islandshästar....??

D

desperata_brudar

jag var inne precis på en tråd som handlade om att vara förstor för sin häst... det var då jag tänkte att det kanske var dags att ta upp en fråga som jag alltid har funderat på.
och det är hur stora vuxna karlar kan sitta och rida runt på små islands hästar....?
klarar dom vekligen det...?? om man ser på en islänning så är den ju inte störe eller grövre än tex new forest. och det är ju inte direkt så många karlar som rider runt på dom....:confused:

Sv: islandshästar....??

Jag förstår inte heller hur små islandshästar kan bära stora och tunga 2 meters karlar. Jag förstår inte ens hur man har hjärta till att sätta så stora och tunga ryttare på en såpass liten häst?
Islandshästryttares förklaring brukar vara att man alltid har ridit så på Island. Jag förstår om man var tvungen till det för hundra år sedan, men varför fortsätta rida så nu?
Jag tror absolut att spatten utvecklas från för tung belastning.

/Ishest - som är noga med att inte ha för tunga ryttare på sina två islandshästar.

Jag vet inte hur det är i stor brittanien nu, men förut var iaf New Forrest en hästras som vuxna red runt på i skogen, ungefär som man rider på islandshästar på island (om man bortser från gångarerna som man tävlar ganska flitigt i)

Jag tror inte att islandshästar är starkare än andra ponnys i samma modell, och jag tycker inte heller att man kan generalisera islandshästar. Jag rider en liten islänning ketegori B och jag tycker inte att jag är för stor, men däremot så föreslog en i stallet att en man på kanske 80-90 kilo kunde låna honom. Jag sa att det är nog lite väl stort (jag tyckte att det passade bättre att sätta honom på en större fjording i så fall) men då sa hon: Men vadå en islänning bär väl 100 kilo, de har de ju på turridning
Visst, det finns säkert många islänningar som klarar 100 kilo. Om det är en stor och grov islänning, typ en Dponnymodell eller nåt.
Men aldrig att jag skulle slänga upp 100 kilo på en liten Bponny bara för att han är islänning!:eek: Bara för att det är en viss ras så betyder det inte att den automatiskt klarar samma som alla andra av samma ras. Inga islänningar ser ju likadana ut och långt ifrån alla är ju rastypiska. Det är precis lika troligt att en New Forrest klarar MER än en islänning, OM DEN ÄR STÖRRE. Men annars tror jag det är rätt lika.
Det beror ju helt på individen.

Anledningen till att dessa små hästar klarar mycket är deras extreiör, de är ofta byggda på ett sätt som gör att de klarar av att bära. Det har bra rygg och kraftig bakdel, bra ben som gör att de klarar mer. De är oftast grövre och starkare.
Men om en islänning inte har en bra rygg och är bra musklad, så kan det inte bära mer tyngd bara för att den är islänning. Man får ju se till varje häst och dess förutsättningar.

Jag tror absolut att spatten utvecklas från för tung belastning.

Det verkar faktiskt inte så. Det publicerades för några år sedan en spattstudie i tidningen Islandshästen, och den studien visade att spatt dels är ärftligt (vissa hingstar gav signifikant fler avkommor med spatt än andra, vilka det var fick man tyvärr inte publicera), och dels är beroende av hästens exteriör (som ju också är ärftlig) - krokhasiga hästar hade spatt i större utsträckning än andra.

Hästens ålder hade också betydelse - ju äldre häst, desto större risk att den har spatt. Även vid vilken ålder spatten debuterade visade sig vara ärftligt - föräldrar som fått spatt tidigt riskerade i högre grad att få avkomma som fick spatt tidigt. Man fann även oinridna unghästar med spatt.

Det enda samband mellan träning och spatt som man fann i den studien var att hästar som var SENT inridna hade spatt i större utsträckning än sådana som var tidigare inridna. Det hade studien egentligen ingen förklaring på, men det antogs att senare inridna hästar kanske reds in snabbare, och att det skulle kunna påskynda/sätta igång den inflammation i hasleden som ju spatt är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka