Islänningar

mars

Trådstartare
Alltså jag har blivit helt såld på rasen. Aldrig sysslat med islänningar tidigare.
Ni som kan rasen, berätta allt om den. Läser man annonser är det lite andra benämningar.
Tex medelvilja, vad innebär det egentligen.
Hur vanligt är det att dom är lättöltade? Där fyra gångarter är lätta att "växla" mellan?
Hur hittar man en som är välutbildad, väluppfostrad och genomtrygg.
Hur skall man leta.
 
Det är lite svårt att generellt "berätta mer", men några punkter tror jag är särskilt viktiga för de som ridit andra hästar innan och är "nya" på rasen:

  • Det är inte lättare att rida islandshäst med upp till fem gångarter (och blandningar däremellan...) än att rida en stor häst med tre gångarter. Precis som allt annat är det något man måste lära sig, och är man ovan så skall man skaffa en häst som är läromästare.
  • En av de saker som kräver mer av islandsryttaren än storhästryttaren är balansen - man sitter på en förhållandevis mindre häst som dessutom ofta är känslig för balansändringar. Flytta vikten en millimeter bakåt och det blir tölt istället för trav, liksom...
  • De är ofta (men inte alltid) ganska lätta och okomplicerade i hanteringen, särskilt jämfört med ett halvblod av tävlingstyp som är "högt i blod".
  • "Vilja" är något som finns med i avelsbedömningen (numera sammanvägt med bedömningen för lynne i egenskapen "spirit") och som är viktigt för islandshästens karaktär. Ibland missförstås "vilja" som "vilja att springa fort och okontrollerat", men den korrekta betydelsen är snarare en kombination av framåtbjudning, samarbetsvilja och en vilja att ta i, att arbeta, att utnyttja sin kraft. Medelvilja i annonser brukar betyda ungefär "lika lätt att bromsa som att gasa".
  • En islandshäst som står och småsover i stallgången och som kan ha småbarn springande under magen utan att bry sig nämnvärt kan vara något HELT ANNAT när ryttaren väl kommer upp i sadeln och kan då bli både känslig och explosiv.
  • En normalduktig ryttare med vana av hästar med tre gångarter kan normalt sett INTE förbättra en bristfällig tölt. Se därför till att köpa en häst som har BRA TÖLT. En häst med bra tölt har lätt för att tölta i ren fyrtakt och behärskar tölt i alla tempon, från långsamt till ökat, och har lätt att variera tempo utan att tappa gångarten eller takten. Detta är viktigt även om man bara tänkt rida sin häst hemma och i skogen och inte har tävlingsambitioner. Det är helt enkelt SÅ mycket roligare att rida en häst som töltar bra att det är värt det att dels leta efter en sådan och dels ge lite mer pengar för den.
  • Numera finns det, enligt min uppfattning, ganska gott om hästar med lättväxlade gångarter som är ganska välridna och väluppfostrade. Dock är detta det "alla" söker efter, så de är inte nödvändigtvis billiga... Ta gärna kontakt med något försäljningsstall - där kan du dels få hjälp att "hitta rätt" och dels få chansen att prova många olika hästar!
 
Det är lite svårt att generellt "berätta mer", men några punkter tror jag är särskilt viktiga för de som ridit andra hästar innan och är "nya" på rasen:

  • Det är inte lättare att rida islandshäst med upp till fem gångarter (och blandningar däremellan...) än att rida en stor häst med tre gångarter. Precis som allt annat är det något man måste lära sig, och är man ovan så skall man skaffa en häst som är läromästare.
  • En av de saker som kräver mer av islandsryttaren än storhästryttaren är balansen - man sitter på en förhållandevis mindre häst som dessutom ofta är känslig för balansändringar. Flytta vikten en millimeter bakåt och det blir tölt istället för trav, liksom...
  • De är ofta (men inte alltid) ganska lätta och okomplicerade i hanteringen, särskilt jämfört med ett halvblod av tävlingstyp som är "högt i blod".
  • "Vilja" är något som finns med i avelsbedömningen (numera sammanvägt med bedömningen för lynne i egenskapen "spirit") och som är viktigt för islandshästens karaktär. Ibland missförstås "vilja" som "vilja att springa fort och okontrollerat", men den korrekta betydelsen är snarare en kombination av framåtbjudning, samarbetsvilja och en vilja att ta i, att arbeta, att utnyttja sin kraft. Medelvilja i annonser brukar betyda ungefär "lika lätt att bromsa som att gasa".
  • En islandshäst som står och småsover i stallgången och som kan ha småbarn springande under magen utan att bry sig nämnvärt kan vara något HELT ANNAT när ryttaren väl kommer upp i sadeln och kan då bli både känslig och explosiv.
  • En normalduktig ryttare med vana av hästar med tre gångarter kan normalt sett INTE förbättra en bristfällig tölt. Se därför till att köpa en häst som har BRA TÖLT. En häst med bra tölt har lätt för att tölta i ren fyrtakt och behärskar tölt i alla tempon, från långsamt till ökat, och har lätt att variera tempo utan att tappa gångarten eller takten. Detta är viktigt även om man bara tänkt rida sin häst hemma och i skogen och inte har tävlingsambitioner. Det är helt enkelt SÅ mycket roligare att rida en häst som töltar bra att det är värt det att dels leta efter en sådan och dels ge lite mer pengar för den.
  • Numera finns det, enligt min uppfattning, ganska gott om hästar med lättväxlade gångarter som är ganska välridna och väluppfostrade. Dock är detta det "alla" söker efter, så de är inte nödvändigtvis billiga... Ta gärna kontakt med något försäljningsstall - där kan du dels få hjälp att "hitta rätt" och dels få chansen att prova många olika hästar!
Tack för mycket bra svar.
Kommer nog bli något försäljningsstall när det är dags.
Skall rida lite lektioner först.
Men är det rimligt att få helst ett sto minst 140 och lite kraftigare bygd.
Genomtrygg i allt, enkel att rida ut. Viktigt att den är lättöltad. Inga skador, olater, eksem el fång.
Är spatt vanligt? Har dom ett annat sadelläge? Eller är dom ok att rida med engelsk allroundsadel?
Helt ointresserad av tävling. Skall känna mig 100% trygg på den. Får man en sådan för 50 000 kr?
Kan man skicka sina önskemål till olika försäljningsstall?
Brukar de vara seriösa?
Känns som väldigt många annonser på övriga hästar inte lever upp till beskrivningarna.
 
Tack för mycket bra svar.
Kommer nog bli något försäljningsstall när det är dags.
Skall rida lite lektioner först.
Men är det rimligt att få helst ett sto minst 140 och lite kraftigare bygd.
Genomtrygg i allt, enkel att rida ut. Viktigt att den är lättöltad. Inga skador, olater, eksem el fång.
Är spatt vanligt? Har dom ett annat sadelläge? Eller är dom ok att rida med engelsk allroundsadel?
Helt ointresserad av tävling. Skall känna mig 100% trygg på den. Får man en sådan för 50 000 kr?
Kan man skicka sina önskemål till olika försäljningsstall?
Brukar de vara seriösa?
Känns som väldigt många annonser på övriga hästar inte lever upp till beskrivningarna.

Var i landet finns du? Beroende på var du bor kanske jag kan tipsa om försäljningsstall! PM:a mig om du vill det! Min erfarenhet är att den övervägande majoriteten av försäljningsstallen är mycket seriösa. Det är en liten värld, detta, och man får snabbt dåligt rykte om man inte är seriös! Många har också flera verksamheter parallellt - försäljningsstall, uppfödning, ridskola, turridning... För dig kanske det kan vara bra att hitta ett sådant ställe, rida ett tag i verksamheten och därmed kunna få bra tips när ett köp börjar närma sig. Du kan ju då också be dem hålla utkik efter en häst som passar dig!

Spatt är/har varit ganska vanligt. Jag tycker dock (helt ovetenskapligt) att det verkar ha minskat på senare år (säg de senaste 10 åren). Det kan ju bero på att man avlar på bättre exteriör (det finns ett samband mellan krokiga haser och spatt), samt att hingstar inte får betäckningslicens om de har spatt. Man kan spattröntga i samband med besiktning vid köp, men det säger inte allt. Hästen kan ha begynnande spatt utan att det syns på röntgen och den kan ha röntgenfynd utan att den behöver ha besvär av det. Sist jag köpte häst (drygt två år sedan) frågade jag försäkringsbolaget om spattröntgen och mitt ombud avrådde väl inte direkt från röntgen, men tyckte det var ganska meningslöst... Så det gjorde jag inte.

Sadelläget är inte egentligen annorlunda - en häst är ju ändå en häst - men eftersom islandshästen är relativt liten så är ju sadelläget KORT. Det kan därför vara lite besvärligt att hitta en sadel som dels inte är för lång, dels ger bogarna frihet och dels är tillräckligt stor för ryttaren... Bäst brukar sadlar av dressyrmodell eller islandsmodell (rätt lik dressyr men oftast inte riktigt lika djup) funka!

Eksem kan vara besvärligt, men behöver inte vara det. Jag har en häst med eksem, och med rätt vård (kanske 10 min extra varannan dag) och täcke så är han besvärsfri! Bor du där det finns mycket knott kan detta dock vara något att ha i åtanke! Svenskfödda hästar har mindre förekomst av eksem, men det är inte någon garanti (min eksemhäst är svenskfödd).

Det där med 100% trygg är lite lurigt, tycker jag... Det finns ju t.ex. turridningshästar som är supertrygga i sitt "jobb", men som blir helt annorlunda och osäkra när de kommer ut på egen hand. Och hästar kan reagera på miljöombyte, ny ryttare, nya hästkompisar, mer eller mindre arbete, annat foder etc. Jag tycker nog personligen att man bör vara tillräckligt trygg i sig själv som ryttare också så att man klarar att hästen faktiskt uttrycker sin åsikt ibland, råkar bli rädd för något osv... Men rådet är väl att provrida flera gånger, prova de situationer du tycker är viktiga att klara (fånga i hagen, rida ut själv mm) och gå på hur det känns. Du skall ju köpa en häst du trivs med och inte är osäker på eller rädd för!
 
Tack för mycket bra svar.
Kommer nog bli något försäljningsstall när det är dags.
Skall rida lite lektioner först.
Men är det rimligt att få helst ett sto minst 140 och lite kraftigare bygd.
Genomtrygg i allt, enkel att rida ut. Viktigt att den är lättöltad. Inga skador, olater, eksem el fång.
Är spatt vanligt? Har dom ett annat sadelläge? Eller är dom ok att rida med engelsk allroundsadel?
Helt ointresserad av tävling. Skall känna mig 100% trygg på den. Får man en sådan för 50 000 kr?
Kan man skicka sina önskemål till olika försäljningsstall?
Brukar de vara seriösa?
Känns som väldigt många annonser på övriga hästar inte lever upp till beskrivningarna.
Nu måste jag få gå in, och skriva vad du upplever som negativt. Sadel är högst personlig, men ingen sadel passar alla hästar liksom. Så min undran är? Varför tror du att en engelsk allround skulle funka? Kan nog frankt påstå att du kan avstå från samtliga allround. Istället ta hjälp av kunnig sadelutprovare och inte märkesinriktad, OM du köper häst. Jättebra av dig att ta lektioner osv innan ett av köp. Här är nämligen nybörjarens fälla, säljaren säger nä men nu har du ren tölt. Du köper hästen, och 6 månader senare när du rider kurs, får du vet att hästen går i grisepass. Jag vill nog inte fortsätta min avhandling, för då får ni läsa till midnatt eller så. Fakta kvarstår, är du ny spekulant? Ta med någon som är mer erfaren, att betrakta myntet från andra sidan.
 
Nu måste jag få gå in, och skriva vad du upplever som negativt. Sadel är högst personlig, men ingen sadel passar alla hästar liksom. Så min undran är? Varför tror du att en engelsk allround skulle funka? Kan nog frankt påstå att du kan avstå från samtliga allround. Istället ta hjälp av kunnig sadelutprovare och inte märkesinriktad, OM du köper häst. Jättebra av dig att ta lektioner osv innan ett av köp. Här är nämligen nybörjarens fälla, säljaren säger nä men nu har du ren tölt. Du köper hästen, och 6 månader senare när du rider kurs, får du vet att hästen går i grisepass. Jag vill nog inte fortsätta min avhandling, för då får ni läsa till midnatt eller så. Fakta kvarstår, är du ny spekulant? Ta med någon som är mer erfaren, att betrakta myntet från andra sidan.
Frågan va om de är ok att använda engelsk allroundsadel? Klart inte alla sadlar passar alla. Mer en undran om det är så att alla använder islandssadel. Isf undrar jag om andra typer av sadlar är lika ok. Fast det fick jag bra svar av Roheryn. Jag är nybörjare på islänningar därav mina frågor. Har dock ridit engelskt i drygt 40 år.
 
Tack för mycket bra svar.
Kommer nog bli något försäljningsstall när det är dags.
Skall rida lite lektioner först.
Men är det rimligt att få helst ett sto minst 140 och lite kraftigare bygd.
Genomtrygg i allt, enkel att rida ut. Viktigt att den är lättöltad. Inga skador, olater, eksem el fång.
Är spatt vanligt? Har dom ett annat sadelläge? Eller är dom ok att rida med engelsk allroundsadel?
Helt ointresserad av tävling. Skall känna mig 100% trygg på den. Får man en sådan för 50 000 kr?
Kan man skicka sina önskemål till olika försäljningsstall?
Brukar de vara seriösa?
Känns som väldigt många annonser på övriga hästar inte lever upp till beskrivningarna.
Ja på alla frågor, i stort sett
 
Nu måste jag få gå in, och skriva vad du upplever som negativt. Sadel är högst personlig, men ingen sadel passar alla hästar liksom. Så min undran är? Varför tror du att en engelsk allround skulle funka? Kan nog frankt påstå att du kan avstå från samtliga allround. Istället ta hjälp av kunnig sadelutprovare och inte märkesinriktad, OM du köper häst. Jättebra av dig att ta lektioner osv innan ett av köp. Här är nämligen nybörjarens fälla, säljaren säger nä men nu har du ren tölt. Du köper hästen, och 6 månader senare när du rider kurs, får du vet att hästen går i grisepass. Jag vill nog inte fortsätta min avhandling, för då får ni läsa till midnatt eller så. Fakta kvarstår, är du ny spekulant? Ta med någon som är mer erfaren, att betrakta myntet från andra sidan.
:up:
 
Men är det rimligt att få helst ett sto minst 140 och lite kraftigare bygd.
Genomtrygg i allt, enkel att rida ut. Viktigt att den är lättöltad. Inga skador, olater, eksem el fång.
Är spatt vanligt? Har dom ett annat sadelläge? Eller är dom ok att rida med engelsk allroundsadel?
Helt ointresserad av tävling. Skall känna mig 100% trygg på den. Får man en sådan för 50 000 kr?

Inte om du inte har en jäkla tur. Lyckas du hitta en sån häst, inte bara över huvud taget utan dessutom inom den budgeten, så köp en trisslott också!
Eller jo, om den är gammal kan det nog gå.
 
Inte om du inte har en jäkla tur. Lyckas du hitta en sån häst, inte bara över huvud taget utan dessutom inom den budgeten, så köp en trisslott också!
Eller jo, om den är gammal kan det nog gå.
Min erfarenhet också.
De är riktigt höga prislappar på islandshästarna för hobbyridning.
 
Min erfarenhet också.
De är riktigt höga prislappar på islandshästarna för hobbyridning.
Ja och FFA om man vill ha okomplicerade hästar med klockrena gångarter, som kan ridas av alla. Jag säger inte att dessa hästar inte finns, för det finns såna. MEN prislappen är rätt hög, även om hästen kommit lite till åren. Däremot kommer man att hitta en hel dröse av annonser som beskriver denna drömhäst, fast till ett lägre pris. Men som med allt annat, man får vad man betalar för.
 
Min erfarenhet också.
De är riktigt höga prislappar på islandshästarna för hobbyridning.
Samtidigt vill jag passa på att förtydliga, det kostar rätt rejält att ta fram en unghäst. Ska den dessutom vara inriden innan försäljning, så skulle i princip prislappen ligga runt 100.000 kr för en 4-5 åring. Därför säljer många sina avkommor som föl, här ligger priser mellan 20-50000 kr beroende på stam osv.
 
Ja och FFA om man vill ha okomplicerade hästar med klockrena gångarter, som kan ridas av alla. Jag säger inte att dessa hästar inte finns, för det finns såna. MEN prislappen är rätt hög, även om hästen kommit lite till åren. Däremot kommer man att hitta en hel dröse av annonser som beskriver denna drömhäst, fast till ett lägre pris. Men som med allt annat, man får vad man betalar för.

Min erfarenhet är också att de självklart FINNS, men dels ofta inte hinner ut på annons alls utan säljs genom kontakter, och om de väl kommer ut på annons så är prislappen betydligt högre än 50.000. Med rätta, eftersom den där stora, rejäla, lättöltade, lättridna, friska och problemfria hästen är den nästan alla vill ha.
 
Min erfarenhet är också att de självklart FINNS, men dels ofta inte hinner ut på annons alls utan säljs genom kontakter, och om de väl kommer ut på annons så är prislappen betydligt högre än 50.000. Med rätta, eftersom den där stora, rejäla, lättöltade, lättridna, friska och problemfria hästen är den nästan alla vill ha.
Jo, för i ditt sökande ta med en erfaren person inför ditt köp.
 
Börja med islands-ridskola! Kolla med turridningsföretag i närheten om de har några turer med fart, där du verkligen kan få känna på tölten. Har man bara ridit tregångare tar det tid innan man fått kläm på gångarter och takt. Det räcker inte med ett par-tre lektioner...
 
När jag började med islandshäst (tidigare halvblod mot hopp) var det svårt att förstå tölt och hur otroligt svårt det kan vara att rätta till taktfel och behålla en ren. Numera är det ju inte ”otroligt” svårt för jag har ridit ca 10 år. Men tölten är verkligen komplex i jämförelse med de vanligaste tre. Balans, styrka, inverkan, sits, lösgjordhet, var tyngden ligger etc. det är så mkt som ska stämma. Och köper man (som jag) en häst med kanontölt tar det, om man som jag inte var tillräckligt skicklig, ca två veckor innan den börjar fallera 🙈. Men resan att få till den igen är otroligt lärorik.

Mitt råd är att köpa en genombussig häst med medelvilja. Inte nödvändigtvis en som har kanontölt i alla tempon. Det räcker med stabil tölt i lugnt tempo. Då kommer du ner i pris. När du behärskar den tölten är det bara att träna på.
 
När jag började med islandshäst (tidigare halvblod mot hopp) var det svårt att förstå tölt och hur otroligt svårt det kan vara att rätta till taktfel och behålla en ren. Numera är det ju inte ”otroligt” svårt för jag har ridit ca 10 år. Men tölten är verkligen komplex i jämförelse med de vanligaste tre. Balans, styrka, inverkan, sits, lösgjordhet, var tyngden ligger etc. det är så mkt som ska stämma. Och köper man (som jag) en häst med kanontölt tar det, om man som jag inte var tillräckligt skicklig, ca två veckor innan den börjar fallera 🙈. Men resan att få till den igen är otroligt lärorik.

Mitt råd är att köpa en genombussig häst med medelvilja. Inte nödvändigtvis en som har kanontölt i alla tempon. Det räcker med stabil tölt i lugnt tempo. Då kommer du ner i pris. När du behärskar den tölten är det bara att träna på.
Jag köpte en töltmaskin enligt förra ägaren, och det blev en riktigt skön travmaskin :crazy:. Jag tror spatten förstörde tölten men jag hjälpte nog till också :arghh:
 
Jag trodde innan jag började rida islandshäst att tölt/pass var lika avskild från de andra gångarterna som de är. Ingen kan väl ta fel på om hästen skrittar, travar eller galopperar, eller hur?

Det blev till att tänka om.:D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 432
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
18 232
Senast: Lillefrun
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp