Islandsbettet från H**ks...??!!??

Alfakrulls

Trådstartare
De där bettet från Hööks, men kedja och som inte ser ut som vanligt bett, någon som har de? Är de bra? Hur skam ska de sitta? De står att de bara ska användas av vana ryttare, varför? Är de ett skarpt bett?
Ni som har de, vad e negativt/posetivt med de?Lite nyfiken på detta bett, sett de på många som tävlar!!

;)

Sv: Islandsbettet från H**ks...??!!??

*Tilda* skrev:
De där bettet från Hööks, men kedja och som inte ser ut som vanligt bett, någon som har de? Är de bra? Hur skam ska de sitta? De står att de bara ska användas av vana ryttare, varför? Är de ett skarpt bett?
Ni som har de, vad e negativt/posetivt med de?Lite nyfiken på detta bett, sett de på många som tävlar!!

;)

Menar du detta??

*Tilda* skrev:
Jupp!! vad är de som e bra/dåligt med de bettet?:angel:

Jag är inget proffs så egentligen ska jag väl inte utala mig, men jag kan ju ge min syn på saken. Vad som är bra eller dåligt vill jag inte gå in på då jag tycker att det är så individuellt.
Jag tycker personligen om att jobba med stångbettet ibland, tycker att det är lättare att jobba i en lågform och så vidare. Min häst blir inte lika tung i handen med stångbettet. Sen vill jag inte jobba från ridningen med stångbettet, på min häst.

Generellt så tycker jag att bettet bara ska användas av erfarna eller med försiktighet. Gärna ta hjälp utav en tränare.
Funderar du på att köpa det bettet?

_moa_ skrev:
Jag är inget proffs så egentligen ska jag väl inte utala mig, men jag kan ju ge min syn på saken. Vad som är bra eller dåligt vill jag inte gå in på då jag tycker att det är så individuellt.
Jag tycker personligen om att jobba med stångbettet ibland, tycker att det är lättare att jobba i en lågform och så vidare. Min häst blir inte lika tung i handen med stångbettet. Sen vill jag inte jobba från ridningen med stångbettet, på min häst.

Generellt så tycker jag att bettet bara ska användas av erfarna eller med försiktighet. Gärna ta hjälp utav en tränare.
Funderar du på att köpa det bettet?

Nja, ja vet inte, va mest nyfiken på vad folk i allmänhet tyckte om de....om de skulle vara något för mig häst...

Han kan bli ganska sp framtung, och stark och när han ska jobba drar han liksom bara bort huvet, men ja vet inte......
vill bara höra allmänt va folk tycker om de...:D

det där är väl ett delat bett och inget stångbett? eller menar du hävstångsbett?

Jo, det är ett isländskt stångbett.

knasigt.. ibland blir man inte klok på allt man läser lr.. ;)

Problemet med bett för HÖÖKs eller Börjes är väl att de allt som oftast är för långa, standard brukar ju vara typ 12,5 cm. Alldeles för stort för våra "små" vänner....

Ja, det är ett bett som jag hellre skulle köpa väl utprovat o tredelat, inte som det där.
O det bettet kräver mycket vana för att inte missbrukas. Det är ett starkt bett.

ja gud ja min häst har 9,5 i bettstr hur tusan ska man då hitta ett bett....

och jag skulle aldrig köpa ett 2 delat vad det än gäller för bett....stång(rakt) eller 3delat är det som gäller.

och som sagt det är ett bett som kan liknad vid dressyrens kandar, ska endast användas på en utbildad häst av en utbildad ryttare för att FÖRFINA HJÄLPERNA! alltstå igentligen inte bara för att hästen är "hård i munnen/stark eller framtung"....det måste tränas på annat sätt...

resultatet blir då att hästen kommer bli ennu håradre i munnen när du sen stoppar in ett vanligt bett alltså måste du alltid rida på detta skarpa till slut är det oxå för oskarpt....det håller alltså inte i längden...

träna tempoväxlingar, halt skritt halt halt tölt halt....istället + atthästen ska lyssa på dig släppa bettet och sätta mer vikt på bakdelen-aktivera bakdelen oxå...
mkt dressyrövningar, öppna och sluta bakdelsvändning/framdelsvändning m.m...

sen när hästen inte längre är framtung...köp ett utpassat isländska stångbett för att förfina hjälperna på tävling eller träna med på ev träningar för tränare.

BeastieBabe skrev:
det där är väl ett delat bett och inget stångbett? eller menar du hävstångsbett?

Ett bett kallas stång så snart det har hävstänger och kindkedja. Du blandar nog ihop med ett rakt bett, vilket iofs också finns som stång. Men då har det också stänger och kindkedja. En "rak" stång innebär att skänklarna inte vinklar bakåt eller framåt, dvs att linjen är rakt ner. En krusidullig skänkel kan fortfarande vara rak.

OA

Jag har provat just det där bettet på två olika islänningar som både är väldigt pigga att rida. Hade alltid kedjan så "löst" att den knappt märktes. På fuxen som är hetast fungerade det bra. Han blev väldigt lyhörd så jag behövde inte alls ta i tyglarna utan red mest med hjälp av vikthjälper, viket inte alls går annars för han vill bara springa springa springa. Använde det dock väldigt sällan för att han inte skulle bli van med ett så skarpt bett med tanke på att jag vill ha "mina" hästar mjuka i munnen.
Den andra hästen som jag hade det på fungrade det sämre på då han mest kämpade emot så det var bara att byta tillbaka för att inte förstöra hästen.
Och ja, bettet ÄR skarpt.:bow: :bow: :bow:

man ska spänna den kedjan så att det blir 45 graders vinkel när man tar i tygeln väl? iaf på alla andra bett med kedjor som tex kandar...annars kan man hellre rida med vanligt.

*kl*

Jag skulle heller aldrig köpa ett tvådelat bett. Har ett tredelat stångbett i storleken 10,5, sitter fint på min häst.

Filippan skrev:
*kl*

Jag skulle heller aldrig köpa ett tvådelat bett. Har ett tredelat stångbett i storleken 10,5, sitter fint på min häst.

Varför aldrig ett två-delat? *nyfiken*:d

Tvistjarna skrev:
Varför aldrig ett två-delat? *nyfiken*:d

Jag misstänker att det är för att ett tvådelat som är fel anpassat kan efter en tids användning skada gommen på hästen eftersom det då kommer bli ett tryck där. Fast det är i alla fall vad jag tycker. Rider inte heller med tvådelat längre och undviker det så gott som det går.

_moa_ skrev:
Jag misstänker att det är för att ett tvådelat som är fel anpassat kan efter en tids användning skada gommen på hästen eftersom det då kommer bli ett tryck där. Fast det är i alla fall vad jag tycker. Rider inte heller med tvådelat längre och undviker det så gott som det går.

okej:) ger allstå alla tvådelade bett tryck uppe i gommen, även i fall det inte är ett stång?

På kandar gäller 45 grader ja, för islandsstång skall skänkeln kunna ligga i linje med tygeln innan kedjan tar i. Allt annat är för hårt spänd kedja på islandsstång, och är inte tillåtet på bl a tävling.

Gullan86 skrev:
man ska spänna den kedjan så att det blir 45 graders vinkel när man tar i tygeln väl? iaf på alla andra bett med kedjor som tex kandar...annars kan man hellre rida med vanligt.

När jag red kurs så förklarade instruktören för mig att just islandsstången spänner man lite annorlunda. Då hästen går normalt ska kindkedjan inte verka alls, utan bettet (min islandsstång är tredelad med tungfrihet) ska verka som ett normalt tredelat bett. Kedjan ska först ta ifall hästen går spänt och upp med huvudet. Därför spänner man den väldigt löst.

Vid de tillfällen jag rider på annan stång spänner jag så att bettet inte kan vinkla mer än 35°.

OA

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 219
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben