Islandshästar

Joyride

Trådstartare
Jag vill veta så mycket som möjligt om denna ras och användningsområde. Berätta gärna vad ni har era isläningar till.
Vill ha svar på bla eksem hur behandlar man det mm varför speciella sadlar/träns, vad för foder? hur mycket kan den ta på ryggen? vanliga sjukdommar, kan den gå barfota? vad krävs för att tävla tex tölt. Är mycket nyficken då jag ev ska köpa en i framtiden. :)

Kul att du har upptäckt denna underbara ras! :)
Jag tävlar inte min, utan tränar mest för att det är kul, och för att jag blev kär helt enkelt! :love:

Sadlar, träns, täcken, barfotagång och foder gäller som för alla hästar - passar/fungerar/behövs det så spelar resten mindre roll.

Min häst har exem, det man bör tänka på är ju att det finns olika sorter (sol, gräs, svidknott) som behöver olika åtgärder! Min häst som inte tål gräs och knott så bra får tex inte komma ut på sommarbete, utan får stå i en öppen, rätt liten hage med magert gräs. Exemtäcke är ju att rekommendera. Sen finns det tonvis med olika kurer och medel, själv använder jag Aloe Vera som jag tycker är super!

Hur mycket vikt de klarar på ryggen är VÄLDIGT individuellt. Det finns ju olika typer av islandshästar, så det är svårt att säga ngn gräns för alla.

Sjukdomarna har jag ingen vidare koll på, då jag har sluppit sånt hittills! *peppar peppar*
Men spatt är väl det första man tänker på som islandshästrelaterad sjukdom, även om den inte är reserverad för enbart islänningar :smirk:

För att tävla tölt behöver du en häst med BRA tölt :rofl:
Förstod inte riktigt frågan kan jag medge :D

Fler frågor så är det bara å fråga! Lycka till med hästköpet! :)

Tack för svar. det jag tänkte på angående tävling är om man måste ha licens, vara registrerad(ha papper på föräldrar)mm för att få tävla :confused:

Det finns ju så otroligt mycket att säga om denna underbara ras. Jag har min islandshäst som ridhäst och tävlar lite lätta klasser. Rider mycket ute, fungerar bra i all terräng.

Min islandshäst har eksem, men det märks knappt. Vi har väldigt bra klimat för eksemhästar. Han går med täcke på sommaren och klarar sig lika bra som hästar utan eksem. För mig innebär det alltså inte så mycket extra jobb. Däremot så kan det göra det. Man ska vara medveten om att en eksemhäst kan kräva mycket tid och pengar. Men, jag har haft tur :).

När det gäller utrustningen så liknar sadlarna dressyrsadlar och många islandsryttare använder vanliga dressyrsadlar. Tränsen är ofta med remontnosgrimma, men givetvis kan man använda vilket som helst. Allt som man använder till andra hästar kan man använda till islandshästar!

Jag fodrar min häst med hösilage, betfor och fibergi bas.

Hur mycket hästen kan bära på ryggen beror ju på hur den är byggd. Min häst är ganska kraftig och stark och tar upp till 90 kg ungefär. Men jag skulle inte låta någon 90 kg-person rida en sex-timmarstur, det blir för mycket.

En vanlig sjukdom hos islandshästar är spatt. Annars är de inte så mycket sjuka (förkylningar etc). Ett bevis på att de inte är så mycket skadedrabbade är att det är förhållandevis billigt att försäkra sin islandshäst.

Visst kan islandshästen gå barfota, det kan alla hästar göra om man gör det med kunskap och förnuft.

Det som krävs för att ställa upp och tävla i tölt är ju egentligen att hästen är en islandshäst och att den töltar :smirk:. Om du vill veta mer detaljerade tävlingsregler så rekommenderar jag också att du tittar på Svenska Islandshäsförbundets hemsida.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 453
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 865
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar