islandshäst avel??

Sv: islandshäst avel??

Bra hovar skulle jag vilja se som stora, men inte långa, hårda och kraftiga.
Inte mjuka som lätt går sönder.

Man går ju inte bara efter hur stoet ser ut, det är ju en fördel om gångarter är bra osv..

I avelsbedömningar av islandshäst, så bedömer man både exteriör och gångarter. Varje gångart (skritt, trav, tölt, pass, galopp) + "spirit" (sammanslagning av vilja och lynne) liksom alla "delar" i exteriören bedöms med en siffra mellan 5 och 10, och baserat på detta räknas en total bedömningssiffra ut. Hingstar måste ha 7,75 eller över för att bli godkända.

Ett "bra sto" (eller bra hingst för den delen) har följaktligen både en bra exteriör och bra ridegenskaper, där båda delarna väger lika tungt.

Ett islandssto bedömer man ju inte bara på extriören utan på gångarter och under ryttaren också...Men extriört sett så kan man väl säga att det ska vara en "lagom" stor, väl rörlig, stark men utan att vara tung, och en kropp som är till hjälp för hästen när den rör sig och för att arbeta i en bra, rätt form! ett bra exempel är ju faktiskt denna häst! :)
Denni och Ia har fött upp världens högst bedömda sto
Diva från Gategården,
född 1993.
Diva är världens högst bedöma islandshäst! Hon har även högst poäng av alla för exteriör, hela 9,02 poäng med bland annat 10,0 för benkvalité (vid bedömningen 1998 erhöll hon 10,0 för hovar)! Divas totalbedömning är 8,82, med 8,68 för ridegenskaper. Blup 129, vilket är högst i världen!

Domarnas omdöme om Diva när hon visades som femåring lyder: Extremt välbyggt och vackert sto med mycket bra och utvecklingsbara ridegenskaper.

E. Mökkur frá Varmalaek SE 40 U. Freyja frá Tumabrekku

diva-10ar.jpg

Ett tillägg till Roheryns förklaring ... När man räknar ut den totala bedömningssiffran så har också olika egenskaper olika koeffecienter. Det innebär att tölt och pass t ex kommer att väga högre än övriga gångarter.

Ett bra stor är exteriört korrekt och har till det goda gångarter, precis som för en bra hingst. Tänk på att pass ALLTID räknas med i den totala poängen - oavsett om en häst visats som fyr- eller femgångare. Med tanke på att passen har en relativt hög koeffecient (*9 ?) så kommer alltså en i övrigt "lika bra" fyrgångare att ha en rejält mycket lägre ridbedömning än en femgångare med samma siffror i övrigt.

På en bedömning så är det först en exteriörbedömning för hand. Därefter är det ridbedömning som senare på dagen eller nästa dag följs av en "öppen bedömning". På öppna kan du inte sänka poängen, men förbättra eller visa om de gångarter du tycker inte fick tillräckligt betalt för tidigare.

Förutom avelsbedömningen är många intresserade av stamtavla och till viss del BLUP.

Ett islandssto bedömer man ju inte bara på extriören utan på gångarter och under ryttaren också...Men extriört sett så kan man väl säga att det ska vara en "lagom" stor, väl rörlig, stark men utan att vara tung, och en kropp som är till hjälp för hästen när den rör sig och för att arbeta i en bra, rätt form! ett bra exempel är ju faktiskt denna häst! :)
Diva från Gategården,
född 1993.
Diva är världens högst bedöma islandshäst! Hon har även högst poäng av alla för exteriör, hela 9,02 poäng med bland annat 10,0 för benkvalité (vid bedömningen 1998 erhöll hon 10,0 för hovar)! Divas totalbedömning är 8,82, med 8,68 för ridegenskaper. Blup 129, vilket är högst i världen!

Domarnas omdöme om Diva när hon visades som femåring lyder: Extremt välbyggt och vackert sto med mycket bra och utvecklingsbara ridegenskaper.

diva-10ar.jpg
Diva 2003

divatxt.gif
Diva 1998

lista-diva.jpg
Diva VM 2003
Fin häst va?! ;)

Jag tycker hästen är snygg, men inte perfekt. Det är hals, manke bog jag inte gillar, men det är denna hals man från de drivande inom avel vill se. Vad gillar jag då inte med denna hals? Jo jag gillar inte att den är så oproprtionerligt smal i förhållande till huvudets storlek och i förhållande till halslängd. Dessutom är bogen väldigt brant vilket gör att halsens övre fäste hamnar väldigt långt fram. Och jag tycker den övre halslinjen är för rak. Jag vill ha en häst med med välvning på halsen ända från manken. En mindre brant bog, en manke som är placerad något längre bak, en något kortare, något bredare och mer vackert välvd hals, är mitt mål. På ridbilden ser dock halsen mycket kortare och tjockare ut. Sedan tycker jag att hon är snygg men väldigt lättbyggd och mycket fullblodslik. Få hade nog gissat på islandshäst om de bara sett de två översta bilderna. Däremot har jag inget emot att man avlar lättbyggda hästar som Diva, bara jag själv får avla även den kraftigare typen också för jag tycker verkligen det är synd om den typen av häst skulle försvinna! Det är ju den typen som mer ser ut som en islandshäst, om man så säger. Själv har jag både och. Diva tycker jag för övrigt ser ut som en typiskt lättbyggd 5-gångare, vilket jag också vill minnas att hon är. Sedan är hon väl antagligen ganska slimmad som man av någon anledning vill ha islandshästarna vid visning. Elegant är hon i alla fall, det kan ingen säga annat! Och han fin rygg, fint kors och perfekta ben!

Senast ändrad av en moderator:

mazarein skrev:
Diva från Gategården,
född 1993.

diva-10ar.jpg
Diva 2003

divatxt.gif
Diva 1998

lista-diva.jpg
Diva VM 2003
Fin häst va?! ;)

Jag älskar den hästen :love: :bow:

sambaengi skrev:
Jag tycker hästen är snygg, men inte perfekt. Det är hals, manke bog jag inte gillar, men det är denna hals man från de drivande inom avel vill se. Vad gillar jag då inte med denna hals? Jo jag gillar inte att den är så oproprtionerligt smal i förhållande till huvudets storlek och i förhållande till halslängd. Dessutom är bogen väldigt brant vilket gör att halsens övre fäste hamnar väldigt långt fram. Och jag tycker den övre halslinjen är för rak. Jag vill ha en häst med med välvning på halsen ända från manken. En mindre brant bog, en manke som är placerad något längre bak, en något kortare, något bredare och mer vackert välvd hals, är mitt mål. På ridbilden ser dock halsen mycket kortare och tjockare ut. Sedan tycker jag att hon är snygg men väldigt lättbyggd och mycket fullblodslik. Få hade nog gissat på islandshäst om de bara sett de två översta bilderna. Däremot har jag inget emot att man avlar lättbyggda hästar som Diva, bara jag själv får avla även den kraftigare typen också för jag tycker verkligen det är synd om den typen av häst skulle försvinna! Det är ju den typen som mer ser ut som en islandshäst, om man så säger. Själv har jag både och. Diva tycker jag för övrigt ser ut som en typiskt lättbyggd 5-gångare, vilket jag också vill minnas att hon är. Sedan är hon väl antagligen ganska slimmad som man av någon anledning vill ha islandshästarna vid visning. Elegant är hon i alla fall, det kan ingen säga annat! Och han fin rygg, fint kors och perfekta ben!

:bow: tycker precis likadant...tycker det vore så synd om den "riktiga" islandshästen försvinner och ett (högt)fullblod med 5gångarter som bara är avlad för höga lyft m.m tar över:cry: .
men som du säger det kanske e bra att det finns 2 olika typer...då passar dom alla slags människor.

Gullan86 skrev:
:bow: tycker precis likadant...tycker det vore så synd om den "riktiga" islandshästen försvinner och ett (högt)fullblod med 5gångarter som bara är avlad för höga lyft m.m tar över:cry: .
men som du säger det kanske e bra att det finns 2 olika typer...då passar dom alla slags människor.

Två?! Jag undrar hur många olika varianter det finns egentligen, åtskilliga och det vill jag det skall få fortsätta finnas också! Tycker det är en del av charmen men rasen att den kan vara och se så olika ut. Gillar inte det stereotypa och likartade där alla skall var stöpta i samma form! När fram för mångfald och bredd istället! Det har alltid funnits både grövre och nättare islandshästar och vi bör bevara hela arvet, inte bara en viss typ av häst. Gudskelov har islänningarna själva insett faran med vad som håller på att ske så jag hoppas att de går i bräschen för att bevara hela spektrumet av egenskaper inom rasen!

Jo men visst! jag håller med dig! Visserligen tycker jag själv om de lite mer lättbygda hästarna, men skulle absolut inte vilja att "urtypen" av en islandshäst försvinner. Det är lixom det som är en islänning på nått sätt för mig!:):)

mazarein skrev:
Jo men visst! jag håller med dig! Visserligen tycker jag själv om de lite mer lättbygda hästarna, men skulle absolut inte vilja att "urtypen" av en islandshäst försvinner. Det är lixom det som är en islänning på nått sätt för mig!:):)

:bow: Precis vad jag tycker! Jag har själv ett par lättbyggda och eleganta hästar som jag är väldigt förtjust i men jag är också väldigt förtjust i de rejäla, lurviga, charmiga och grövre kraftpakteten jag har också. Sedan har jag lite mitt emellan också. Skulle inte drömma om att sätta mina tyngre familjemedlemmar runt 100 kg på de lättbyggda pållarna dock. De tillhör mig som har en matchvikt på 60-65 kg! :D

Jag håller med, alla sorter ska finnas. Föredrar själv den lättare typen men det ska ju finnas något för alla! Det är en del av tjusningen med islandshästen tycker jag.

Hej,
Mitt 5-åriga sto avelsbedömdes i augusti på Toftinge, visare var Vignir Jonasson. Tindra är en klockren 4-gångare med vacker exteriör (enl. mig i alla fall).
Exteriörbedömning: Huvud 7,5 Hals/Manke/Bog 8,5 Rygg/kors 8,5 Proportioner 8,5 Benkvalitet 7,5 Benställning 7,5 Hovar 8,0 Man/svans 7,0 = Totalt exteriör 8,07
Ridbedömning: Tölt 8,5 Trav 8,0 Galopp 8,0 Pass 5,0 Spirit 8,0 Form under ryttare 8,5 Skritt 7,5 = Totalt gångarter 7,75 (tufft att vara 4-gångare) Totalbedömning : 7,88
Jag är jättenöjd med hennes bedömning och hon är en underbar häst som bara kan utvecklas ännu mer, hon är ju trots allt bara 5 år gammal.
Tindra är e. Flipi från Österåker u. Teista frá Arbakka

Här kommer ett par bilder....//Pia
Tindra%20visas.jpg

Avelsvisning%20Tindra.jpg

mazarein skrev:
Diva från Gategården,
född 1993.

diva-10ar.jpg
Diva 2003

divatxt.gif
Diva 1998

lista-diva.jpg
Diva VM 2003
Fin häst va?! ;)

oj vilken snygg häst! den skulle man ju ha :d

//loddie

Tindra111 skrev:
Hej,
Mitt 5-åriga sto avelsbedömdes i augusti på Toftinge, visare var Vignir Jonasson. Tindra är en klockren 4-gångare med vacker exteriör (enl. mig i alla fall).
Exteriörbedömning: Huvud 7,5 Hals/Manke/Bog 8,5 Rygg/kors 8,5 Proportioner 8,5 Benkvalitet 7,5 Benställning 7,5 Hovar 8,0 Man/svans 7,0 = Totalt exteriör 8,07
Ridbedömning: Tölt 8,5 Trav 8,0 Galopp 8,0 Pass 5,0 Spirit 8,0 Form under ryttare 8,5 Skritt 7,5 = Totalt gångarter 7,75 (tufft att vara 4-gångare) Totalbedömning : 7,88
Jag är jättenöjd med hennes bedömning och hon är en underbar häst som bara kan utvecklas ännu mer, hon är ju trots allt bara 5 år gammal.
Tindra är e. Flipi från Österåker u. Teista frá Arbakka

Här kommer ett par bilder....//Pia
Tindra%20visas.jpg

Avelsvisning%20Tindra.jpg

Det syns att denna är mer 4-gångsbyggd. Jämför rygglinjen som är rakare på Diva. Jag tycker din häst har en vackrare överlinje än Diva och en klart mycket bättre hals och manke. Manken går längre bak och bogbladet sluttar mindre. Däremot tyckte jag inte om benen som ser alldeles för smala ut med klena leder i proportion till kroppen och jag tycker huvudet är oproprtionerlig långt och stort. Divas ben och huvud är är i mitt tycke mycket bättre. Dessuttom är Diva mycket mer välmusklad, inte minst i benen.

Självklart kan man ha åsikter om olika saker och jämföra fram och tillbaka. Tanken var väl inte direkt att jämföra Tindra med Diva!! Dessutom är ju Diva mycket högre bedömd än Tindra, men tyckte ändå det var kul att göra ett inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 565
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar