Sv: islandshästar....??
Jag vet inte hur det är i stor brittanien nu, men förut var iaf New Forrest en hästras som vuxna red runt på i skogen, ungefär som man rider på islandshästar på island (om man bortser från gångarerna som man tävlar ganska flitigt i)
Jag tror inte att islandshästar är starkare än andra ponnys i samma modell, och jag tycker inte heller att man kan generalisera islandshästar. Jag rider en liten islänning ketegori B och jag tycker inte att jag är för stor, men däremot så föreslog en i stallet att en man på kanske 80-90 kilo kunde låna honom. Jag sa att det är nog lite väl stort (jag tyckte att det passade bättre att sätta honom på en större fjording i så fall) men då sa hon:
Men vadå en islänning bär väl 100 kilo, de har de ju på turridning
Visst, det finns säkert många islänningar som klarar 100 kilo. Om det är en stor och grov islänning, typ en Dponnymodell eller nåt.
Men aldrig att jag skulle slänga upp 100 kilo på en liten Bponny bara för att han är islänning!
Bara för att det är en viss ras så betyder det inte att den automatiskt klarar samma som alla andra av samma ras. Inga islänningar ser ju likadana ut och långt ifrån alla är ju rastypiska. Det är precis lika troligt att en New Forrest klarar MER än en islänning, OM DEN ÄR STÖRRE. Men annars tror jag det är rätt lika.
Det beror ju helt på individen.
Anledningen till att dessa små hästar klarar mycket är deras extreiör, de är ofta byggda på ett sätt som gör att de klarar av att bära. Det har bra rygg och kraftig bakdel, bra ben som gör att de klarar mer. De är oftast grövre och starkare.
Men om en islänning inte har en bra rygg och är bra musklad, så kan det inte bära mer tyngd bara för att den är islänning. Man får ju se till varje häst och dess förutsättningar.