Irriterat/rinnande öga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare xeifox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 976
X

xeifox

Ögat på min häst är irriterat och har varit i över en vecka. Det rinner från det och det är något mer stängt än det andra. Rör jag vid huvudet i närheten av ögat så stänger han det. Tidigare har det kunnat vara irriterat i kanske ett dygn men sedan har det försvunnit, men nu har det inte gått tillbaka. Det blir varken bättre eller sämre.
Någon som varit med om något liknande och har något tips på vad jag ska göra, eller borde jag ta ut veterinären?
Tacksam för svar.

Sv: Irriterat/rinnande öga

Hur ser vätskan ut som kommer från ögat, är den klar eller grumlig? Att hästen håller ögat stängt/mindre öppet är ju ett tecken på smärta - alltså något som vet borde kolla på. Det kan ju vara så att han har en ögoninflammation eller en liten repa på hornhinnan.
Var det längesen han hade problem sist?

När det gäller ögon så ska veterinär alltid tillkallas genast.
Det kan vara en helt vanlig ögoninflamation men det kan lika gärna vara något som sitter i ögat och som genast måste bort så att inte hästen förlorar synen.

Ögat på min häst är irriterat och har varit i över en vecka. Det rinner från det och det är något mer stängt än det andra. Rör jag vid huvudet i närheten av ögat så stänger han det. Tidigare har det kunnat vara irriterat i kanske ett dygn men sedan har det försvunnit, men nu har det inte gått tillbaka. Det blir varken bättre eller sämre.
Någon som varit med om något liknande och har något tips på vad jag ska göra, eller borde jag ta ut veterinären?
Tacksam för svar.

jag hade låtit veterinär kolla på det om det inte är bättre. för jag antar att du försökt kolla om något sitter i ögat och att du tvättat?

jag brukar tvätta med kokat vatten när hästarna haft irriterade ögon men då har det ofta varit något som irriterat (och alltid sommartid = insekter) och varit i stort sett normalt dagen efter. (och dagen efter det helt normalt)

Ta ut veterinären omedelbart!
Om hästen fått ett sår på hornhinnan så ska du absolut inte hålla på och tvätta och joxa med ögat. Veterinären behöver komma ut och färga in i ögat så att man kan se om där finns några skador.

Säger som andra. Veterinär direkt. Ögon ska man inte vänta på. Okej spola och ev prova noviform ½ dygn om det verkar okomplicerat, är flugsäsong och hästen INTE kniper. Men sen är ögon en akut veterinärgrej. För är det sår på hornhinnan t ex kan det snabbt bli vldigt illa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 628
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 406
Senast: malumbub
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 397
Senast: Keb71
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 300
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka