Islandshästar Till Salu (Vad kollar man på?)

S

Spenna

Nu är rubriken kanske lite konstig
Men jag och min mamma har kommit fram till att vi skall kanske köpa häst. Nu är jag bara 11-12 år och har inte lärt mej allt med annonserna och vad det skall stå för att man får lägga ut en :angel:

Men vi hittade 1! häst som vi trodde skulle passa..och den hästen var mamma f.d Medryttarhäst.Nu är hon ungefär 10 eller så..
Barnvänlig och bra lynne och så..Perfekt lixsom..Inge fel me de
Och då vill jag veta..

Vad kollar man på ..Är det bara utseende och sånt..
eller hur många gånger hon tävlat ?

Visst kollar man hur hon går och så..men sen d ?

Provrider man 2 ggr eller fler..

Skall man spattrönka henne eftersom hon är 10 ?

:confused:

Snälla..Hjälp..Jag kommer nog aldrig lära mej särskilt mkt om provridningar :crazy:

Så ni kanske kan berätta vad det viktigaste är när man Skall leta/köpa häst ? :idea:

Sv: Islandshästar Till Salu (Vad kollar man på?)

Mánadis skrev:
Nu är rubriken kanske lite konstig
Men jag och min mamma har kommit fram till att vi skall kanske köpa häst. Nu är jag bara 11-12 år och har inte lärt mej allt med annonserna och vad det skall stå för att man får lägga ut en :angel:

Men vi hittade 1! häst som vi trodde skulle passa..och den hästen var mamma f.d Medryttarhäst.Nu är hon ungefär 10 eller så..
Barnvänlig och bra lynne och så..Perfekt lixsom..Inge fel me de
Och då vill jag veta..

Vad kollar man på ..Är det bara utseende och sånt..
eller hur många gånger hon tävlat ?

Visst kollar man hur hon går och så..men sen d ?

Provrider man 2 ggr eller fler..

Skall man spattrönka henne eftersom hon är 10 ?

:confused:

Snälla..Hjälp..Jag kommer nog aldrig lära mej särskilt mkt om provridningar :crazy:

Så ni kanske kan berätta vad det viktigaste är när man Skall leta/köpa häst ? :idea:

Heej!!
Ja har vissligen ingen vana av hästköp men..:crazy:
Men ni borde kolla ben/rygg/nacke och sånt så hästen inte har ont eller något sånt..
Gör en ordentilig veterinärkoll,röntgen,böjprov ovs..
Mina tips...;)
Har inga erfarenheter men.
Är hästen frisk så bestämmer ägaren hur många ggr man får provrida.
Men ni borde rida i paddock,ute och hoppa så att ni verkligen passar ihop..
//Therese:smirk:

Senast ändrad:

OK..:rofl:

Låter ganska bra...Tack för hjälpen..

Skulle gärna vilja ha någon hästägare eller någon med Erfarenthet
också..Bara för att..lixsom..:angel:

För jag vet lixsom inte..

Hästen skall ha en veterinärmedicinskt korrekt exteriör samt en exteriör som gör att den inte blir framtung utan har lätt för att samla sig, bära sig själv och lägga över vikten bakåt. Om den är vacker är mindre viktigt det viktiga är att du trivs med hästen och tycker den är behaglig och trevlig att rida. Den skall ha minst 4 rena gångartet: skritt, tölt, trav och galopp. Den skall vara jämn att rida, dvs inte kännas nämnvärt stelare i den ena sidan än den andra. Vill man var riktigt säker på att hästen är ett klokt köp både veterinärbesiktigar man, spattröntgar och röntagar bakknäna samt har med sig en kunnig ryttare som rider den och kollar att den är jämn, mjuk i munnen, lyssnar lätt på hjälperna och försöker göra ryttaren till viljes och inte går emot. Du skall också känna att den är så mot dig givetvis. dessutom skulle jag ta ut en equiterapeut för de upptäcker saker som inte kommer med i en veterinärbesiktning och kan dessutom rätta till vissa fellägen. En bra equiterapeut, en kunnig ryttare och en häskunnig veterinär, skall också kunna avgöra om hästen är framtung eller bär sig själv lätt. En lågt ansatt hals utan resning, överbyggdhet, klen bakdel, lång rygg, är saker som lätt ger en framtung häst, men de bästa svaren får man genom att rida den och se den röra sig!

Tänk efter vad som är ditt mål med hästen. Är du ute efter en härlig fritidskompis som är pålitlig och behaglig att rida men inte tävlingsintresserad så behöver du inga höga lyft, att den är vacker, eller att den har jättemycket utstrålning. Det viktiga är att du och hästen passar ihop, ni gillar varandra, att du kan lita på en i alla lägen och att den är frisk. Vill du däremot tävla så bör hästen visa stort steg, vara ganska snygg och ha utstrålning och vara framåt. En pigg häst får mer energi i steget och har mer utstrålning. Du är så ung så jag vet inte hur länge du har ridit. Har du ett tävlingsmål kanske det ligger långt frame i tiden och att det är en trygg familjehäst du skall starta med nu. Är du den djärva sorten som vill ha mycket fart och inte blir rädd, kanske du vill ha något med mer vilja och som också lämpar sig för tävli?

Lycka till och ta hjälp av någon ni litar på om ni är osäkra själv!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar