Irländsk terrier!

paradiset

Trådstartare
Någon som känner till rasen? Tydligen en mild terrier som varit allroundhund i botten, frisk och skäller bara när den måste.

Känner att nästa hund även om det kommer dröja några år gärna får ha större mod och mer självständig än min nuvarande men ändå älska barn och inte vara superenvis, för självständig, hård eller skällig. Och.... helst fälla minimalt utan att behöva ha en till med klippoch bad behov för vi måste hålla min hund kortklippt och badad varje månad om min mor ska tåla honom.

Sv: Irländsk terrier!

Någon som känner till rasen? Tydligen en mild terrier som varit allroundhund i botten, frisk och skäller bara när den måste.

Känner att nästa hund även om det kommer dröja några år gärna får ha större mod och mer självständig än min nuvarande men ändå älska barn och inte vara superenvis, för självständig, hård eller skällig. Och.... helst fälla minimalt utan att behöva ha en till med klippoch bad behov för vi måste hålla min hund kortklippt och badad varje månad om min mor ska tåla honom.

Jag har iofs bara personlig erfarenhet av Stallkompisens två irländare, men de stämmer väl in på pälsvården av din beskrivning i princip. :p

Båda har haft en sjukdomshistoria och skäller nått oootroligt :crazy: , relativt skarpa, men gillar barn gör de :)

HMM det låter som den hunden jag redan har och jag ville ju ha en lugnare hund :D Haha ja jag har ju några år på mig =)

Aliide : inte förrän han sansat sig om sisådär 10 år eller så :angel: Nej men vi har inte tid eller ekonomi nu men inköpet av renras får ta tid och planeras noga! Just nu är han ingen förebild för en valp om man inte räknar bus, sovmorgnar och snällhet dit ;)

Din beskrivning stämmer på pricken med min irländare. Jag är helt omåttligt nöjd med min hund och jag är kräsen. Lyder som en gudinna, skäller aldrig, är lite på sin kant (helt enkelt inte så väldigt social) men gillar allt och alla. Enormt snäll med barn. Enkel att ha med när jag rider. Jagar bara om det kommer upp något framför henne, men bryter direkt om jag ropar.
Enda minuset är väl att om hon ska vara snygg krävs en hel del trimning. Fördelen är då att hon inte fäller det minsta.
Kräver dock att den händer något för att må bra, det är ingen ren soffliggare, men fullt nöjd med att "hänga med" på det du vill. Agility är hon suverän på.

KL

Jag puffar fram denna gamla tråd då vi har blivit väldigt intresserade av denna ras. Vad jag har förstått är den vanligare här i USA än i Sverige, och alla vi känner talar sig varma om den. Jag vill dock väldigt gärna höra vad Bukes hundmaffia tycker och tänker om irländaren! :bow:

Är gudinnor lydiga? Eller menar du att hunden gör precis som den vill när den vill och tror att världen finns till för att behaga henne...?

;)

Min moster födde upp sånna förut. Slutade på grund av det dåliga avelsmaterialet och då var de främst mentaliteten hon tyckte briste. De säger tyvärr mer negativt för mig än vad jag VET om själva rasen, kommer dock ihåg att hennes tidiga var trevliga. är väl inte stormförtjust i den senaste :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 727
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 786
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 513
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 869
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka