islandshäst med "banan rygg"

I

inget1

hejhej, jag rider en islandshäst som har en rygg som ser ut som en banan,den går neråt och det ser nästan ut som om han ska falla ihop. han har inga problem med gångarterna så, jag har gått i mycket backar och så för att han ska kunna arbeta med ryggmusklera med det verkar inte gå så bra.Ägaren vill inte ha dit någon instruktör eller så, så jag hoppas ni har något råd så vi kan få en fin liten polle :bow: //jessica

Sv: islandshäst med "banan rygg"

Jag antar att du måste mena att hästen är svankryggig.
Med din beskrivning att det ser ut som den faller ihop snart så är det rätt illa oxå?
Visst kan amn få upp ryggar lite av att bygga muskler på hästar men rena exteriöra fel går inte att åtgärda, tex om hästen blivit på ett visst sätt av att vara fet, mkt bukmage, sänka ryggen i flera år tex, eller för tunga ryttare, opassande sadlar, de ridning.
Då får man göra så gott man kan & träna upp hästen efter dens egen förmåga & kapacitet & försöka skona ryggen genom att tex inte sätta för unga ryttare, fel utrustning osv.
Är hästen gammal?De brukar sänka sig i ryggen då.

ja det är ganska illa, han har även ont i ryggen, jag vet inte hur man lägger in bilder här så jag kan heller inte visa. han är ca.14 år men jag känner att jag inte bara vill rida runt på honom när han har ont i ryggen och jag kan heller inte bara sluta rida. :confused:

Om han har ont kan du ju inte rida pa honom, det maste du ju fatta sjalv att det bara gor problemet varre.

Ta ut en vetrinar som kan se om det ar ett kroniskt fel eller nat som kan laka, efter lakning kan du jobba hasten fran marken for att bygga upp ryggmuskler.

Om han verkligen har jatteproblem med ryggen kanske man ska overvaga att kora istallet for att rida...

nej, inte så ont, utan vi skulle bara köra med linement och försöka bygga upp ryggmusklerna, men jag hittar inga övningar som fungerar på honom.:cry:

Jahadu, Moldi börjar väl bli till åren nu. Känner honom sen gammalt, nu känner jag inte igen hans rygg på det sätt som skett nu och har aldrig sett honom sådan. Har man konsulterat veterinär, när smärta uppstår så ska man gå den vägen först och inte laborera själv.

jaa okej :) han står hoss en tjej som har verksamhet och hon förstår inte riktigt vad hästarna behöver och struntar i det också.Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra,? kände du honom innan han kom till verksamheten eller var det innan?

Usch vad trist med ryggen, man ser såna här ryggar med jämna mellanrum & tyvärr verkar de inte vara direkt ovanliga.
Jag vet folk som tävlar hästar som ser ut just som denna häst & 10 ggr värre i ryggen:(
Ja, om hästen är gammal så finns inte så mkt att göra för ryggen, man får ta veterinär, ev massör eller kiropraktor oxå, & låta kolla upp hästen.
Har den ont i ryggen ska den inte ridas på, & jag tvivlar inte på att den faktiskt har ont, såna ryggar är inget att bära med.

ja det är ganska illa, han har även ont i ryggen, jag vet inte hur man lägger in bilder här så jag kan heller inte visa. han är ca.14 år men jag känner att jag inte bara vill rida runt på honom när han har ont i ryggen och jag kan heller inte bara sluta rida. :confused:

Självklart ska du sluta rida honom om han har ont i ryggen.
Jag blir bestört när jag läser sånt här :(

Om det är den Moldi jag tror så kanske jag vet vem du är. Flera i min klass rider på stället där han står. Inte för att snacka skit men jag har varit där och ägaren till hästarna verkar inte ha så bra koll. Jag skulle inte rida på han om han har så ont. Men jag tror inte h*n som äger han bryr sej om det.:crazy:
Vem är du förresten? kan du pm:a mig :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 283
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 548
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp