Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag menade var att dom inte var isabeller som Mackay som du började att fråga om.

Att gulbruna hästar kan lämna isabeller vet jag om. Bernstein är ju ett klockrent sätt att få isabell. Finns ju hur många som helst med honom som pappa.

Jo, vissa kan ju ha lite svårt att skriva och förklara sig i skrift. Magdalena vet om det. Men du kunde ju inte veta.

Mackay är godkänd för palominoavel i Danmark med nr PAH 21.

Där fick han 1996 siffrorna:
kropp 7876
ben 67
rörelser 778
helhet 7

Jo, Mackay, som förövrigt bodde alldels här i närheten innan han var en sejour i Danmark, är avelsvärderad. Eftersom jag passerat honom i hagen MASSOR av gånger så lade jag märke till när han avelsvärderades och han lyckades skramla ihop hela 32 (eller möjligen 33?) poäng exteriört...

OAVSETT vad det är för färg på honom så tycker jag att det är en REN KATASTROF att ens fundera på att använda en sån hingst i aveln! :mad:

javisst poängen ja är mkt låg.
men han är kanon trevlig och lätt att ha med andra hästar
vilket inte många halvblodshästar gk för halvblods aveln är!
varför inte avla på färgen när dom flesta andra avlar på höjden då dom kan få massa problem och skador!
men detta händer inte så lätt på färg avel då det är färgen som är intressant.
tänk på alla stona som har alla möjliga fel och sjukdommar som ändå annvänds i avel dom är ju skit ändå annvänds dom
i aveln!
vet inte hur människan tänker ibland!!!
det viktigast är väll att man får ett bra,hållbart,annvändbart och helt och friskt
föl inte att den har bästa stammen och är störst!
har träffat både mackay, och avkommor till honom som är helt kanon.

Så du menar på fullt allvar att det är bättre att folk avlar på ickegodkända hingstar med extremt låg exteriörpoäng än att de avlar på godkända hingstar som faktiskt presterat något?! Det var det dummaste jag hört.

Snäll, javisst, men det är kor också. Stoägarna ska kanske börja betäcka med tjurar?

Hur många godkända hingstar har du träffat på?

På vilket sätt rättfärdigar det att du tänker använda en hingst som "rekomederas EJ för avel" för att en del ävneder skitson, det är precis lika illa.

Vad gör du om avlar på färgen och inte får den önskade färgen och en avkomma som har exteriör som en trebent åsna?

nej det bästa är ju självklart att avla på godkända hingstar
då man vet vad dom har gjort och att dom ser bra ut.

men jag tycker inte det är mer fel att avla på friska icke godkända hingstar än att avla på ston med skador,sjukdommar.

tjurar är ofast inte snälla, men kor är det!!!en viss skillnad!

Tjur behövs för att avla fram kor, det visste du kanske inte? Därför mitt förslag om tjur.

Att prata om sjukdomar och skador i så pass vida begrepp är också dumt, få skador är ärftliga och inte heller alla sjukdomar är det. Dessutom får hingstar i regel fler avkommor.

Det ena rättfärdigare fortfarande inte det andra..

och du har fel ang tjurar, de allra flesta är mycket snälla ..

ja men jag sa att mackay är snäll
och du svarade:
snäll ja men det är kor också!!kanske ska sto ägarna betäcka med tjurar!

det klart att tjurar behövs inom ko aveln.
vill inte bråka om någon liten sak.

nej men tog ändå det som exempel då det finns.
precis som det finns hingstar som inte är godkända!
som används i avel.
men skulle inte betala så mycket för att betäcka med en icke godkänd.och ska man betäcka inom färgaveln för att få en isabell finns det godkända alternativ som är bättre!
men jag menar att det finns bra avkommor från ej godkända hingstar också!men i ett mindre antal.
förstår ni nu vad jag menar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka