Jag har flera vanner som bor i zoner som var under mandatory evacuation. En ensamstaende mamma med tva barn har evacuerat (till Atlanta, dit Irma ar pa vag

). Annars kunde inte ett par da de har hastar och andra djur och inte stor nog trailer att fa med sig alla ut. De ar alla pa vastkusten och just nu ser den ut att fa en lattare "hit" an ostkusten sa lange man inte bor i riskzonen for att havet ska ga in och oversvamma.
Men va?

Jag undrar sa varfor folk bara hittar pa sadant har.
NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) har mer an 150 ar av samlad data. De ar de som kommer ut med en samlad prognos av alla orkaner och har, som sagt, data sedan 1850. NOAA har for ovrigt data pa alla orkaner, cykloner och allt de kallas runt hela jorden sedan 1850.
Har han bett om bistand? Eller? Vad har jag nu missat medan jag focuserat pa Irma?
Hundarna var framst lamnade pa tomten bakom hoga staket

Vissa var till och med kedjade/bundna. De som lamnat hundar eller katter och sjalva evacuerat kommer att atalas for grovt brott med fangelse som straff. Florida's Aklagare har redan lovat att gora sitt basta for att falla alla.
Sedan kan jag ju beratta att de starkaste vindarna har, helt otippat, varit pa ostkusten. Normalt sett ar den starkaste vinden runt ogat, men Irma flyttade sig ganska fort frammat sa det blev inte sa langvarigt aven om vindarna dar var oerhort starka. Den nord ostra "kvarten" av en Orkan ar den som har de starkaste vindarna, den kallas ocksa "the dirty side" och drar med sig en massa tornadoes (vad sager man pa Svenska?) genom vindarnas friktion mot marken och hur de da drar igang en twister.
Just i den kvarten av orkanen gar for ovrigt over sonens hus just nu. Han ar utan el (tillsammans med 4-5 millioner fler Floridians

) och Palm Beach har haft vindar mellan 150 - 200 km/tim i over 12 timmar nar jag stangde av TVn. De forsta banden av det ar nu det som natt min son som bor straxt norr om Daytona Beach.