Irländsk varghund

Enya

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av rasen? Brukshund, utsällning, motion, barnvänlig, pälsvård, jaktlusten, hundvänligheten osv.

Jag kan ju alltid googla, men det är mer intressant att höra andras åsikter och erfarenheter tycker jag.

Jag ska inte ha fler hundar just nu, men i framtiden funderar jag på den här rasen. Kanske inte passar mig alls, men det är inget jag vet i nuläget utan kunskaper, så fram med allt ni vet :D

Sv: Irländsk varghund

Jag har bara träffat en.
En mysig, men känslig kille.

Mitt främsta intryck var att "Hur kan en så stor hund ta så lite plats?" :D

Jag har själv träffat två och det är så jag uppfattar dem, mysiga och små i stor förpackning :D Det intrycket de gav var att det inte vara några vilda racerhundar, utan de hade en lugn sida också, inte så mycket stress i sig själv. Nu vet jag att de sysslar med sånt där löp (kommer inte i håg namnet just nu) och det verkar ju jätteintressant tycker jag.

Vänliga, underbara hundar! En god vän är uppfödare och alla hundar jag träffat har varit helt fantastiska. Finner sig i allt, lätta att ha att göra med och gör allt för en köttbulle! En del har mycket stor jaktluust (Som ju vinthundar ska ha), men över lag lätta att få lydiga och kunna gå lösa under uppsikt. En hel del sjukdomar inom rasen och det är många som dör tidigt pga hjärtfel etc. Enkel pälsvård, borstas då och då och kan ryckas ner om man vill. En underullskam är nödvändigt!

Stora, snälla, aktiva familjehundar. Sällan problem med andra hundar och djur utan verkar gå ihop med det mesta.

Finns inget sötare än en stor bamse som kommer och viftar propelleraktigt på svansen och trycker sig emot en för att få en klapp :)

Åhh!! Jag önskar mig också en..... Enda nackdelen med dem, vad jag hört, är att de inte blir gamla. 7 år är nog en hög ålder för en Varghund.....

Vänliga, underbara hundar! En god vän är uppfödare och alla hundar jag träffat har varit helt fantastiska. Finner sig i allt, lätta att ha att göra med och gör allt för en köttbulle! En del har mycket stor jaktluust (Som ju vinthundar ska ha), men över lag lätta att få lydiga och kunna gå lösa under uppsikt. En hel del sjukdomar inom rasen och det är många som dör tidigt pga hjärtfel etc. Enkel pälsvård, borstas då och då och kan ryckas ner om man vill. En underullskam är nödvändigt!

Stora, snälla, aktiva familjehundar. Sällan problem med andra hundar och djur utan verkar gå ihop med det mesta.

Finns inget sötare än en stor bamse som kommer och viftar propelleraktigt på svansen och trycker sig emot en för att få en klapp :)

Rycka hundens päls, herregud, jag kan inte ens rycka en hästman, jag är en sån jävel som klipper :rofl: Är det svårt? Något man måste?
Att de inte kan syssla med agillity just kan jag förstå, men vad är de annars duktiga på? Inte någon speciell vakthund heller, men i alla fall jag blev rädd när jag stötte på en sådan hund första gången. Jag satt ner i stallet och bakom hörnan kom en sån hund. Kan säga att jag först bara satt stelt och glodde på den medan den snusade igenom mig och satte sig framför mig när den insåg att jag inte rörde mig :o

Om vi jämför med dobermann, är de så aktiva? Skälliga?

Tråkigt med åldern, men det är i sig något jag räknar med med tanke på hur stora de är.

Jag vill gärna ha en sådan hund någon gång. Mina två som jag har nu är 6 år gamla och om de lever i 6 år till så har de levt lika länge som min Enya (dobermanns) gjorde och det är väl rätt länge för just den rasen. Så efter de har gått bort så är jag intresserad av denna rasen.

Rycka hundens päls, herregud, jag kan inte ens rycka en hästman, jag är en sån jävel som klipper :rofl: Är det svårt? Något man måste?
Att de inte kan syssla med agillity just kan jag förstå, men vad är de annars duktiga på? Inte någon speciell vakthund heller, men i alla fall jag blev rädd när jag stötte på en sådan hund första gången. Jag satt ner i stallet och bakom hörnan kom en sån hund. Kan säga att jag först bara satt stelt och glodde på den medan den snusade igenom mig och satte sig framför mig när den insåg att jag inte rörde mig :o

Om vi jämför med dobermann, är de så aktiva? Skälliga?

Tråkigt med åldern, men det är i sig något jag räknar med med tanke på hur stora de är.

Jag vill gärna ha en sådan hund någon gång. Mina två som jag har nu är 6 år gamla och om de lever i 6 år till så har de levt lika länge som min Enya (dobermanns) gjorde och det är väl rätt länge för just den rasen. Så efter de har gått bort så är jag intresserad av denna rasen.

Jag tänker så här om åldern, min äldsta (golden) är 8 år nu och pigg och alert. Snart kommer han säkert att börja kännas gammal, förhoppningsvis inte, en hund som bara lever 7 år blir de gamla och skröppliga vid 4-5 år? Det skulle vara väldigt jobbigt för iaf mig. Så vid första tanke låter ju 7 år kanske OK, men jag skull einte klara av att få en gammal hund efter bara några år.

Varghundar är så otroligt vackra :)

Senast ändrad:

Jämfört med en dobermann är dom lugnet själva ;) I mitt tyckte INTE skälliga, alls. Tycker det är sällan vinthundar är det. Pälsen ska absolut inte klippas, men det kan räcka med att borsta den ordentligt med en tät kam då och då om man inte vill rycka den. Eller så passar man på att besöka uppfödaren den gången om året ;)

Angående åldern så nej, jag tycker inte dom blir gamla tidigt, utan bara det att dom ofta blir sjuka och dör tidigt. Dom fyra tikar jag känt på nära håll blev 9, 8 och 6'år gamla och den fjärde är 7 år och superpigg. Den som blev 9 dog av "åldern", 8 och 6 åringarna av hjärtsvikt och cancer.

Den erfarenheten jag har är väl egentligen begränsad då jag inte ägt någon själv, men min granne på Irland hade flera stycken. Tyvärr var de väldigt känsliga för tryck, så de fick stora bölder på armbågar osv ifall de inte låg i mjuk bädd. Och de hade ingen självbevarelsedrift alls, så man fick liksom flytta hunden ifall den la sig någonstans hårt.

Men stora mysiga hundar som är lättsamma. Dock vill de ju gärna ha motion och få springa av sig, de är ju trots allt vinthundar. Lite dumma tycker jag nog så är man van vid en smartare ras kommer man nog tycka att det är segt med en irländsk varghund.

Har träffat många. (en gammal kompis vars mamma hade uppfödning). De flesta har varit väldigt trevliga hundar. Dock är de så stora så det är som att ha kalvar i huset. Jag upplever dem som väldigt stora inomhus. (de var liksom i vägen överallt) De vill röra på sig ordentligt och trivs när de får vara ute mycket. Inte alls skälliga och kräver inte lika mycket motion som en Doberman. Trevlig ras som helst hade varit snäppet mindre för att passa mig.

Senast ändrad:

KL

Jag är inne på min andra irländska varghund. Har haft schäfer, rottis tidigare, tröttnat på bruks, börjar bli gammal.

1a varghunden, Frida (= den äskansvärda) blev 9 år. Inte sjuk en enda dag i sitt liv, förutom när hon tvärdog (hjärtpaj) hemma. Hon är nu en ängel. Hon var redan en ängel när hon levde, sen fick hon sina vingar.

2an är en tik 15 månader. Hanarna blir jättestora, en tik är lagom tycker jag.
Ja, varghundar tar liten plats, slöa individer inomhus, parkerar sig någonstans och där ligger de.

Varghundar skäller inte i onödan, knappast aldrig. Det räcker med att visa kroppen, den är vakt nog. En del kan vara fjära mot främlingar men är lättövertygade om motsatsen.

Varghunden är en fredlig hund mot folk o fä. Den söker inte bråk. Vaktar inte mat eller ben eller grejer. Varghunden jagar på syn (småvilt, storvilt, cyklister), går inte att snacka med den då. Från 0 till 120 knyck på 0 tid.

Brukshund? Konversation med en varghund (hönshjärna eller smart?), du ger ett kommando: varghunden funderar en stund; vad betyder det? har jag hört det förut? är det viktigt? Jag ska bara bli klar med det här först – eller har du nåt godis?

Varghunden stjäl, alla vinthundar stjäl, snabba som blixten, ja, mat då förstås. En sån här grej köper man när man köper varghund/vinthund och använder i köket. Mycket praktisk mot varghundsnosar och flugor.

002.jpg

Pälsvård är inte varghundens grej, aj, aj, det gör ont. Allmänt schåpig typ. Aldrig ryckt mina.

Varghunden motionerar sig själv, kör ett race för sig själv när det börjar krypa i benen, behöver inhägnad plats för detta. Promenera på stan är en höjdare, går alltid snällt i koppel (medfött?). Massor med snack blir det, oooh vilken fiin hund, oooh vad stor den är, oj, vad väger en sån, viiilken fin hund du har osv i all evighet, trevligt! Har aldrig åkt komunalt med en sån, körs i ”sossecontainer” kombi. Lure coarsin är en populär sport för varghundar och varghundsmänniskor.

Mina varghundar har aldrig haft magproblem, öronproblem, klådproblem, skelettproblem, lätt hund trots storleken. Skräcken är magomvridning, fodrar mina 4 ggr/d (07, 11, 15 o 19, är hemma) små portioner, alltid uppblött, äter inte mer än en schäfer.

Varghunden kan gärna ha en egen säng (valp på bild)

001.jpg

- och en egen varghundssoffa så håller sig armbågarna fina.

0012.jpg

men den kan även till nöds knöla ner sig i en fåtölj (ängeln Frida)

050116-01.jpg

Ett problem med varghundar, de vill gärna sitt i knät när du ska titta på TV, det är lätt åtgärdat men varghunden blir då sårad … fogar sig dock.

0022.jpg

Den odugliga brukshunden men den perfekta gårdshunden låter hälsa (hönshjärna! indeed!).

Jämfört med en dobermann är dom lugnet själva ;) I mitt tyckte INTE skälliga, alls. Tycker det är sällan vinthundar är det. Pälsen ska absolut inte klippas, men det kan räcka med att borsta den ordentligt med en tät kam då och då om man inte vill rycka den. Eller så passar man på att besöka uppfödaren den gången om året ;)

Angående åldern så nej, jag tycker inte dom blir gamla tidigt, utan bara det att dom ofta blir sjuka och dör tidigt. Dom fyra tikar jag känt på nära håll blev 9, 8 och 6'år gamla och den fjärde är 7 år och superpigg. Den som blev 9 dog av "åldern", 8 och 6 åringarna av hjärtsvikt och cancer.

Ibland kan jag känna att jag inte vill ha fler hundar efter de jag har. Aldrig någonsin. De bara dör ju, blir gamla och dör. :cry: Men jag vet att ett hundfritt liv inte är något för mig, och när sorgen efter min Enya har ebbat ut lite så kommer jag inte tänka så speciellt ofta.

När mina hundar blir skitiga så är det bara att torka av lite, men en stor vargvovve måste väl dra in mängder i sin päls?

Den erfarenheten jag har är väl egentligen begränsad då jag inte ägt någon själv, men min granne på Irland hade flera stycken. Tyvärr var de väldigt känsliga för tryck, så de fick stora bölder på armbågar osv ifall de inte låg i mjuk bädd. Och de hade ingen självbevarelsedrift alls, så man fick liksom flytta hunden ifall den la sig någonstans hårt.

Men stora mysiga hundar som är lättsamma. Dock vill de ju gärna ha motion och få springa av sig, de är ju trots allt vinthundar. Lite dumma tycker jag nog så är man van vid en smartare ras kommer man nog tycka att det är segt med en irländsk varghund.

Hos mig lär den ju ligga mjukt, här är det ok att de sover i soffan och sängarna om de vill och har även ett täcke att ligga på en en stor korg med filtar och lakan i som de bäddar lite med som de vill. Så plats att ligga mjukt är det gott om här. :)

Menar du att jag, som faktiskt har en riktigt smart ras, kan komma att ångra mitt val av ras? :angel:

Motion kommer den få, hade varit intressant med sånt där lure grej, tycker att lydnadsträning och sånt är rätt trist i längden. När hunden är uppfostrad till mitt behov så är sedan lydnadsträning trist. :o

Har träffat många. (en gammal kompis vars mamma hade uppfödning). De flesta har varit väldigt trevliga hundar. Dock är de så stora så det är som att ha kalvar i huset. Jag upplever dem som väldigt stora inomhus. (de var liksom i vägen överallt) De vill röra på sig ordentligt och trivs när de får vara ute mycket. Inte alls skälliga och kräver inte lika mycket motion som en Doberman. Trevlig ras som helst hade varit snäppet mindre för att passa mig.

Ju större desto bättre tycker jag, mycket hund är kul! Jag har alltid skrytigt lite om min Enya, som var 1 cm högre än tikmåttet och faktiskt var rätt hög. Mina andra är mindre :mad:

Men jag vill inte ha en hane, borde det inte finnas någon uppfödare som har lite större tikar? Brukar vanligtvis inte riktigt gilla tikars spädhet typ, vill ha rejäla tjejer.

Sysslar man ed utställning med en sådan hund?

Åh, vilket härligt inlägg :D

Men hur kan de vara så tröga i skallen :D

Jag är van vid dobermannens skällande, och är van vid mattjuveri och den där kupan du hade på bild är inget hinder här, man välter ner faten, kastrullerna, tallrikarna bara och äter innehållet. :p

Det där med jakt, Enya jagade när hon kom åt och jag läste här för någon dag sedan att det inte är helt ovanligt på dobermann, vilket jag kan förstå. De jagar också med ögonen.

Skulle du vilja säga att varghunden är en hund som lyder minsta vink eller en hund som trotsar lite och säger just det där- har du något gott då? Jag vill inte gärna ha en hund som lyder blint, en trotsig jävel gör mig inget :D

Det här med sjukdomar, det sägs att dobermann inte är en sund ras heller, men jag har själv inga sjuka hundar. Enya hade höftproblem och avlivades vid 12 års ålder pga leukemi, cancer. De anda inget. Magomvridning, vad beror det på, är det vanligt på sådana raser?

När jag köpte Enya för 12 år sedan så köpte jag den rasen bara för jag tyckte de verkade så coola och var helt underbart snygga. Nu älskar jag rasen för så oerhört många andra punkter så det var ju ett lyckat köp. Men jag funderar helt enkelt på att byta ras, jag kanske byter ner mig förståndsmässigt :D, men samtidigt känns det som en lättare ras ändå? Denna gången ska jag dock välja ordentligt och noga :)

*kl*

Mamma kollar oxå på irländska varghunden som hon vill ha när hon blir pensionär.
Hon skrattade gott när hon hittade en "lär din hund trix"-bok här hemma hos mig som jag köpt på någon bokrea nånstans.

Längst bak i boken finns det en lista på olika raser och vilka trix som just dom är bra på.

Varghunden = Spela död

:p

Trevlig tråd, sambon vill ha en sån, men jag vet inte riktigt jag, tre hundar ska vi i vilket fall som helst inte ha, så det får vänta till någon av mina vandrar vidare (samt tills vi skaffar större boende .-/ )

Jag tycker varken dom lyder blint eller trotsar. Har du inte tillräckligt gott godis får du ofta en blick under lugg som ser ut att betyda "Varför?" när du ber om Sitt ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 613
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka