Islandshästar är starka? Myt?

Minni-Borg

Trådstartare
En "vanlig häst" ryttare som rider dressyr och har hästskötarexamen och diverse papper på att han är utbildad sa idag att han är nästan 100 på att islandshästarna inte är starka och orkar upp till 80 kg, utan är som vilken ponny som helst som inte orkar så tunga ryttare... Han sa att man har marknadsfört det väldigt bra att islänningar orkar mera än "vanliga" hästar.
Så nu undrar jag vad ni har och säga om det, stämmer det? :cry:

Sv: Islandshästar är starka? Myt?

Haha, sure!

Då vet han inte mycket om historia... Det är int ngt som bara är "marknadsfört". Vi har inte tagit en ponny, vilken som, och satt en lapp på den där det står "Den här är stark och kan bära jättemycket"!.

Islandahästen har ju levt i evigheter (:p) på Island och ridits av stora, vuxna ryttare ALLTID. Där har man dessutom varit väldigt noga med selektionen, och slaktat av alla hästar som inte hållr måttet.

Om man läser lite Darwin så inser man att han har helt fel. Citat från "Psychology- the science of mind and behavior":

" A process, that Darwin called Natural Selection. If an inherited trait gives certain members an advantage over others (such as increasing their ability to attract mates, escape danger or aquire food) these members will be more likely to surive and pass these characteristics on to theiroffspring"

Att Islandshästen är stark är alltså ett resultat av naturligt urval (och selektivt, eftersom vi väljer vad vi ska göra oss av med...) i en låååång evolutionsprocess!

Att vi sedan verkar vilja avla bort lite av det naturen gett oss i styrka och ersätta det med långa, flaxiga ben, det hör inte hít just nu.....

/Ia (som känner sig OTROLIGT akademisk, haha)

Det ligger lite i det faktiskt.
Kolla gotlandsrussen, många har 45 kg gräns på dem medan uppfödarna säger att de ska klara minst 80 kg & egentiligen är vuxenhästar & inte så lämpliga för barn.
Samma med shettisar, folk som har 35 kg gräns är fel ute, dessa hästar klarar bra mkt mer än så.
Så det är snarare så att ponnyer inte är så svaga som folk tror.
& det med att islandshästar är starka, det beror ju på individen, jag låter en större kraftigare islandshäst bära mer än en liten med små smala ben.

Hade de vart så "klena" som han påstår, hur kommer det sig då att de kan bli så gamla?
Vissa turridningshästar ex som kanske inte rids exeplariskt och ibland har tunga, obalanserade ryttare.
De kan ju bli över 30 iaf. :D Men sen är det bästa givetvis att hästarna skall ridas ordentligt och vara välmusklade,
inte alltid så lätt för turridninghästar dock såvida inte de blir ridna av de som kan emellanåt.
Sen skall man ju alltid försöka en lite grövre typ med bra ben om det är en riktigt tung och oblanserad ryttare.
Det är ju bara att kolla på statisitk över rygg&ben-skador så kan man själv räkna ut att de faktiskt klarar av mer än man tror.
De är ju som sagt byggda för detta.

Så länge hästen är glad och mår bra så blir man själv glad och mår bra :)

Mitt sto är av den nättare typen och endast 135cm i mkh,jag är 173cm lång och väger 74 kg.
Det låter stort men hon har inga problem att orka med mig:angel:

Men titta på alla vuxna män på tävlingsbanorna , inte ser deras hästar ut att lida av detta.
Även om dessa hästar är i toppkondition för det mesta ...

Det är ju jättebra att han kan så mycket om vanliga hästar, men har han själv någon erfarenhet av islänningar?

Det är rätt stor skillnad att rida en nätt ponny och att rida en islänning med samma mankhöjd.

Att komma med påståenden utan egen erfarenhet är inte smart eller proffisionellt.

Jag håller med om att en islandshäst sannolikt inte orkar mer än en annan häst I SAMMA STORLEK. Men storleken är inte lika med mankhöjden. Storleken i det här fallet har mer att göra med muskelmassa, rygglängd, benens grovlek etc.

Jag är övertygad om att t.ex. en haflinger eller en fjordhäst som är lika stor som min häst också orkar bära ungefär lika mycket - de hästraserna har ju en kroppsbyggnad som påminner om islandshästens. Tar vi däremot en c- eller d-ponny av "ridponnytyp", som är betydligt ädlare och påminner om ett "litet halvblod", så kan en sådan häst säkert inte bära lika mycket som en islandshäst, där är det rätt stor skillnad i grovlek och byggnad....

Går vi tillbaka lite i tiden, så ser vi också att det där med riktigt stora hästar är ett ganska nytt fenomen. Många av de mer ursprungliga raserna, araben till exempel, är inte direkt några jättehästar på över 170 cm....

Karl XII's krigshäst, förresten, var en "ponny" på 146 cm. Visserligen kan man anta att människorna på den tiden var lite mindre än vi är idag, men en kung i full krigarmundering vägde nog ett och annat kilo ändå.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 845
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 591
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden