Islandshästars förmåga att samla sig?

Sv: Islandshästars förmåga att samla sig?

Carmenzita skrev:
Men en westernhäst kan också få rumpan inunder sig, snabbt som katten t o m.

Jag tror jag ska ta mig en funderare på vad skillnaden mellan samlign och bärighet är. Om det är en gradskillnad.

Snabbheten spelar väl ingen roll, utan snarare om tölt är en gångart som för att vara riktig kräver bärighet?

Ehum, jadu, den skillnaden tänker jag inte börja fundera på nu. Blir för mtk för min lilla hjärna. :D

Sedan så är det ju intressant om islandshästar har ett drag av att lättare få bärighet i övriga gångarter OM tölten är en gångart som kräver bärighet. Alltså att det är något som sitter rätt bra från början, med tex westernhästar är det ju vanligare att man tränar upp den förmågan, OM nu islandshästar har det i generna.

Carmenzita skrev:
Ja, jag kan hålla med dig. Samling skulle man väl kunna kalla bärighet i sin extrem. Men är tölten en gångart som går att rida bärig? *nyfiken*
Följdfrågor om islandshästar är jag egentligen inte rätt person att svara på... Men visst tycker jag att jag sett exempel på sånt som kan kallas bärig tölt.

-lån-

Suck, nu började jag ju fundera i alla fall.

Så, Vad är skillnaden mellan bärighet och samling?

Detta är något jag inte alls har grepp på, eller så har jag bara inte tänkt efter tillräckligt. Upplys mig någon?

En bra tölt är när man har rumpan med sig, när det är en jävla motor bakifrån.

Den bästa tölt jag någonsin fått var när jag drev mycket, samtidigt som jag gjorde halv-halter (låter knasigt), vilket gör ju att hästen hamnar på rumpan. Detta gjorde jag i fem minuter, sen fick jag hästen så mycket på rumpan så han stegra sig, och sen var det en sjuhelsikes tölt.

En tölt utan förberedelse blir ingen bra tölt. Hästen måste samlas ihop innan man går in i tölt. Man vill att hästen "dansar", eller jag vill att hästen "dansar" innan jag går in i tölt.

Lord Owen skrev:
OM tölten är en gångart som kräver bärighet. Alltså att det är något som sitter rätt bra från början, med tex westernhästar är det ju vanligare att man tränar upp den förmågan, OM nu islandshästar har det i generna.

Jag tycker inte att islandshästen har lättare för att vara bärig i övriga gångarter. Det går att tölta utan bärighet också, men det är inte särskilt vackert. Det ser verkligen "ont i ryggen" ut. Jag måste också fundera lite kring bärighet och samling, men jag tror än så länge att en häst kan vara bärig utan att vara extremt samlad. Eller?

OA

Det räknas väl som bärighet när hästen välver ryggen, trampar under sig och bär vikt på bakdelen men ändå inte är särskilt "kort" i formen, däremot räknas det som samlat när hästen kortar upp sig men fortfarande behåller det jag skrev som förklaring till endast bärighet ovan? Alltså att samling är att hästen visar god bärighet samtidigt som den är väldigt kort (samlad). Att skilnaden ligger i hur uppkortad (samlad) hästen är med bibehållen bärighet? Eller är jag helt ute på hal is? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Och då funderar jag, är tölt en gångart som det är särkilt lätt att få fram bärighet i? Jag har förresten ALDRIG sett någon annan hästras (möjligtvis spansk häst då) där man har kunnat sätta hästen så väl på bakdelen med drivning/halvhalter som islandshäst, och då räknar jag med graden av känslighet och skolning.. Så kanske att de har lättare för det ändå. Det är inte bara att du skrev det som jag referar till utan annat också. Kan ju även hända att jag inte sett så mkt. :angel:

Men vad menar du med "sätta på bakdelen"? Vinklar de islandshästar som du tänker på i alla leder, eller vinklar de bara bäckenet som en westernhäst med raka bakben?

Eller vinklar de bara knälederna och har plant kors, samt sänkt rygg, ypperligt för att stegra...

Tessan

Eller vinklar de bara knälederna och har plant kors, samt sänkt rygg, ypperligt för att stegra...

Tänkte precis säga detsamma.

Har sett några islänningar som "viker" in bäckenet under sig men inte vinklar lederna i benen på något jobbigt vis.
Länden övertänjs och ryggen förblir sänkt!
Har sett stora muskelkuddar bakom sadeln på ett par. -Borde vara starka då kanske men de har haft jättejobbigt att arbeta i en samlad form med bibehållen takt och koordination. Hellre fullt ös med spänd överlinje.

Ryttarna har insett efter lite teori i dressyrens tecken att deras hästar egentligen är hiskeligt svåra att samla.
Steg ett blir att räta ut dem där de fäller ihop sig för att sedan jobba med stabiliteten i övergången länd-kors. Mycket jobb senare har hästarna klarat en äkta bärig form genom ryggen korta stunder.

Har inte uppfattat dem som så lätta!
Kanske de har lätt för steg ett, vinkla bäckenet, men det är upp till ryttaren att se till att vikt verkligen flyttas framifrån och bak och ryggen håller en pra position. Svårt då det inte kommer som en naturlig följd.
Får jag nordisen att vinkla bäckenet så har vi förberett oss så pass att det nästan garanterat händer något i resten av kroppen, för det kommer inte utan ansträngning.

Har funderat på det där med bärighet.

En häst kan väl vara bärig även när den är helt osamlad, dvs den bär sig på ett bra sätt och paddlar inte runt på framdelen. En häst som fått bygga muskler på ett bra sätt torde vara bärig även på lång tygel och ryttaren i en lätt sits.

Är jag ute och cyklar?

OA

Carmenzita skrev:
Men vad menar du med "sätta på bakdelen"? Vinklar de islandshästar som du tänker på i alla leder, eller vinklar de bara bäckenet som en westernhäst med raka bakben?

Med "sätta sig" menar de/jag att de vinklar ihop sig och för rumpan närmare marken, går i uppförsbacke. Däremot har jag ju inte SETT deras hästar göra detta, så jag antar att man kan känna det likadant när hästen bara griper längre inunder sig med raka bakben för... men blir den fortfarande att känna som att den går i uppförsbacke då? Det borde det ju.

Om vi säger såhär då, har islandshästar lättare för att, som du uttrycker det, "vika in bäckenet"? Och således undvika jobb. Vad jag är intresserad av är om man på något vis kan härleda detta till islandshästar och deras byggnad.

Hm, ja, jag har mkt funderat på varför islandshästar alltid går i en så konstig form, som jag ser det. Mina vänner påstår att "islandshästen är så stark att den klarar att gå i en bra form även med huvudet bland molnen, att det snarare hjälper dem till en bra form". Och det kan jag inte förstå, då det borde göra att de sänker ryggen något hiskeligt. Varför går islandshästar som de gör på många bilder man ser, med huvudet i trädtopparna?

Sedan, det du skrev om muskelkuddar. Menar du som muskelkuddar på var sida om tornutskotten i ländpartiet? Som...hm..två små kuddar under huden som blir som upphöjningar när man drar med handen längs ryggen på hästen? *Försöker få det hela bildligt* :D men indikerar inte ett musklat ländparti på en stark länd, eller är sådana där kuddar ett symptom på en spänd länd?

OlleAtlas skrev:
Har funderat på det där med bärighet.

En häst kan väl vara bärig även när den är helt osamlad, dvs den bär sig på ett bra sätt och paddlar inte runt på framdelen. En häst som fått bygga muskler på ett bra sätt torde vara bärig även på lång tygel och ryttaren i en lätt sits.

Är jag ute och cyklar?

OA

Hm, men då säger du ju samma sak som jag.. eller? Jag tror att hästen måste vinkla bakdelen för att räknas som bärig, att alltså bra mer vikt på bakdelen. Det är då den är bärig. Så om man musklar upp en häst rätt ska den kunna göra det oavsett lång tygel/ryttarens olika sitsar då det handlar om bakdelens vinkling? Hästar är ju byggda mer eller mindre i nerförsbacke så då borde ju korrekt muskling vara nödvändig för bärighet... Hm. Känns som om jag upprepar självklarheter här. :D

Ja och nej. Det är skillnad ryttarkänslan i sadeln på en islandshäst som inför accelerationsmomentet viker sig och på en häst som börjar samla sig.

Det ena känns som att rivstarta med en mc, det andra som att man far upp i luften, men att allt fylls ut under en och det behöver inte bli acceleration alls. Så som JAG känt det.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Mina vänner påstår att "islandshästen är så stark att den klarar att gå i en bra form även med huvudet bland molnen, att det snarare hjälper dem till en bra form".

Nja, det är nog snarare så att huvudet högt hjälper dem med deras extravaganta frambensrörelser, precis som spansk skritt eller Tennessee Walking Horses. Benlyftarmusklen fäster på huvudet. Du kan fråga Silverkedjan vad som behövs för de flesta isisars ryggar...

T

Men fortfarande.. klarar de av att gå i en bra form med huvudet sådär? :confused:

De går ju i en form, frågan är ifall dina vänner förstår skillnaden på dressyrform och töltform. Folk tror ju att westernhästar går i ung samma form som dressyrhästar, bara lite lägre...

En islandshäst kan tölta av många olika anledningar.

Fyrtakten är genetisk och en del individer kan tölta helt utan samling/bärighet trots att det ser "omöjligt" ut.

I snabbare tempo kan en islandshäst tölta enbart på stor talang och skjutkraft. Det är det som, i kombination med uppresta frambenslyft plockas fram på avelsbedömningar i ung ålder. Ni skulle inte gilla de överlinjerna :crazy:

I långsammare tempo krävs större äkta bärighet. Här är det inte många som kan behålla de stora rörelserna, det kan liknas lite vid passagen, stora steg i långsamt tempo. Det kräver en ovanligt bra bakkärra och lång träning med korrekt välvd icke bruten överlinje. Eller kanske snarare en bra bärig underlinje, svårt att skilja upp det där :crazy:

De islänningar som är ridbarast (och får minst spatt) enligt min åsikt är de med fyrgångsbyggnad och ganska raka haser. De orkar mer äkta samling än de som är byggda med bakbenen under sig från början.

Tyvärr är den typen kraftigt diskriminerad i avelsarbetet :(

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 374
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama