Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Isabellhingsten Mackay

Användes inte Arro Bell också för färgen, för han är väl inte heller godkänd?

Det är väl alla uppfödares dröm att få föda upp en godkänd hingst. Visst jag har haft turen att få 4 isabeller 1 gul/brun och en fux på sex föl. Varav två har varit hingstar. Men ingen av dom har haft det minsta av kvaliteer till att ens tänka tanken på att behålla som hingstar. Kvalite går före färgen. Men visst vore det kul, det kan jag inte sticka under stol med. Har ju kvar en av isabell avkommorna, så vi får se vad det månda bli efter hennes tävlingskarriär.

Ja det är väl allas uppfödares dröm att få fram en godkänd hingst eller någe sto/valack som tävlar svår klass!

Men vem vet det kanske ploppar fram en hingtsunge i framtiden som är lovande.... Sen är det ju inte alla hästar som klarar av att vara hingts fast dom är lovande..

Ja precis, det får tiden utvisa, men mitt sto har inte dom kvaliteerna att få fram en godkänd hingst. Det tvivlar jag starkt på, men man skall aldrig säga aldrig. Nu lär det väl ändå dröjja ett tag innan hon betäcks igen.

jag tycker de e MYCKET konstigt att MAckey e en "skit hingst" här iSverige när han e en "godkänd avelshingst" i danmark...
undrar hur många av er som har "svenska "halvblod inte har DANSKA "SKIT" HINGSTAR I era stammar??????????...
från en som har en skit avkomma efter mackey som utan tvekan har MYCKET bra GÅNG och HOPPKAPASITET utöver det normala(trots sin "SKIT" pappa har hon oxå en extriör som hon kan leva med och ett väldigt trevligt lynne(vilket jag inte hade fått med ex bernstein med just min avkommas mamma).
HOPPAS ATT NI INSER ATT NI JUST NU HAR DÖMT UT DEN DANSKA HÄSTAVELN (och dess domare som inkompetenta)!!!!!!(som vi som har halvblod så väl behöver)...
kanske nästa gång ni skriver så tänk lite längre än näsan räcker....

Är du helt hundra på att han är GODKÄND i danmark? Har för mig att han faktiskt bara är avelsvärderad där också. Sedan finns det hingstar i både sverige och danmark som inte godkänner varandras hingstar. Likaväl som det finns tyska hingstar godkända i tyskland men blir ratade här i sverige.

Mackay är inte godkänd av Dansk Varmblod (motsvarighet till ASVH) utan bara av danska palominoföreningen.

Ta reda på lite mera fakta innan du smutskastar dina meningsmotståndare :angel:

Det hade du ;)

Han har bara ett stamboksnummer från palominoföreningen, och inget från danskt varmblod! Dom har ju högre krav på hingstarna de godkänner ;)

Vad bra. Hade inte känts bra om jag varit påstridig och jag hade fel. Jo visst har dom mer högre krav.

Och du ska hålla på avel och kommer med sånt här nonsens??, tja jag blir mer och mer säker på min inställning till "buskavel" och de som håller på med detta, jag säger som Görel ta reda på fakta innan du öser ur dig mer pinsamheter.

Senast ändrad av en moderator:

Olinda skrev:
Och du ska hålla på avel och kommer med sånt här nonsens??, tja jag blir mer och mer säker på min inställning till "buskavel" och de som håller på med detta, jag säger som Görel ta reda på fakta innan du öser ur dig mer pinsamheter.
Om nu nån frivilligt använder Mackay på sitt sto, är det ju faktiskt stoägarens eget val, egna plånbok som får betala kalaset, varför då döma denna person som imbicill och mindre vetande?
Ingen kan förta faktumet att Mackay är GODKÄND inom Dansk Palomino avlsförbund, inte som halvblodshingst, utan just som Palominohingst. Väljer jag att avla palominos är det mitt eget val, ingen annans.

Ja, det är ditt eget val och jag har rätt att tycka vad jag vill om det valet.

Ja använder dom en 32 poängare så måste det väl vara hingstbrist, eller så har dom okvalificerade domare

Så svenska domare är alltid bäst?
Konstigt att svensk halvblodsavel inte är totalt världsledande.
Öpnna ögonen tösen så ska du se att det finns mkt utanför sverige, speciellt nu när vi är medlem av eu och en enda stor familj.....

Burra är ingen tös ;)

Hälsningar Helen

poloplayer skrev:
Så svenska domare är alltid bäst?
Konstigt att svensk halvblodsavel inte är totalt världsledande.

Nej det finns för många buskavlare här, de för inte aveln framåt direkt.

Och fler kommer det att bli när EUregler ska tillämpas även i sverige.
Då räcker det med en enkel veterinärbesiktning hemma på gården, sen kan vi ta emot en massa fina halvblodsston och tjäna kosing, toppen!
Jag har flera hingstar att visa, vilken guldgruva det kommer att bli.

Det kan du använda redan nu...det är bara att dra iväg till avelsvärderingen med vilket skit som helst...så är det lagligt att använda sen.

MEN faktum kvarstår...att i slutenden så handlar det om konkurrans-vem vill ha fram enbart en billigt tillverkad fölunge, om inte fadern är tillräckligt bra nog att ge en eftertraktad avkomma?Sådana här hingstar som kommer att "reas" ut till avel billigt för "snabba pengar"...kommer att resultera i 5-6000 kr föl som knappt går att sälja på marknaden...

...knappast en "GULDGRUVA" :smirk:

Ehhh är amn bara ute efter pengar???...
Och illa det vore om man bara behövde en vet besiktning för att få avla på en hingst..Då kommer tror jag aveln att gå åt skogen i sverige!

Nog för det finns undantag endast avelsvärderade hingstar som det står gärna till aveln men där ägaren inte vill avla..Vet en andalusierhingts här i västerås som är godkänd i avel nere i spanien och avelsförbundet för rasen vill ha in hingsten.Men där ägaren inte vill avla och låter bli....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka