Islandshästar och sviktande underlag

MiaMaria

Trådstartare
Jag har själv ingen islandshäst, men undrar över en sak som jag tycker verkar märklig...

Min kompis har islandshästar och säger att man inte ska rida en islandshäst på underlag som sviktar, tex. på en rubberground ridbana. Att det är dåligt för alla hästar att ridas på djupt och tungt underlag är ju välkänt, men skulle islandhästar behöva ett stummare underlag än andra hästar, och varför isåfall? Jag förstår inte alls det här och vet väldigt lite om islandshästar, så jag hoppas någon kan svara mig då jag vill veta :)

Sv: Islandshästar och sviktande underlag

Sviktande underlag vill man ha, fast ett mera fast sådant och inget som hästen sjunker ner i vid varje kliv.
Oavsett ras, mår hästarna bäst av varierande underlag.

En teori kan ju att hon själv tycker att hennes hästar går bäst på hårdare underlag. Min häst Gauti tex töltar alltid bäst då underlaget är lite fastare och hårdare. Men varierar dock underlag hela tiden.

Nej, alla hästar mår bra av variation. Det finns anledningar till att vissa typer av förslitningsskador är så himla vanliga hos dressyrhästar och andra som jämt rids på mjuka underlag.

Vi tycker att vår ganska hårda bana av Paddex fungerar utmärkt till våra hästar.

Jag skulle INTE vilja anlägga en bana i mjukt och tungt material.

Sviktande underlag får det gärna vara, men inte djupt och tungt! En fast gräsbana, en ganska hårt packad sandpaddock eller en inte alltför hård grusväg tycker jag funkar bäst för både töltträning och träning av andra gångarter. Det enda djupa, tunga underlag jag har gillat är snö, som funkar super för galoppträning.

Mardrömsunderlaget är väl en lös och mjuk ridhusbotten - känns som om hästen snubblar på sina egna ben i sånt underlag, tycker jag!

TACK för alla svar!
Jo, jag vill också helst ha fast och ganska hårt underlag på min ridbana, absolut inget där min häst sjunker ner så det blir "glidigt" och tungt. Jag har ett halvblod. Har svårt att tänka mig att det är skillnad mellan en islandshäst och ett halvblod när det gäller vad som är bra för dem, vilket det skulle vara enligt min kompis... Som någon sa, varierat underlag och som sagt, inte mjukt och tungt, oavsett vilken häst det handlar om :)

Nej, någon skillnad i vad som är bra för hästen tror jag inte att det är! Däremot tror jag att det till viss del är skillnad i hästägarnas inställning, och lite skillnad i hur hästarna är tränade..... Sedan är ju halvblod tyngre än islandshästar, så den totala tyngden av hästkropp + ryttare som belastar benen blir ju större för halvblod. Men å andra sidan har de ju också något grövre ben, så det borde ju gå på ett ut och inte spela någon större roll för hur man rider....

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix