Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är möjligt att Mackay är snäll, men han ser inte särskilt bra ut! Har själv sett honom live...när grannens tös var på stället för att provrida en saluhäst (fullblod imp från dk...ska kanske inte nämna att fbl såldes som ej startat på bana, men när jag kollade upp det på nätet så hittade jag hur många starter som helst!)

I vilket fall som helst ville de visa Mackay o drog iväg oss till hans (lilla) hage. Han imponerade verkligen inte på mig kan jag säga! Visst, kul färg, men fy så anskrämlig exteriör. Okej, han hade "fina" = snälla ögon, men varför använda en sån ful hingst i avel??? :(

En annan sak: du får inte isabell efter alla gulbruna. Gulbrun är brun + gulgen, isabell är fux + gulgen. För att få en isabell efter en gulbrun så måste den gulbruna antingen ha fuxanlag eller så måste du betäcka med en fux. Inget som kommer automatiskt för att du betäcker med en gulbrun alltså.

En annan ska till: gulbrun + gulbrun blir för det mesta perlino, inte cremello. Heter väl sotvit på svenska? Cremello är väl pärlvit? Ska visst vara svårt att se skillnad på ibland, men oftast har väl perlinon "smutsigare" man o svans medan cremellon har vit man o svans i bästa fall. En perlino har ju inte alltid fuxanlag medan cremello alltid har det.

Det blir inte alls 'för det mesta perlino', det är en tjugofemprocentig chans att fölet ärver dubbla gulanlag, det vill säga blir antigen gul-, pärl- eller sotvit, som det heter på svenska.

Detta har aldrig hanlat om hur Mackay är som ridhäst; det finns snälla mediokra valacker också. Detta har hela tiden handlat om hans avelsvärde.

Att betäcka ett "icke fuxsto" och vilja ha isabell minskar ju chanserna betydligt, så varför ens blanda in en sån i isabellavel?

Gulbrun+gulbrun kan ge både gulbrun och isabell, alltså kan en med dubbla gulanlag bli både gulvit (cremello) och pärlvit (perlino).

Om nu färgen ÄR så viktig är det väl ändå bättre att välja en godkänd hingst där man har chans till rätt färg, än en icke godkänd skithingst (ja, jag anser att 32p och icke rekommenderad i avel är en skithingst) och bara något större chans till rätt färg.

Om du prompt vill ha en isabell, så leta fram ett godkänt sto som är det då och betäck med ex: Bernstein eller Ravell. Då har du godkända led för halvblod på bådas sidor.

Folk får gärna använda icke godkända hingstar för mig, men jag skulle inte göra det, och absolut inte Mackay. Någon anledning är det ju att han fick så fruktansvärt dåliga poäng.

godkända tävlade med många mycket bra avkommor tex robinz,donnerfly mfl

Att du nämner Robin Z kan jag förstå, men Donnerfly? Nämn några mkt bra avkommer efter honom är du snäll. I alla fall jag, måste ha missat dom.

har träffat både mackay, och avkommor till honom som är helt kanon.

Har någon av dem presterat något då??

(mer än att lyckas få 32 p exterört??)

Mackay har så vidt jeg vet flere avkom i Danmark som har fått relativt høye poeng. Har tittet på et par en gang i tiden, og den ene hadde i hvertfall gangarter som ville slått knock out på de fleste.... to avkom er jo ikke spesielt representativt i det store og hele. Allikevel, han vil ikke være den første hingsten som avler bedre enn seg selv i hvertfall...

Om det nu stämmer att det finns fina avkommer på honom kan man ju undra hur bra avkommer de stona lämnat med en bra hingst i stället för det här skräpet!

Uttryckte mig lite slarvigt, ursäkta! Jag menar att det oftare blir perlino än cremello när man parar gulbrun m gulbrun. Sen att det blir andra färger vet jag ju! Och jag vet också att det bara är 25% chans för perlino (cremello)...och 50% chans för gulbrun. Men jag menade alltså att av de 25%:ens chans blir det oftare perlino än cremello, helt enkelt eftersom gulbrun är brun (m svarta ben) i grunden + ett gulanlag. Isabell är ju fux + gulanlag. Dvs perlino är brun med dubbla gulanlag o cremello fux m dubbla gulanlag :) Blev lite rörigt nu med tror jag, men hoppas ändå att jag gjort mig förstådd den här gången!

Hmm, jag förstår inte riktigt ditt svar till mig. Jag försöker räta ut begreppen: att man inte automatiskt kan få isabell avkomma efter gulbrun förälder. ANTINGEN måste den gulbruna ha fuxanlaget med eller så måste ju den andra hästen vara fux. Och inte heller då är chansen så jättestor för isabell! Alltså, man kan inte bara ta en brun häst o betäcka med gulbrun o hoppas på isabell avkomma i första hand.

Och gulbrun + gulbrun kan ju bara ge isabell om det finns ett fuxanlag med i bilden! Inte alla gulbruna har fuxanlag tex. Kombinationen ger som sagt (se mitt svar ovan) 25% chans för dubbelgul (oftare perlino än cremello...), 50% chans för enkelgul (jag gissar på gulbrun, om det inte finns fuxanlag med i spelet, för då kan det ju också bli isabell) men även gulsvart! och 25% chans för enfärgad (brun förmodligen, men tydligen även svart o fux).

Jag håller inte på med färgavel! Även om jag gillar gula hästar...och dessutom har ett gulbrunt ungsto (m fuxanlag!) hemma!

Och jag kan bara hålla med om att det är bättre att välja en godkänd hingst än en skithingst (som jag måste säga att jag tycker Mackay är). Varför inte ta ett bra isabellasto och avla på istället??

Vet inte hur noga du läste mitt inlägg innand du tryckte på svaraknappen? Men om du läser igen så ser du att jag knappast tillhör Mackays fanclub! ;)

Sv: Re: Isabellhingsten Mackay

Jag sa ju det, men det var bara för att visa bilderna. Kommer att plocka fram en annan gammal tråd till snart. Också den pga av bilder från både mig och en annan.

Sv: Isabellhingsten Mackay

Du som håller på med isabellavel eller fel du avlar väl i nte på färg vad jag läst i en tråd du sa.
Men iaf du har fått "turen" att ofta få isabeller eller hur man nu ska se de.
Försök avla fram en hingst du som blir godkänd.. jisses vad kunder du skulle få då :D :banana:

Tråkigt att ingen isabell eller palomino hingst är godkänd i dag!
Måste ju betyda att färgen är oerhört ovanlig

Kan en fux bära på anlaget?

nej, en fux bär inte på anlaget. De hästar som HAR anlaget har också färgen!!

Skälet till att så få hingstar med färgen godkänns är inte att färgen är oönskad utan att för många avlar på färg framför kvalitet.
Och frågan är väl om man, som hingstägare, vill ha många ston av halvkass kvalitet eller få ston av hög dito... JAG väljer definitivt det senare till min egen hingst...

Nja jag tror inte det kommer att komma skitston bara för färgen.
Då skulle ju ist bernstain bara ha fått skitston som hoppades på att få en isabellföl på sin ljusa fuxsto.

Och hingstar som är svart många gillar svarta och avlar på svarta hästar.
Eller skimmlar vissa avlar bara fram skimmlar... de jag vill säga är att folk avlar tyvärr på färger inte bara på isabeller!

Sen tycker ja nu som shady har amn nu fått ett sto och en uppfödning som brukar ge isabeller/palomoni så kan man ju utnyttja de.DOCK inte att amn utesluter att ta bra hingstar och bara går på skithingstar för att få en isabell.
Men vet man att ex bernstein ger isabeller så är ju risken stor att det kommer ut ett isabell föl om man själv har en
Och då har man avlar på de bästa OCH fått en färg man vill ha!

Dock tycker ja inte man ska avla fram färg frenetisk om man inte har den färgen . Typ om jag som har ett fuxsto bara ska leta efter hingstar som ger isabeller och skiter i om sto/hingst passar varandra.DÅ är man ute och cyklar tycker JAG!

Nu funderar jag på bernstain det gjorde jag redan förra året men valde ist Saigon i sista minut....

Jag tycker bernstein är snygg skulle passa mitt sto bra jag tar han inte för han KAN ge en isabell föl utan jag skulle ta han för jag tror det kan komma ut ett trevligt föl till mig oavsett färgen på fölet=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka