktion och osäker takt.

Om man sparkar in baken mer och jämnare och låter honom sätta sig snett uppåt så frambenen kan sprattla blir poängen mer än dubbelt så hög :cool:

askurmhof.jpg

Men ni ser skillnaden, i kort tempo kommer då nosen så här högt (bild nedan) trots att hästen har eftergift i nacken och obruten överlinje. Skulle man släppa ut honom fram och ner mot lodplan skulle han tappa halva frambenslyftet.

askurkorttölt2.jpg

Här är ett bildexempel på hur man åker på hästens talang, god fart och stor skjutkraft ger maxad frambensaktion. Iofs tycker jag formen är OK, det ser ofta värre ut med halsen vänd åt andra hållet och ryggen sänkt. Det är förresten en stoägare som rider så fint - Annika finns du här? :)

Askurannika.jpg

Intressant tråd... Men jag undrar över om vi letar skillnader eller likheter mellan islandshästar och "stora bruna"?
variationerna inom raserna är väl lika stora, förmågan till bärighet, samling övas väl upp av ryttarens intresse och kunskap?
Men jag ser en skillnad på islandshästarnas hållning (samling, bärighet) på tävlingar nu, jämfört med för ett par tre år sedan. Utan att vara nå´n expert på rätt form;bak fram under över. fler hästar som "glatt" och avslappnat bär sig och ryttaren i de olika gångarterna.
Så vi kommer att få se fler islandshästar som använder sin bärighet för att tölta i ren takt
snerpa

AnnA_ skrev:
Jag tycker att det är skillnad på samlad och bärig. Bärighet vill man väl ha oavsett tempo och grad av samling? En korrekt ökad trav är bärig. Samma borde gälla en bra ökad tölt. Jag förknippar bärighet med "satt på bakdelen och lätt framdel" eller hur man nu ska formulera det. Samlad, då kortar hästen upp sig, vilar längre på steget, det går långsammare.

Men det kanske bara är jag som tolkar det så?

Samling för mej är att hästen kortar upp "mellanlinjen" mellan fram och bakdel. Det kan hästar garanterat göra i tölt.
Bärig för mej är att hästen "bär" upp ryttaren dvs har vinklat under sej, tycker det är svårare att ha en bärig häst som inte är samlad än att ha en samlad häst som inte är bärig. Alltså vill jag påstå att de flesta töltande hästar inte är bäriga just i tölten, men samlade. De sätter inte bakbenen rätt inunder sej.

Till trådskaparen: Har sett några islandshästar som jag tycker har bra exteriör, har även sett rötägg men det finns det alltid.
Träningen har mycket med det hela att göra, man kan få svårare att träna en gångartsriden häst i t ex AR än en helt oinriden islandshäst.

Sedan, det du skrev om muskelkuddar. Menar du som muskelkuddar på var sida om tornutskotten i ländpartiet? Som...hm..två små kuddar under huden som blir som upphöjningar när man drar med handen längs ryggen på hästen? *Försöker få det hela bildligt* men indikerar inte ett musklat ländparti på en stark länd, eller är sådana där kuddar ett symptom på en spänd länd?
snarare spänd än stark skulle jag säga. Allmänt tycker jag att starka smidiga muskler är släta utan skarpa övergångar till nästa muskel.
Har sett ridskoleponnyer som ridits i dåliga sadlar med samma kuddar. Kraftigt överutvecklade ländmuskler som börjar bakom sadeln och går bakåt mot korset.

En islänning som jag behandlade såg ut på det viset. Hade lätt att vinkla in bäcken och bakben under sig men hade ingen styrka igenom hela ryggen. Ställde gärna bakbenen under magen och "kurade" Efter att ha släppt på spänningrna i länden ställde han ut sina bakben och rätade ut vinklarna i kors och höfter. Från det läget kunde ägaren börja jobba honom avslappnad i en ganska bra form.
Kan säga att någon vinkling i haserna och knäna förekom nog inte fast han ställde benen under kroppen i rörelse. Bakbenen var ganska raka nedanför höften.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 374
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama