Islandshästar och AR

dressyrtant

Trådstartare
Nu har det hänt! Dressyrtanten ska hämta sin islandshäst vilken dag som helst! :bump:
Undanber mig VERKLIGEN kommentarer kring valet av ras, bara sluta läsa här om ni inte gillar islänningar, tack.
Men ni som har/gillar islänningar, skriv gärna kring islänningar och AR. Vad är deras speciella utmaningar etc... Det börjar vara några år (typ 20...) sen jag aktivt red islandshästar, så... :angel:
Min lilla skrutt har en dominant trav, problem (big time) med tölten, är asymmetrisk och rätt omusklad. Ser dock inte dessa faktorer som problem, utan närmast som roliga utmaningar... ;)

Sv: Islandshästar och AR

GRATTIS till utmärkt val av hästras, raggsockor är det finaste som finns! :)
Jag vet många som rider akademiskt med raggsockor och det går finfint, nu är jag inte så insatt i AR ännu, men som jag förstår det så arbetar man på att få hästen att bära sig mer på bakdelen, och det blir ju kanon för tölten det! Jag ska börja lite smått jag också med min socka. En sak att tänka på med denna ras och AR bara... Nu beror det ju på vem man rider för och så, men jag har märkt att om man kör enligt principen "bara skrittövningar 10 min/dag på ridbanan första året och ingen skojridning i skogen" så kan de förlora lite av sitt "vilda och vackra", i alla fall vissa... Så håll ögonen på det tycker jag, min sötis tex skulle hänga sig i närmsta träd om han inte fick kuta omkring i skogen med matte och vara vild och fri ibland...

Lycka till!

T_B: *skrattar* ja, AR är väl en grov generalisering. Hade lite brått och orkade inte skriva ut hela raddiramsan, men ville höra lite islänningsåsikter här i dethär gänget... :D Du vet ju (eller många vet ju...) hur jag ställer mig till svordomar som normer, definitioner och så vidare... Nej, dressyrtanten lullar vidare i sitt spår och skiter i benämningar. Ibland är det bara så bekvämt... :angel:

Skuggi: Tack! Och jo, det är meningen att vi ska göra rätt så mycket olika kul saker. Jag är VÄLDIGT dålig på att jucka runt på volten i skritt... :D När jag provred var jag på en fin terrängtur med skrutten, vi fick t o m till nåt som liknade tölt flera ggr, så det blir nog bra :D . Och galoppen rullade fint.... :D Min nye är rätt så pigg och tycker om att hoppa, så det blir säkert fart och fläkt!!! :bump:

Anne: Tack! Kanske detta blir min lange töyler-häst... :banana:

Kul!
Jag har sett en del AR med islandshäst och är både positiv och negativ.
Se till att hitta en instruktör som förstår islandshästens specialiteter.

.... Oooops... jag som tänkte vara så hädisk att jag tänkte bara rida och ha kul och köra mitt eget system... :angel:

skuggi skrev:
..men jag har märkt att om man kör enligt principen "bara skrittövningar 10 min/dag på ridbanan första året och ingen skojridning i skogen" så kan de förlora lite av sitt "vilda och vackra", i alla fall vissa...
håller med!! de måste ju få en chans att känna på sina nya, starka kroppar ute i skogen också, över stock å sten i alla gångarter! :banana: Det är ju ett kalasbra sätt att öka hästens kropsmedvetenhet också, att springa runt å lyfta på ben i skogen..

Gratulerar till nya pållen! :bump:

/Stallkatten - som fick hem sin nya pålle (kallblodstravare) för en vecka sedan.. :love:

Djurjouren rider "klassisk dressyr" på sin(a) raggsocka/or (ibland har hon fler än en), när hon inte rejsar runt på fälten med tungan hängande som en slips... Som Em76 säger, är det väl viktigt att arbeta med islänningen på islänningens villkor. De har trots allt andra förutsättningar och förtjänster än stora bruna, om jag förstått det rätt.

Stallkatten: Tack! Jo, det är kul med nytt blod... :D

Carmenzita: Mmmm... hade nog tänkt mig att ha islandshäst för att ha islandshäst mest av allt... Har ju två andra pållar också som jag kan göra annat på... (sitta och gnida runt på ridplan till grannarnas förtret...) :D Den lilla flickan i mig vill väl fräsa runt på "ponny" igen, börjar vara några år sen... Men kul var det!!! :bump:

Grattis till nytillskottet! :)
En tjej som ska få låna :cry: min arab har tre "raggsockor" (har inte hört det förr..) Hon vill ha en häst som min att rida på pga att hennes har så svårt för traven. Det tar likssom stopp i utbildningen gång på gång då deras tölt och pass tittar fram. Men din sa du ju har lätt för traven!
Det är ju så olika vad man vill ha. Den här tjejen rider nog ganska strikt efter utbildningstrappan á la Bent och "måste" få till travarbetet för att kunna vara nöjd och gå vidare. Följer man sin egen trappa kan du nog vara lycklig på vad som helst!

Jag drömmer om ett jättemonster till bruksnordis. Den skulle jag tassa runt över granrötterna med och sitta barbacka på och mysa. Sedan är de nog inte så tokiga att lära dressyrens ädla konst då de har en härlig energi bakom de mjuka vaggande rörelserna. Åhh.. om sambon kunde förstå att vi bara måste ha en på den blivande egna lilla bondgården... :rofl: å kanske en islänning oxå för att minnas sommaren på den gröna ön med alla fina hästar. Det är bara att bygga ut känner jag!!!

Grattis! (Till päls, päls och åter denna päls, som inte släppt än kan jag tala om ;) )

Jag har visserligen en korsning, Islandshäst/New Forest. Men det är mkt Islänning i honom. Han är 4-gångare (ja han hade 45 blandningar mellan alla möjliga gångarter när jag fick honom) och har lite svårt för galoppen. Men om det beror på att han varit så felriden förr eller hans gener vet jag inte. Nu börjar vi dock få ordning på det.

Jag har turen att ha tränare som har mkt erfarenhet av Islandshästar, såväl som "vanliga". För de har ju lite egenheter, vad gällande gångarter mm. Och jag själv har aldrig förr ridit Islänning, mer än enstaka turridningar. Jag köpte min tott för att jag pga av rygg- och nack-skador inte kan rida så många andra raser längre, utan att få ont. Så nu dressyrar jag på en liten raggis istället.

Som de andra (i stort sett)beskriver är min häst väldigt het och otroligt uthållig. Han är idag 22 år och har bättre kondis än alla yngre hästar i stallet, som dessutom tränas lika mkt som eller mindre än honom. Men det är kul när man lärt sig omvandla den energin till arbete. När jag fick honom hade jag inte kunskap till det. Men det är en häftig känsla när man upptäcker att det går.

Att de sedan har så roligt ponnypsyke är ju underbart! Busponny! :love:
Vi fräser runt som galningar i skogen. Det finns ingenstans han inte tar sig fram. Och han är med på allt.
Hoppar högt också! Dock med en mkt märklig teknik. Så vi förstår inte riktigt hur det är möjligt. Men det är det tydligen.

Lycka till med din! Har du gångarterna på de andra kan du ha en fin buskompis också! Som faktiskt är rolig att träna med också.. :p

Alexandra Montan och Bragi har varit med på de C. Drangel kurser som jag varit på. Det var väldigt inspirerande att se. Jag kan ingenting om islänningar men brukar se Alexandra på bild emellanåt i Ridsport så jag har förstått att hon tillhör eliten där.

skuggi skrev:
...om man kör enligt principen "bara skrittövningar 10 min/dag på ridbanan första året och ingen skojridning i skogen" så kan de förlora lite av sitt "vilda och vackra", i alla fall vissa...

Är det inte så med alla hästar? Man måste ju lunka och rejsa och hoppa små pinnar och ha kul, och inte bara skritta runt med BOOOJNING i ridhuset...
:banana:

Tessan

Grattis, vad kul!

Jag har en islandshäst och rider i stort sett AR med honom. Vad man nu kallar AR?

Vi rider enligt akademiska principer, vilket för mig inte bara innebär att skritta runt på en volt med en förböjd häst. Jag har turen att rida för en mycket erfaren instruktör som är van vid islandshästar. Hon har hjälpt fler än en att hitta tölten, när den inte riktigt velat innfinna sig på mer traditionellt isländsk ridstil.Vi har just börjat med töltarbete och även med att försöka få till någon form av bärig galoppfattning (svårt).

Såklart mullar vi ofta ut i skogen också, även fast det kan bli en och annan öppna eller sluta på asfaltstransportsträckorna.

Med en islandshäst blir livet troligen lite krångligare än för den med en tregångare. Våra små underbara lurvtroll har nämligen en viss förmåga att trassla ihop gångarterna. Speciellt de med fem gångarter, det kan vara mycket svårt att fixa trav i skolor till exempel. Men det går och man har faen så roligt under tiden.

Dessutom har ju islandshästarna en synnerligen välutvecklad förmåga till skjutkraft, men bärigheten kommer så sakteligt. Tölten blir dessutom härlig av bärigheten.

Sökning framåt/nedåt kan också ta sin tid. Många isisar har ju lärt sig att spänna sig och att sätta upp huvudet så snart man ber om någon gångart över skritt. Det kan ta tid att lära om, men det brukar funka efter ett tag. Det är häftigt att se hur underhalsemuskeln så sakteligt för en mindre prominent tillvaro.

Min islandshäst stängde av lite förr, när vi bara red isländskt. Han är en ambitiös pålle som gärna vill klura och tänka. Nu är han med mig på ett helt annat sätt. Han "frågar" hela tiden vad som ska hända, är uppmärksam och väldigt nöjd. Han blir faktiskt skitglad när vi beger oss mot paddocken, han tycker det är urkul (vad jag kan märka i varje fall). Han gillar så klart att vara på uteritt med kompishästar också. Tror på variation för alla hästar, i och för sig.

Ska bli kul att höra hur det går för dig. Vad är det för pålle du köpt?

OlleAtlas

Just en så´n nordis har jag.... men tyvärr har jag inte lärt mig köra, ännu. Först skall jag lära mig rida ok, sedan skall vi slå alla med häpnad har jag tänkt i mina ljusa fantasier. Han är så himla vacker, men man misstar sig om man tror att han "bjuder på skjuts" bara för att vara bussig. Han kräver precis lika mycket "ridning" av mig, som vilken annan häst som helst, men när det fungerar är det suuuuperläckert!! :D

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama