Islandshäst & piaff?

Sv: Islandshäst & piaff?

KL
tror faktiskt inte att det är speciellt bra att hålla på med dessa övningar för mycket eller överhuvudtaget. Har sett vissa hästar där man tränat för mycket sånt och då har tölten försvagats ganska ordentligt. Det verkar som att vissa tränare är för det för det är just en specifik som jag vet är inne på denna linjen. Men jag tror att det långt ifrån passar alla hästar. Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba så med min häst.

Det jag har känt, har testat denna hästen också några gånger och nu är hon mycket mycket bättre än innan. När man försökte samla henne mot tölt, så var det inget framåttänk och hon är en häst med en fantastisk arbetsvilja. Hon hade blivit lärd att vid samling var det mot piaff som gällde. Den korta tölten blev väldigt passaktig och inte alls bra. När de slutade med denna träningsmetod föll alla bitar på plats igen. En slump i sammanhanget? Jag vet inte..

Jag tror att du kan ha rätt, att det kan vara svårt för hästen att skilja mellan "samling mot piaff" och "samling mot tölt". Tror dessutom att om man har en fyrgångare med stark trav, så förstärker man det diagonala rörelsemönstret i hästen genom att rida piaff, när man kanske egentligen borde förstärka det laterala.

Intressant det ni skriver.
Så piaffen skulle funka bättre på en mer lateral häst?
Min har lätt att bli för lateral om jag inte lyckats lösgöra o samla tillräckligt, så jag fick en tanke att piaffen kanske kunde vara nåt. Med tränares hjälp förstås...

Det jag har känt, har testat denna hästen också några gånger och nu är hon mycket mycket bättre än innan. När man försökte samla henne mot tölt, så var det inget framåttänk och hon är en häst med en fantastisk arbetsvilja. Hon hade blivit lärd att vid samling var det mot piaff som gällde. Den korta tölten blev väldigt passaktig och inte alls bra. När de slutade med denna träningsmetod föll alla bitar på plats igen. En slump i sammanhanget? Jag vet inte..

Fast piaffen ska ju ändå utföras med ett "frammåttänk" även om det innebär tramp på stället. Utan frammåtbjudningen är det ingen bra piaff.

Piaffen är ju en diagonal rörelse så att hästen ska ha blivit passtaktig av den verkar konstigt. MEN det kan mycket väl vara så att den har utförts fel med en spänd häst vilket kan reslutera i stela sidor, spänningar och därigenom en passtaktig häst.

Jag tror att allting beror på hur duktig ryttaren är som utbildar hästen och vad hästen har för fysiska och psykiska förutsättningar. Man får försöka hitta ett koncept som fungerar. Samlande moment ur den högre skolan som t ex piaff bör absolut inte utföras utan att man vet vad man pysslar med och verkligen inte innan hästen är redo. Det tar flera år för en häst att bygga upp styrka nog att utföra en så krävande, samlande rörelse.

//Julia

Jag kan hålla med dig Julia, jag vet att du är betydligt bättre på sånt här än vad jag är också. Men denna tjejen tränade med sin häst för en av landslagsryttarna som ridit mycket storhäst och dressyr förr. Man tycker ju att de ska kunna.. men man kanske inte ska bli förvånad..

Jag tror att du kan ha rätt, att det kan vara svårt för hästen att skilja mellan "samling mot piaff" och "samling mot tölt". Tror dessutom att om man har en fyrgångare med stark trav, så förstärker man det diagonala rörelsemönstret i hästen genom att rida piaff, när man kanske egentligen borde förstärka det laterala.

Ja det är min erfarenhet också.

Min rena fyrgångare Askur som alltid var klockren i takten i alla tempon i tölt och bar sig oavsett man red i grimma eller T2 tappade tillfälligt ALL bärighet och "töltspänning" när han lånats ut till en enligt alla insatta superduktig akademisk dressyrryttare. Att göras övermjuk i sidorna och samlas bara i piaff (jo det gjorde han utan större problem) sabbade tölten för flera dagar framåt. Han vågade liksom inte spänna upp fjädern han töltade med bakifrån utan ville ner på framdelen i travtakt. Läskigt.

Men med passaktiga hästar kan samma övningar säkert lossna en del "dumma" spänningar.

Mitt sto är supermjukt,i sidorna och lateralt benägen. Ska höra med tränaren vad hon tänker om detta (på sikt).

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 646
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
824
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden