islandshäst till nybörjare?

K

kramiz_tina

hej på er alla.
jag har några fråger om islandshästar!

1. är det någon hitt att köpa en islandshäst om man bara provat rida några gånger?
2. är islandshäst ett bra alternativ om man är nybörjare?
3.hur är islandshästar att hantera?

jag vill veta lite av varje om islandshästar, sånt man bör veta när man börjar rida.

jag rider nu ett varmblod.har ridit i ett år nu."hemma". och lite när jag var liten.
och jag ska sälja mitt varmblod. jag tänkte jag skulle köpa en häst till sommaren. och jag funderar på islandshäst. har alltid velat ha det. dom är små och viktbärande:banana:

vill gärna veta vad ni tycker!!!
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

har du hjälp av tränare och andra duktiga islandsmänniskor runt omkring dig kan det vara bra att köpa en islandshäst runt en 15 år som kan allt. Det är oftast 1 eller 2 gångarter till som ska in. Och man ska lära sig rida dom oxå. En islandshäst är bara liten till utseendet, det finns mkt mer häst i denna lilla kropp än vad man kan förvänta sig.

Ett bra tips kan vara att börja på islandshästridskola så man får lära sig att rida gångarterna. Det är inte bara sitta upp och rida på en isis. Det är mkt mer. Du kanske tom kan finna drömhästen på ett såndant ställe. Men du måste absolut ta hjälp om du köper dig en islänning så du lär dig rida gångarterna, annars kan du lika gärna köpa dig en ponny.

Men var beredd på att en isis kostar bra mkt mer än vad en liten ponny gör...
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

hej på er alla.
jag har några fråger om islandshästar!

1. är det någon hitt att köpa en islandshäst om man bara provat rida några gånger?
2. är islandshäst ett bra alternativ om man är nybörjare?
3.hur är islandshästar att hantera?

jag vill veta lite av varje om islandshästar, sånt man bör veta när man börjar rida.

jag rider nu ett varmblod.har ridit i ett år nu."hemma". och lite när jag var liten.
och jag ska sälja mitt varmblod. jag tänkte jag skulle köpa en häst till sommaren. och jag funderar på islandshäst. har alltid velat ha det. dom är små och viktbärande:banana:

vill gärna veta vad ni tycker!!!


1. Nej, ingen häst är bra att köpa om man bara ridit några gånger.

2. Nej, Om du inte kan rida har du efter ett tag garanterat en häst med taktfel i dom flesta gångarterna.

3. Trygga och vänliga om man vet vad man håller på med.
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Det kanske vore smart att börja rida ponny eller stor häst på ridskola i några år innan man funderar på att skaffa sig islandshäst. Det kan vara smart att lära sig grunderna först som man får lära sig på en vanlig ridskola.
Det gjorde jag och det är jag väldigt glad för.
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

börja på islandshästridskola eller se till att skaffa dig en bra tränare om du väljer att köpa en islänning.
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

1. Skulle inte rekomendera det men om man nu ändå skulle göra det så stå uppstallad på islandsställe så man lätt får hjälp och regelbundet rider för instruktör.
2. Om man hittar rätt häst. Läromästare med gångarterna på plats + uppstallning som ovan. Tyvärr är de hästarna inte alltid så lätta att hitta men det går. En sak som oxå är bra om man rider på en islandsridskola är att ta hjälp av tränaren. De har ofta bra kontakter och de vet vilken typ av häst man behöver. Det stämmer inte alltid det vad man tror man behöver med det man egentligen behöver.
3.Finns från förnuftiga nybörjar hästar till fräcka och tuffa. Men generellt lugna och sjysta

Har du någon islandsridskola i närheten?

Började själv på islandsridskola och hade ridit 3gångare i många år före det. Är jätteglad att jag gick där och började att hjälpa till. Efter ett tag hade jag även halvfoder häst samtidigt och hittade även min häst där. Efter 3 år med islänningar så blev det en egen häst och har lyxen att ha förutom paddockar och ovalbana, instruktörer som kommer regelbundet för lektioner/kurser så finns det duktigt folk på plats att få hjälp av.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: islandshäst till nybörjare?

hej på er alla.
jag har några fråger om islandshästar!

1. är det någon hitt att köpa en islandshäst om man bara provat rida några gånger?
2. är islandshäst ett bra alternativ om man är nybörjare?
3.hur är islandshästar att hantera?

jag vill veta lite av varje om islandshästar, sånt man bör veta när man börjar rida.

jag rider nu ett varmblod.har ridit i ett år nu."hemma". och lite när jag var liten.
och jag ska sälja mitt varmblod. jag tänkte jag skulle köpa en häst till sommaren. och jag funderar på islandshäst. har alltid velat ha det. dom är små och viktbärande:banana:

vill gärna veta vad ni tycker!!!

Hej! Kul att du intresserat dig av denna underbara ras :)

Tror inte det är så passande att köpa en islandshäst om man bara ridit några ggr osv. Det är mycket att tänka på när man rider en islandshäst och många som rider på turridningar osv och tycker det är så lätt, har bara åkt en islandshäst och inte ridit :) Mycket med gångarterna att hålla reda på. Dessutom är dom inte så snälla och lätthanterliga som många tror att alla islandshästar är. Många, många islandshästar är rätt starka och har mycket vilja. Självklart går detta att konrollera om man är kunnig osv och dom blir perfekta ridhästar :)
Om du verkligen, verkligen vill ha en islandshäst så tycker jag som de andra skrivit att du ska börja rida på en ridskola, eller rida regelbundet för en instruktör. Man får mycket mer ut av denna ras ifall man förstår hur den fungerar, samt hur den ska ridas rätt. Man vill ju ha en islandshäst mycket för dess extra gångarter och kan man inte dom, får man inte ut 100% av att ha en islandshäst.
Ett tips isåfall är att du köper en äldre häst som har rena gångarter och är en riktig läromästare :) En lugn fin islandshäst som går att lita på till 100%. Många ridskolor / turridningar säljer ju islandshästar och det är ju bra ifall dom varit i sverige ett tag, för importerar man en ifrån Island kan som för väldigt många "sverigechocken" komma fram efter ett tag. Då är inte islandshästen lätt att hantera ett tag och man måste vara kunnig för att få bort det som då händer. Kan tex vara; att hästen skenar så fort man sitter upp, går ej att fånga alls i hagen, blir allmänt knäpp när man ska rida och/eller hålla på med den osv osv...
Men du gör absolut ett bra val när du väljer islandshäst, toppen, underbar ras :) Om man kan och förstår den... :d Mer kunskap tror jag att du behöver; Men bara att läsa på, besöka ridskolor, kanske ta privatlektioner och fråga, fråga, fråga om allt :) Så ska du se att du snart har en liten lurvig häst som du kommer att ha det toppen roligt med i skogen, paddocken, på banan och i stallet :love:
Fråga gärna om du vill veta nåt mer.
Lycka till!
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

tack för ni svara och alla tips.
jag vet inte om jag har någon islands instruktor i närheten..

men andledningen till att jag vill ha en islandshäst är att dom är viktbärande och att dom värkar att vara så snälla att ha med att göra. om du inte islandhäst är ett bra alternativ för mig så vet jag inte vad för ras jag borde ha. vad tycker ni? jag ska gå på träningar dressyr ocg hoppning. vilken ras tycker ni jag ska ha den måste vara viktbärande.

jag tackar för svar

kramiz_tina
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Vill du inrikta dig mot hoppning och dressyr är inte islandshästen det första jag tänker på. Islänningarnas extra gångarter (+avarter därav) kräver träning och kommer att göra sig påminda i både dressyr och hoppning så det blir som en extra utmaning.

Och ja, ofta är islandshästar mycket trevliga, men de har också en stark känsla för rang och flockliv vilket kan ställa till problem om man inte har ett mycket gott ledarskap.

Har du ridit i ett år nu, tycker jag du kan vänta ett tag med att skaffa häst. Passa på att utbilda dig på ridskola osv så får du också fler personliga åsikter om hur din "drömhäst" skall vara. Hästägandet är så mycket mera än bara ridningen också.
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

tack för ni svara och alla tips.
jag vet inte om jag har någon islands instruktor i närheten..

men andledningen till att jag vill ha en islandshäst är att dom är viktbärande och att dom värkar att vara så snälla att ha med att göra. om du inte islandhäst är ett bra alternativ för mig så vet jag inte vad för ras jag borde ha. vad tycker ni? jag ska gå på träningar dressyr ocg hoppning. vilken ras tycker ni jag ska ha den måste vara viktbärande.

jag tackar för svar

kramiz_tina


Kanske nån slags kallblod. Tex Fjording, nordsvensk. De är ju inte särskilt stora heller, brukar vara väldigt snälla och passar bättre med hoppning osv än vad islandshästarna gör :) Visst, finns islandshästar som hoppar också, men det är långt ifrån alla som gillar det eller ens hoppar :) Eller ett litet kraftigt halvblod kan ju också passa bra.
Nåt jag i alla fall tror att du behöver är en snäll, lugn, kanske något äldre häst som kan allt redan och som kan lära dig. En riktig läromästare helt enkelt :) Eller så kan du alltid ha en islandshäst som ridits som vanlig häst, dvs 3 gångarter bara, det underlättar mycket för dig tror jag. Hör med någon ridskola där dom har islandshästar om dom kanske har nåt som passar. Vart är det du bor? Finns det någon ridskola i närheten eller turridning?
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

1. Om man bara provat att rida några gånger, tycker jag inte man skall köpa häst alls, oavsett ras. Man bör väl kunna åtminstone grunderna inom ridningen för att ridmässigt fixa att ha egen häst.
2. Det beror på individen. Men fem gångarter är i regel svårare att få till än tre, dessutom kräver islandshästar ofta bättre balans, känsla och timing hos ryttaren, just för att de har fler gångarter. Många islandshästar är också rejält framåt med en hel del egen vilja.
3. Generellt tycker jag att islandshästar är lätta att hantera - mycket lättare att hantera än att rida! Både på grund av storleken och temperamentet.

Att köpa islandshäst för att den är viktbärande tycker jag inte känns riktigt rätt. Visst är den viktbärande I FÖRHÅLLANDE TILL SIN STORLEK, men den är trots allt en ganska liten häst, och kan inte bära obegränsat med vikt.....
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

jag har inte bara ridit några gånger!!!!!!!!!

jag har haft egen häst i ett år och det har lärt mig mycket mer än när jag var med på ridlektioner. man fick bara rida runt runt runt på dom. och jag har människor runt omkring mig som hjälper mig när det är nått jag gör fel. och jag går och tränar hos en ridlärare
enligt mig så lär jag mig mer på att rida min egen häst än att rida runt runt,

men tack för ni berätta lite om islandshästar.
men jag håller nog med. det är nog bättre att jag skaffar mig en fjording eller en nordis. ville bara se vad andra tyckte.

annonsen var jätte bra passade mig ju bra.
med ålder å storlek å så. och söt var den med.

ha det så bar och tack så mycket
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

tack för tipsen om dom olika raserna:banana:
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Gauti


jag bor i skåne utanför hässleholm.
det finns turidning i närheten ska ditt i morgon=)
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Men du skrev ju i frågan "är det någon hitt att köpa en islandshäst om man bara provat rida några gånger". Men då förstår jag ju att du menade att du bara provat att rida ISLANDSHÄST några gånger.

I övrigt tror jag fortfarande som de flesta andra - att det nog finns andra raser som passar dig bättre.
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

jaa det tror jag med.:)

ska se efter andra olika raser som är mindre och viktbärande.:)
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Gauti


jag bor i skåne utanför hässleholm.
det finns turidning i närheten ska ditt i morgon=)

Låter perfekt det! :) Hoppas du hittar en häst som passar dig till slut. Håller med dig om att man lär sig mer med egen häst om man har hjälp osv från andra och ridlärare. Jag fick också bara rida runt, runt på ridskolan. men nu med min egna isis så lär jag mig 1000ggr mer än vad jag gjorde förut :) Blir mer ridning, mer skötsel runt omkring med allt vad det innebär.
Lycka till i hästletandet!:bump:
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Är du helt nybörjar och knappt vet hur en galoppskänkel ska läägas är det nog ingen hit att köpa en häst överhuvud taget. :rofl:

Men är det så att du vet grunderna skulle jag satsa på en lite äldre häst som är välskolad och trygg.
En häst som kan lära dig.
Sen skulle jag nog rekomendera dig att tala med en islandshäst ridskola och se om du kan få några lektioner om de två extra gångarterna.
Är du inte så intresserad av gångarterna skulle du nog skaffa en fyrgångare så att de andra gångarterna inte har lika lätt att bli taktförstörda.

Islandshästen är en häst du kan lita på. Väldigt lungn och stabil. Och mångsidig.

Lycka till!
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Hej, hej....jag tycker du gör riktigt i att skaffa en isländare, därför att dom är både snäll och trevlig att rida på....själv hade jag aldrig hållt på med hästar och skaffade mig 2 varmblodston och har ett halvblod på inkommande...jag lär mig den hårda vägen och just nu så ligger min ridning på is efter en avfallning... men viljan att kunna rida är stor och jag har dessutom väldigt kompetenta hästkunniga vänner som finns där för mig och mina hästar och mina barn...jag vet att det kommer bli bra med tiden..och känslan av att se dessa underbara djur i sin hage på vår gård på morgonen är helt obeskrivlig...mitt råd till dig är att du inte ska tveka...köp du din häst, njut och ta dina hästvänner till hjälp...så kommer det att lösa sig för dig me'..... jag tror inte på att man måste ha ridit många år innan man skaffar egen häst...huvudsaken är att man omger sig med kompetent folk och har en vilja i att vilja lära sig saker och ting...och sen får man aldrig vara rädd för att fråga om det uppstår undringar... kram å LYCKA TILL:banana:
 
Sv: islandshäst till nybörjare?

Inga Ö-hästar till nybörjare. Läs mer på Sven Forsströms(horsemenshipgubbe) hemsida varför. Men har man hjälp av någon kunnig så kanske det blir bra ändå.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp