Sv: Ischias

Och för mig är det tvärtom, ridningen är då smärtan är som värst för mig. :( Var så illa ett tag att jag bölade mig igenom sista ridturerna när jag jobbade som träningsryttare och red 4-8 hästar om dagen.. lättridning och lätts sits går bra, men sitta ner i skritt längre än 20 minuter var ren och skär plåga.

så lyllo dig som ridningen hjälper!! :)

Det kommer aldrig bli farligt för mig med islands häst,då jag är fd hoppryttare så några "raggsocker" blir det inte ;)

Snälla snälla någon skjut mig! Eller doktorn på VC.
Det är ingen ände på eländet,nu har jag haft ont sen 4 okt 2013 (denna omgången)
Idag var jag på vårdcentralen och gnällde,kom dit med lite ont från ryggen ner genom skinkan och en bit ner på låret,nu har jag ont hela vägen ner igen....suck!! Va fan jag gick dit för att få hjälp inte för att stjälpas :mad:
Nya knarktabletter utskrivna (CillaW får jag pm:a dig?? ) och så skickas det in en remiss för magnetröntgen (som kan ta en evighet)
Det känns som jag har provat allt och inget hjälper och en del lindrar.

Jag har botat min ischias :banana::banana::banana:

I går gjorde jag en praktvurpa på den såphala underkylda asfaltsvägen,innan jag hann o blinka låg jag där o sprattlade,med en ond arm som visade sig vara bruten, för någon timme sen slog det mig att jag både kommer upp ur soffan och kan böja mig ner till golvnivå utan problem .
Så nu vet vi hur man botar elände med annat elände. Fast jag byter gärna 4v i gips mot dom 6 mån jag haft ischias.

Jag har botat min ischias :banana::banana::banana:

I går gjorde jag en praktvurpa på den såphala underkylda asfaltsvägen,innan jag hann o blinka låg jag där o sprattlade,med en ond arm som visade sig vara bruten, för någon timme sen slog det mig att jag både kommer upp ur soffan och kan böja mig ner till golvnivå utan problem .
Så nu vet vi hur man botar elände med annat elände. Fast jag byter gärna 4v i gips mot dom 6 mån jag haft ischias.

Har också en fantastisk ischias och har följt tråden med spänning. Jag skall genast ut och leta upp bästa isfläck!:D Fick samma lättnad när jag backade i med bilen för några år sen (minus gipsad arm då)

I söndags var jag på MR och idag fick jag svaret :cry:
Hade jag varit häst hade det blivit en triangel i rumpan eller avlivning pga av skada o ålder :)
Det var massor med fel i flera diskar,åt både det ena o andra hållet :banghead:
Så nu får vi se vad dom kan göra åt eländet.

I söndags var jag på MR och idag fick jag svaret :cry:
Hade jag varit häst hade det blivit en triangel i rumpan eller avlivning pga av skada o ålder :)
Det var massor med fel i flera diskar,åt både det ena o andra hållet :banghead:
Så nu får vi se vad dom kan göra åt eländet.

Har själv haft ischiassymtom i 2,5 år och läste igenom tråden. Har inte fått några smärtstillande utskrivna och har dessutom mag-/tarmproblem också, så undviker helst ibuprofen (paracetamol fungerade första året sen ingen effekt, ej i kombination heller vad jag märkt). Det är tufft. Svårt att motivera stretching eftersom smärtan initialt blir värre. Jag tror jag behöver stretcha både säte men framförallt höftböjarna, alltså det motsatta.

Hur som helst, jag undrar hur det gick? Gammal tråd ju...

Har själv haft ischiassymtom i 2,5 år och läste igenom tråden. Har inte fått några smärtstillande utskrivna och har dessutom mag-/tarmproblem också, så undviker helst ibuprofen (paracetamol fungerade första året sen ingen effekt, ej i kombination heller vad jag märkt). Det är tufft. Svårt att motivera stretching eftersom smärtan initialt blir värre. Jag tror jag behöver stretcha både säte men framförallt höftböjarna, alltså det motsatta.

Hur som helst, jag undrar hur det gick? Gammal tråd ju...

Jag blev erbjuden OP,men tackade nej när dom berättade att det är ingen 100% garanti och att dom följande 6v efter OP har en massa får inte göra grejer som inte fungerar för mig när jag bor ensam och har bilväg till en affär.
+ att ortopeden sa att diskbråk brukar läka av sig själva men det kan ta 2-3 år, och näääääääääääääää det har inte mina gjort,ibland är det något bättre men för det mesta är det jämna plågor.
Har ett helt apotek att ta till om så behövs men dom flesta tabletterna tar livet av mig o gör mig ännu sjukare :yuck::turd:

Pamol är samma sak som Panodil och Alvedon, ja.

