Islandshäst träns

Niela

Trådstartare
Ja jag är ute efter ett islandshäst träns och var inne på h**ks och kom på att alla tyglar de har där inom island är med hake.
Jag själv gillar inte hake eftersom man tappar elastiteten mellan handen och bettet blir väldigt stumt.

Så min fråga är varför har många islandsryttare både ryttare och butiker denna tygelform?

Varför och vad gör den för nytta för jag ser inge nytta alls förutom att de går fort att byta tyglar och bett:)

Det lutar väl åt att man får special beställa ett eftersom jag vill ha ett som ser ut på ett visst sätt och jag har letar i 1 år och hittar inge som jag tycker om!

Ni som specialbeställt vart kan man göra de och vad fick ni betala??

Sv: Islandshäst träns

Jag är helt enkelt lat:angel:
Det är väldigt enkelt och smidigt att byta tyglar på bett eller knäppa om i bettet osv.

Men är det inte obehagligt att tappa den mjuka kontakten med hästens mun??:confused:

Men är det inte obehagligt att tappa den mjuka kontakten med hästens mun??:confused:

Jag uppfattar inte att man tappar någon kontakt med hästens mun utan jag kan rida precis lika mjukt med som utan hake... När det gäller varför det är hake på islandstyglar så har jag fått för mig att det har med att islandsutrustning ska vara långrittsanpasad så som att ha ögglor på sadeln för att lätt kunna festa sadelväskor och hake på tyglarna för att det ska gå snabb och vara enkelt att koppla om tygeln från tygel till grimskafft och vara enkel när man vill binda upp hästen ute i skogen...

Sedan tycker inte jag att det försvarar varför man inte får möjlighet att välja för jag vet även flera storhästryttare som gärna skulle vilja ha hake på sina tyglar eller dom som har mycket barnridning tex på sin schettis men då finns det istället inte haktygel att få tag på om dom inte kan ha samma längd som en isis...

Jag har tyglar både med hake och vanliga med knäppning.
De vanliga är i ponnystorlek då full blir på tok för långa.

Jag upplever ingen skillnad alls!

Men som sagt, om du hittar ett islandsträns du gillar men ogillar tyglar med hakar så köp ponnytyglar! :idea:

Men du kan ju köpa ett islandsträns och separata tyglar till? :idea:

Själv har jag aldrig märkt att man blir stummare med hake, däremot har jag på vårt pelhambett märkt att det funkar mkt bättre iom att pistolhaken snurrar, medan vanliga tygelknäppet inte snurrar o om tygeln viker sig= viker sig bettskänkeln.

Om du vill specialbeställa o är beredd att betala lite för kvalitet o att det är handgjort så beställ av Ann-Marie Östbye "isafold ridshop"(tror jag det hette). Hon kan säkert sy vanliga knäppen åt dig men ändå få ett riktigt välgjort och välanpassat islandsträns av bra läder!(hööks är inget i jämförelse). Jag har använt mitt i fyra år o det är fortfarande lika fint i kvaliteten! Hon har ingen hemsida såvitt jag vet, men går att hitta på eniro. Denna typ av träns står oxå "högt" i aktning i islandshästsverige ;)

glömde pris, jag köpte ju för många år sedan men då betalade jag 300kr för nackstycket o 400för tyglarna tror jag. Nosgrimma hade jag inte råd med då...

Senast ändrad:

Mjo till distans är ju hake bra men då rider man ju oftast på rätt lösa tyglar så då spelar de väl ingen igentligen roll om man har hake eller inte..

Men som h**ks dom har enbart tyglar av hakmodell på sin islandshäst sida..Liter tråligt eftersom man inte kan få välja då.
Iof tygel som tygel dom har ju andra tyglar men inte som är på islandssidan!

Jag är ju ute efter ett brunt islandsträns med strassstenar på både på pannband och som nosgrimma. Tyglar i flätat läder och allt skall vara i mässingsspännen.

Jag letar å letar men hittar inte mitt drömträns=(
hÖÖks har et fast i svart och med silverspännen tyvärr=(

Ponny tyglar är för korta så länge man skrittar jag kan inte ge henne full långd utan att sitta med händerna mkt frammåt.

Så cob tyglar är perfekt för henne och är det mer än jag so irriterar mig över att knäppet där tyglarna sitter ihop fastnar i framvalvet på sadeln??
Grr så irriterande

Ja jag tänkte höra med hon som rider till Jorunn nu hon har nog rätt bra kontakter när det gäller träns..

500 per del då

Då har du nog haft otur och fått tag på korta ponnytyglar,
för alla ponnytyglar (utom ett par) som jag har/har haft har varit minst lika långa eller längre än islandstyglar.

Dvs minst 240 cm (eller är de 260? Blev tvär osäker på de nu...)
från spänne till spänne.

Jag har special beställt mina träns från Echa hon gör super fina träns och jag har kunnat säga precis hur jag vill ha dom färg utsmyckning och utformning:) helt super träns smala smidiga tyglar som jag oxå bestämt längden på och jag kunde välja vilka spännen och hackar lr inte som jag ville ha:) väldigt smidigt och jag har förövrigt inte någonsin ridit i sååååååå smidiga tyglar:bow: Bästa kvalitet jag någonsin haft och perfekt passform och ja helt enkelt bäst, jag aldrig ha nått annat nu:) Hos Echa kan du beställa träns utan hakar och med vanliga spännen.... Rekomenderar varmt:love:

Vart hade du beställt dina tyglar? Låter intressant.

Vart hade du beställt dina tyglar? Låter intressant.

www.http.echa.se antar jag,
när hon skrev att hon beställt av henne.

Jag har ett träns därifrån som jag fått i present,
det är superfint, nätt och bra kvalité.

Du kanske har sett det på Seifur? :)

Jag har tenntråd på pannbandet,
det passar jättebra på honom :love:

Och så har jag en jättemjuk fin smidig tygel som är bara runt 12 mm bred,
köpte den i härnösand hos världens trevligaste :)

Senast ändrad:

Oj, såg nu att alla typ femtio länkar jag lagt in var borttagna..
:crazy:

Trist, det kan ju knappast räknas som reklam att tipsa om var man kan köpa det någon efterfrågar.

Jag hade rabblat upp ställen som hade både islandsträns, tyglar samt cobtyglar för att TS skulle hitta prisvärda grejer..

(Sen är det ju lite lustigt att någon råkade hitta åt just min annons på tradera och la ut länk till,

men eftersom det INTE var jag som gjorde det så kan det ju inte heller ha räknats som annons,egentligen...

folk gör ju så på andra delar av forumet,
länkar till transporter/bilar/möbler/sadlar på tex blocket, tradera etc för att visa som exempel..)

Jag gillar mer att rida med "haktyglar", går så mycket enklare att byta tyglar eller liknande. Och speciellt ur säkerhetssynpunkt.

Den ena isisen har haktyglar och den andra rids med vanliga tyglar men jag märker ingen större skillnad.

Det är klurigt med vad vissa kommer undan med minsann. Man får ge tips via pm istället! Det fungerar ju, men det är lite omständigare och så får man inte de där inbillade credsen från allmänheten som läser tråden för att man är så duktig och letar upp alla de där försäljningsplatserna. :angel:

Nä de kan ju inte vara reklam.. då måste ju alla sadellistorna vara reklam eftersom man namnget alla märken och vart man kan köpa dom!

Det är klurigt med vad vissa kommer undan med minsann. Man får ge tips via pm istället! Det fungerar ju, men det är lite omständigare och så får man inte de där inbillade credsen från allmänheten som läser tråden för att man är så duktig och letar upp alla de där försäljningsplatserna. :angel:

Ja visst är det lustigt..
ungefär lika kul som att vi på island bara för ha EN sadeltråd som är så rörig att ingen använder den längre, istället för som på de andra forumdelarna ha separata trådar för olika märken etc :cool:

Fast inbillade creds vet jag inte,
jag vet att jag själv blir tacksam när folk lägger ut länkar jag aldrig kanske sett så jag antar att folk blir det om jag då i min tur gör detsamma, har iaf fått några pm genom åren av folk som uppskattat när man gjort det för att tipsa, lagt ut massa länktips alltså.

kan du skicka ett PM till mig med alla länkarn aigen?? hann inte kolla dom=(

Liknande trådar

Utrustning Alltså, jag känner mig lite korkat, för jag förstår verkligen inte. Letar nytt träns till min 4-åring och vill inte köpa någonting över...
Svar
12
· Visningar
1 234
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 603
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 085
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden