soft mee islandshästar
Trådstartare
undrar hur man dömer islandshästavel? hur ska ett bra sto se ut?? vad är bra hovar?? skicka gärna bild så man ser hur det ska se ut
//loddie
//loddie
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mazarein skrev:Ett islandssto bedömer man ju inte bara på extriören utan på gångarter och under ryttaren också...Men extriört sett så kan man väl säga att det ska vara en "lagom" stor, väl rörlig, stark men utan att vara tung, och en kropp som är till hjälp för hästen när den rör sig och för att arbeta i en bra, rätt form! ett bra exempel är ju faktiskt denna häst!
Denni och Ia har fött upp världens högst bedömda sto
Diva från Gategården,
född 1993.
Diva är världens högst bedöma islandshäst! Hon har även högst poäng av alla för exteriör, hela 9,02 poäng med bland annat 10,0 för benkvalité (vid bedömningen 1998 erhöll hon 10,0 för hovar)! Divas totalbedömning är 8,82, med 8,68 för ridegenskaper. Blup 129, vilket är högst i världen!
Domarnas omdöme om Diva när hon visades som femåring lyder: Extremt välbyggt och vackert sto med mycket bra och utvecklingsbara ridegenskaper.
E. Mökkur frá Varmalaek SE 40 U. Freyja frá Tumabrekku
Diva 2003
Diva 1998
Diva VM 2003
Fin häst va?!
sambaengi skrev:Jag tycker hästen är snygg, men inte perfekt. Det är hals, manke bog jag inte gillar, men det är denna hals man från de drivande inom avel vill se. Vad gillar jag då inte med denna hals? Jo jag gillar inte att den är så oproprtionerligt smal i förhållande till huvudets storlek och i förhållande till halslängd. Dessutom är bogen väldigt brant vilket gör att halsens övre fäste hamnar väldigt långt fram. Och jag tycker den övre halslinjen är för rak. Jag vill ha en häst med med välvning på halsen ända från manken. En mindre brant bog, en manke som är placerad något längre bak, en något kortare, något bredare och mer vackert välvd hals, är mitt mål. På ridbilden ser dock halsen mycket kortare och tjockare ut. Sedan tycker jag att hon är snygg men väldigt lättbyggd och mycket fullblodslik. Få hade nog gissat på islandshäst om de bara sett de två översta bilderna. Däremot har jag inget emot att man avlar lättbyggda hästar som Diva, bara jag själv får avla även den kraftigare typen också för jag tycker verkligen det är synd om den typen av häst skulle försvinna! Det är ju den typen som mer ser ut som en islandshäst, om man så säger. Själv har jag både och. Diva tycker jag för övrigt ser ut som en typiskt lättbyggd 5-gångare, vilket jag också vill minnas att hon är. Sedan är hon väl antagligen ganska slimmad som man av någon anledning vill ha islandshästarna vid visning. Elegant är hon i alla fall, det kan ingen säga annat! Och han fin rygg, fint kors och perfekta ben!
Gullan86 skrev:tycker precis likadant...tycker det vore så synd om den "riktiga" islandshästen försvinner och ett (högt)fullblod med 5gångarter som bara är avlad för höga lyft m.m tar över .
men som du säger det kanske e bra att det finns 2 olika typer...då passar dom alla slags människor.
mazarein skrev:Jo men visst! jag håller med dig! Visserligen tycker jag själv om de lite mer lättbygda hästarna, men skulle absolut inte vilja att "urtypen" av en islandshäst försvinner. Det är lixom det som är en islänning på nått sätt för mig!
mazarein skrev:Ett islandssto bedömer man ju inte bara på extriören utan på gångarter och under ryttaren också...Men extriört sett så kan man väl säga att det ska vara en "lagom" stor, väl rörlig, stark men utan att vara tung, och en kropp som är till hjälp för hästen när den rör sig och för att arbeta i en bra, rätt form! ett bra exempel är ju faktiskt denna häst!
Denni och Ia har fött upp världens högst bedömda sto
Diva från Gategården,
född 1993.
Diva är världens högst bedöma islandshäst! Hon har även högst poäng av alla för exteriör, hela 9,02 poäng med bland annat 10,0 för benkvalité (vid bedömningen 1998 erhöll hon 10,0 för hovar)! Divas totalbedömning är 8,82, med 8,68 för ridegenskaper. Blup 129, vilket är högst i världen!
Domarnas omdöme om Diva när hon visades som femåring lyder: Extremt välbyggt och vackert sto med mycket bra och utvecklingsbara ridegenskaper.
E. Mökkur frá Varmalaek SE 40 U. Freyja frá Tumabrekku
Diva 2003
Diva 1998
Diva VM 2003
Fin häst va?!
Tindra111 skrev:Hej,
Mitt 5-åriga sto avelsbedömdes i augusti på Toftinge, visare var Vignir Jonasson. Tindra är en klockren 4-gångare med vacker exteriör (enl. mig i alla fall).
Exteriörbedömning: Huvud 7,5 Hals/Manke/Bog 8,5 Rygg/kors 8,5 Proportioner 8,5 Benkvalitet 7,5 Benställning 7,5 Hovar 8,0 Man/svans 7,0 = Totalt exteriör 8,07
Ridbedömning: Tölt 8,5 Trav 8,0 Galopp 8,0 Pass 5,0 Spirit 8,0 Form under ryttare 8,5 Skritt 7,5 = Totalt gångarter 7,75 (tufft att vara 4-gångare) Totalbedömning : 7,88
Jag är jättenöjd med hennes bedömning och hon är en underbar häst som bara kan utvecklas ännu mer, hon är ju trots allt bara 5 år gammal.
Tindra är e. Flipi från Österåker u. Teista frá Arbakka
Här kommer ett par bilder....//Pia