Då ska du ha en grund av två stycken Pamol 500 mg plus en Naproxen 250 mg. Det kan du ta fyra gånger per dygn.

Till det lägger du Ketogan om du måste, eller byter ut Pamol mot Cirodon.

Ketogan är en gammal opiat (morfingruppen) med ganska mycket biverkningar. Om man måste ta opiater finns det betydligt bättre sorter, både lång- och kortverkande.

Är det begripligt?

Med tillägget att äkta ischias-smärta är neurogen smärta där NSAID, paracetamol och opioider har begränsad effekt...

Jag blev erbjuden OP,men tackade nej när dom berättade att det är ingen 100% garanti och att dom följande 6v efter OP har en massa får inte göra grejer som inte fungerar för mig när jag bor ensam och har bilväg till en affär.
+ att ortopeden sa att diskbråk brukar läka av sig själva men det kan ta 2-3 år, och näääääääääääääää det har inte mina gjort,ibland är det något bättre men för det mesta är det jämna plågor.
Har ett helt apotek att ta till om så behövs men dom flesta tabletterna tar livet av mig o gör mig ännu sjukare :yuck::turd:
Men har du inte fått någon sjukgymnastik? Finns ju massor av bra träning för dig speciellt om du har väldigt god rörlighet också.

Men vad är optimalt mot neurogen smärta? Eller går det inte att smärtlindra effektivt?
Nerv-smärta är svårbehandlat så "optimalt" är ett lite otrevligt ord i sammanhanget.
Ett typexempel på neurogen smärta är annars s.k. fantomsmärta, som ju de flesta hört talas om.

Man använder tricykliska antidepressiva, duloxetin, gabapentin eller pregabalin med varierande framgång. Om det gäller små områden (exempelvis neurogen smärta i anslutning till operationsärr eller tidigare bältros) kan man använda lokalbehandling i form av kräm eller plåster.

Det låter inget vidare Säger som de andra att sjukgymnastik kanske skulle kunna vara något!

Lyfter jag något så har jag ont i timmar eller dagar i värsta fall,bara en sådan enkel sak som att böa mig ner o rensa lite ogräs i rabatten straffar sig omg.
Nu har jag 2 diskbråck och ischias på det ,så magstärkande rörelser är rena döden för mig.

Nej,ingen har sagt pip om något sådant.
Sjukgymnastik är a och o vid sådana ryggproblem .Gäller både oopererat som opererat .Jag tränar för fullt för att få fart på min nacke som är renoverad till 75%och för att slippa göra något åt det som sitter i ländryggen .Dels så har jag inte tid för jobbet och mycket att göra hemma .Men det tråkiga är att det verkar bara blli sämre !

Lyfter jag något så har jag ont i timmar eller dagar i värsta fall,bara en sådan enkel sak som att böa mig ner o rensa lite ogräs i rabatten straffar sig omg.
Nu har jag 2 diskbråck och ischias på det ,så magstärkande rörelser är rena döden för mig.
Du har det lika som jag då .Böjer jag mig utan att lyfta något kan det gå bra men tar jag i tex en vedpinne så är det kört och jobbar jag framåtböjd så har jag ont i flera dagar upp till en vecka plus att jag inte kan gå bra och det kan vara så att jag damsuger och ska böja mig lite framåt och ta under bord och sådant så viker sig benen och jag faller ner på golvet och blir liggande ett tag .Händer inte alltid men allt för många gånger !

Nerv-smärta är svårbehandlat så "optimalt" är ett lite otrevligt ord i sammanhanget.
Ett typexempel på neurogen smärta är annars s.k. fantomsmärta, som ju de flesta hört talas om.

Man använder tricykliska antidepressiva, duloxetin, gabapentin eller pregabalin med varierande framgång. Om det gäller små områden (exempelvis neurogen smärta i anslutning till operationsärr eller tidigare bältros) kan man använda lokalbehandling i form av kräm eller plåster.
Gabaentin fungerar bra för mig på nervsmärtan som jag fick efter min operation men det var värdelöst mot smärtorna som jag hade innan !

Fast sjukgymnastik ska ju göra dig bättre och inte sämre. Det vore ju synnerligen dumt. Det måste väl finnas sjukgymnaster som kan ge dig hjälp som funkar givetvis.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 069
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama