Sv: Irländsk varghund
KL
Jag är inne på min andra irländska varghund. Har haft schäfer, rottis tidigare, tröttnat på bruks, börjar bli gammal.
1a varghunden, Frida (= den äskansvärda) blev 9 år. Inte sjuk en enda dag i sitt liv, förutom när hon tvärdog (hjärtpaj) hemma. Hon är nu en ängel. Hon var redan en ängel när hon levde, sen fick hon sina vingar.
2an är en tik 15 månader. Hanarna blir jättestora, en tik är lagom tycker jag.
Ja, varghundar tar
liten plats, slöa individer inomhus, parkerar sig någonstans och där ligger de.
Varghundar skäller inte i onödan, knappast aldrig. Det räcker med att visa kroppen, den är vakt nog. En del kan vara fjära mot främlingar men är lättövertygade om motsatsen.
Varghunden är en fredlig hund mot folk o fä. Den söker inte bråk. Vaktar inte mat eller ben eller grejer. Varghunden jagar på syn (småvilt, storvilt, cyklister), går inte att snacka med den då. Från 0 till 120 knyck på 0 tid.
Brukshund? Konversation med en varghund (hönshjärna eller smart?), du ger ett kommando: varghunden funderar en stund;
vad betyder det? har jag hört det förut? är det viktigt? Jag ska bara bli klar med det här först – eller har du nåt godis?
Varghunden stjäl, alla vinthundar stjäl, snabba som blixten, ja, mat då förstås. En sån här grej köper man när man köper varghund/vinthund och använder i köket. Mycket praktisk mot varghundsnosar och flugor.
Pälsvård är inte varghundens grej, aj, aj, det gör ont. Allmänt schåpig typ. Aldrig ryckt mina.
Varghunden motionerar sig själv, kör ett race för sig själv när det börjar krypa i benen, behöver inhägnad plats för detta. Promenera på stan är en höjdare, går alltid snällt i koppel (medfött?). Massor med snack blir det,
oooh vilken fiin hund, oooh vad stor den är, oj, vad väger en sån, viiilken fin hund du har osv i all evighet, trevligt! Har aldrig åkt komunalt med en sån, körs i ”sossecontainer” kombi. Lure coarsin är en populär sport för varghundar och varghundsmänniskor.
Mina varghundar har aldrig haft magproblem, öronproblem, klådproblem, skelettproblem, lätt hund trots storleken. Skräcken är magomvridning, fodrar mina 4 ggr/d (07, 11, 15 o 19, är hemma) små portioner, alltid uppblött, äter inte mer än en schäfer.
Varghunden kan gärna ha en egen säng (valp på bild)
- och en egen varghundssoffa så håller sig armbågarna fina.
men den kan även till nöds knöla ner sig i en fåtölj (ängeln Frida)
Ett problem med varghundar, de vill gärna sitt i knät när du ska titta på TV, det är lätt åtgärdat men varghunden blir då sårad … fogar sig dock.
Den odugliga brukshunden men den perfekta gårdshunden låter hälsa (hönshjärna! indeed!).