isbit till häst?

H

Honeypixie

Vad säger ni spontant om detta:

Naken Quarter som inte satt någon som helst vinterpäls, lösdrift, och -23 grader ute?

Har tillgång till en massa hö nattetid, och värmer sig med annan häst i vindskyddet... Men jag huttrar bara jag tänker på det!

Sv: isbit till häst?

Det är ju individuellt,jag har ett tinkersto här hemma som huttrar i dåligt väder medans halvblodsåringen (50% fbl) inte bryr sig nämnvärt

Spontant - fryser inte hästen så vad är problemet? =)

Det där med vinterpäls hänger inte så mkt på hur lång den är, utan hur TÄT den är, och hur mkt underhudsfett hästen har (vilket inte behöver hänga ihop med hullet så att tjock häst = mer underhudsfett än slimmad häst).

Så en häst med kort men tät päls brukar hålla värmen bättre än en med lång men fluffigare/mindre tät. Även om tät + lång givetvis ger allra bäst värme.

Fryser inte hästen är det lugnt, fryser hästen får man hjälpa den. Vissa är frusna, andra är som små kaminer helt enkelt.

Mat/att äta ger också värme.

Jag tänker att om hästen fryser en normal dag (normal dag = hyfsat vindstilla och ingen nederbörd) utan mat så bör den täckas.
En häst i fångenskap ska inte behöva äta för att inte frysa sas.

Om den inte visar tecken på att frysa öht så skulle jag bara tacka och ta emot :D
Min fryser oklippt när det är över nollan :grin:

Det är ju individuellt,jag har ett tinkersto här hemma som huttrar i dåligt väder medans halvblodsåringen (50% fbl) inte bryr sig nämnvärt

Jag håller med. Vi hade en väldigt frusen new forest tex som var mer frusen än tex fullblodsvalcak jag hade då.

Tack alla, då är jag lite lugnare. Ser efter hästen när ägaren är borta. Han verkar lite småtjurig och håller sig mest i vindskyddet. Min lurviga fjording med vintertäcke står utanför... Hon skulle klara sig utan, jag har bara täckat henne för säkerhets skull eftersom de andra kan vara tjuriga på att släppa in henne i vindskyddet (boxbygge snart klart så jag slipper oroa mig). Men det känns lite skevt att hon och inte quartern med ont om päls har täcke. Jag gav honom och det andra stoet ett varsitt fleecetäcke som var på rea idag, en liten julklapp. Om ägaren inte vill att de ska ha på sig dem så får han ta av dem när han kommer hem :)

precis fryser inte hästen är det ingen fara:)
Min lillskrutta gick första året jag hade henne helt utan någonting ever och fick också en riktig nästan björnpäls. mkt päls för att vara arab;)
Men i år har vi täcke på henne när hon går mer och nu också är klippt( självklart att ha täcke då xP ) men vi började med täcke för hon la sig i den största lerpölen i hela hagen.. gick liksom inte att träna då med blöt lera på hela hästen..lovley.

En häst i fångenskap ska inte behöva äta för att inte frysa sas.:

Vad menar du? :confused:

Trådskaparen: Jag kan väl själv tycka att -27 är extremt kallt och skulle kunna vara en anledning att faktiskt täcka en sådan häst, under en sån kall period. Kan du avgöra om den fryser? dvs är den kall?

ps: ett fleecetäcke värmer inte så mkt, tänk på att om det är ett stalltäcke som inte tål vatten så kan det bli ännu kallare med det på i hagen. :(

Jag tror egentligen att det är svårt att svara på för den som inte bor i Umeå.
23 minusgrader i skåne är skitkallt!!! Då hade jag kanske tänkt mig för mer än en gång innan jag släppte ut en klippt häst utan täcke (har inga klippta hästar men ändå).
Men om det hade varit i mina hemtrakter strax norr om Stockholm så är det inte alls lika kallt. Jag vet inte hur det är i Umeå.

jag tror aldrig det varit -23 i skåne. : )

men jag förstår vad du pratar om: det är skillnad på rå luft och kall, klar luft. det senare klarar hästarna bättre.

-23 är dock en hel massa, och är rätt kallt oavsett.

Hmm det beror nog på var i skåne man bor. Här kan det bli så kallt även om det är ganska ovanligt och jag hoppas att det kommer att fortsätta att vara det. Men vi har också ett bättre dvs mindre fuktigt och blåsigt klimat än vad de stora skånska städerna på slätten, nära kusten har.

Om det är mkt torr luft och ingen blåst så är nog minus 23 uthärdligt. Men om det är det för ts häst är svårt att veta.

aldrig hört talas om att det varit -23 i skåne - vilket år var det? Jag bor i östergötland och här har det inte varit -23 de senaste 10 åren.

Har släkt i Umeå så jag vet hur det känns : ) luften är kall, klar och krispig, och det värker i knäna och lungorna när man andas. Men som sagt, hästar klarar kalla torra temperaturer oerhört mkt bättre än slask och regn parat med kyla.

aldrig hört talas om att det varit -23 i skåne - vilket år var det? Jag bor i östergötland och här har det inte varit -23 de senaste 10 åren.

Har släkt i Umeå så jag vet hur det känns : ) luften är kall, klar och krispig, och det värker i knäna och lungorna när man andas. Men som sagt, hästar klarar kalla torra temperaturer oerhört mkt bättre än slask och regn parat med kyla.

Vimsig som jag ofta är så kan jag inte minnas det helt exakt. Men det händer nästan varje vinter att det ngn gång, ibland under en längre period dvs ett antal dagar, är ca 20 grader kallt. Om det är -19. -21 eller -23 är svårt att säga. Dessutom är det ju olika kallt på olika platser om man verkligen ska göra det komplicerat. Det finns platser här i närheten där det lätt blir ytterligare några grader kallare än här. Varför det alltid är så skulle jag gärna vilja veta.

Så om du vill veta exakt när det var så kan jag inte svara på det. Och därmed kommer jag inte att envisas med att det har varit så kallt.

då fortsätter jag hävda att det inte varit så kallt i skåne de senaste 10 åren : )
Jag har rätt bra koll på vädret i svea rikes län, och om ngn vill överbevisa mig välkomnar jag det och inser att jag isåfall har fel, men tills dess så vidhåller jag å det bestämdaste.

då fortsätter jag hävda att det inte varit så kallt i skåne de senaste 10 åren : )
Jag har rätt bra koll på vädret i svea rikes län, och om ngn vill överbevisa mig välkomnar jag det och inser att jag isåfall har fel, men tills dess så vidhåller jag å det bestämdaste.

Jag antar att du "känner mig" ganska så väl vid det här laget. Och du blir säkert inte förvånad om jag vill se ngn statistik eller annan referens på det du påstår.

Jag menar inte att jag är helt övertygad om att jag minns rätt. Men om du inte kan visa det så står våra ord mot varandra.

Japp, exakt, och därför väntar jag med spänning på att ngn annan kan lägga sig i. Tycker rent spontant att du borde komma ihåg om det varit -23 de senaste åren - blir rätt märkligt att påstå att det regelbundet och frekvent är så kallt i skåne men att man inte kan erinra sig om det var förra året eller året innan..... det är rätt extremt kallt för att vara södra sveriges senaste årtionde med klimat förändringarna rent ut sagt : ) så min fråga är rätt befogad anser jag.

under tiden som jag ställer frågan till smhi, så kan man roa sig med att läsa hur sällsynt kallt det varit 1942 i skåne. verkar vara rätt länge sen : )

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/skanes-klimat-1.4827

Senast ändrad:

Oj vilken fart det tagit här sen sist jag kollade! :p

Vete katten om jag riktigt kan avgöra om han fryser eller inte, jag är novis på sånt.

Men det är helt riktigt att -23 i Umeå inte känns alls lika farligt som -23 i många andra delar av landet (jag har bott i Småland, Skåne och Stockholm till exempel, och aldrig gillat vintern innan jag flyttade hit...:love:). Jag hade inte satt på dem fleecetäcken om jag bott i delar av landet där luftfuktigheten är högre, men här är det behagligt snustorrt, och jag vågar sätta en hundring på att ingen nederbörd kommer att falla inatt. Det är klart att fleecetäcken inte är det optimala om de nu ska täckas, men liiite skillnad borde de väl göra? Jag hade liksom inte råd med vintertäcken till två hästar som inte är mina, men kostade på mig dessa. Hästarna kanske bara tycker att jag är konstig, men själv sover jag nog lite bättre iaf.

Jag är nog lite nojig eftersom jag själv åker iväg över jul, gör allt jag kan för att min kuse och hennes polare ska ha det så bra som möjligt när jag är borta: Har köpt grejer till- och fått hjälp att bygga samt installera hemmagjord thermobar, gjort halmbädd i lösdriften, skrivit värsta långa "skötsel"-listan till de som skall ha hand om dem i jul och nu då täckat dem alla...

Jag förstår inte alls vad detta har med tråden att göra överhuvudtaget.
Inte heller fattar jag hur det du länkar till motsäger det jag tycks påstå?
Men om det tycks så vlktigt för dig så gärna för mig.

Delvis KL

Haken med att 'bevisa' temperatur är att det bara är mätstationernas temp som räknas. Här hade mätstationen minus 8 idag. Alla termometrar här visar på minus 17 som lägst. Men det kommer inte märkas i statistiken, utan det kommer ha varit minus 8 som kallast rent 'bevisningsmässigt' för det är vad mätstationen 6 mil härifrån uppmätt.

Gah, ber att få korrigera, - 18.1 sa termometern nu.. argh

Det tycks finnas riktiga köldhål på olika ställen. Den plats som tas upp i texten som Mackan länkar till är nog en av skånes kallaste. De har alltid några minusgrader kallare än oss. Jag har en kollega som bor där i närheten. Vi brukar jämföra morgontemperaturerna.

Men så gammal så att jag har upplevt -34 grader är jag inte. Fy tusan!
Det räcker så bra med de sex minugsgrader vi har nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?