Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag vet. Det är färgen dom vill åt. Men det finns renrasiga halvblod som är isabeller, dock INGEN godkänd hingst.

Pegasus och Dragon fanns förr men båda döda.

Japp, avelsvärderad, med tillägget "rekommenderas ej till allmän avel" vilket man högaktligen skiter i. Urtaskiga poäng fick han. På en AVELSVÄRDERING, det är inte ens bruksprov...

Men varför inte bara använda Bernstein och Ravell på fuxston? Varför man istället väljer att avla på en icke godkänd hingst av tveksam kvalitet övergår mitt förstånd.

Det är nästan skamligt att dom tar betalt för att folk skall betäcka med en sådan hingst.

Fast vad jag sett så blir avkommorna både snyggare och bättre än han själv.

Ja, det skulle jag kalla bedrägeri. Med tanke på hans usla poäng är det kanske inte heller något särskilt speciellt att vara bättre än vad han är?

Ja du, det kan man fråga sig. Har varit många diskussioner angående detta här tidigare. Inte bara om isabeller utan också skäckar, och avelsvärderingar över huvud taget.

Det är jag väl medveten om, men för gulgensavlare FINNS det ju alternativ! Inte för att ursäkta den oseriösa skäckaveln, men de har ju inget godkänt alternativ.

Men herregud, det är ju visst ett alternativ! Betäck en fux med något av dem så har du chans på isabell!

Rent teoretiskt sett ja. Men jag avlar inte på färgen på min isabell utan det är bara ett + om det blir en isabell unge.

Men du måste väl förstå att i och med Bernsteins och Ravells färg finns det en godkänd väg för isabellavlare att gå?

Det har ju inte isabell aveln heller. Ravell & Bernstein är inte isabeller utan gulbruna.
:confused:
Men med Ravell och Bernstein (i alla fall Bernstein vet jag) har du ju lika stor chans på isabell med ett fuxsto som med en isabellhingst. Man behöver ju inte själv vara en färg för att kunna nedärva det.

Du har ju redan isabellfärgen, att korsa in "mer" gör ju ingen skillnad, det blir ju inte fler isabeller för det (möjligtvis får du en gulvit och då är det ju autobahn för bara isabeller!!).

Jag citerar: "Det har ju inte isabell aveln heller. Ravell & Bernstein är inte isabeller utan gulbruna."

Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att du inte inser att gulbruna kan avla isabeller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025