IPO, lydnaden

zitrus

Trådstartare
Hoppas det finns någon här som kan IPO.

I helt-om-svängarna, måste man göra en sån där konstig vändning till vänster medan hunden går om åt andra hållet eller får man göra en vanlig vändning tillsammans med hunden åt höger?

Vill inte börja lära om sen så om det blir IPO-tränande i framtiden är det lika bra att ha lärt på det sättet från början.

Sv: IPO, lydnaden

Du får göra båda, det är en smaksak. Däremot så är det mycket snyggare att göra den första vändningen :love:

Nej det får man inte. Föraren ska vända till vänster. sen är det frivilligt och en smaksak om hunden ska gå runt eller följa den vänstra sidan hela tiden (om du förstår hur jag menar)

japp det får man.
"Föraren ska utföra helomvändninen åt vänster. Vid helomvändningen kan hunden antingen gå runt bakom föraren eller backa framför föraren, utförandet ska vara lika under samma prov" IPO reglerna

Att tänka på är att föraren ska göra vändningen på stället och hunden ska gå runt föraren. Ofta ser man förare som går runt hunden och hunden står kvar på samma ställe.

Förlåt om jag förklarar lite rörigt men hoppas ni förstår ändå:)

nej det tror jag inte. I lydnadsklasserna och "svensk-brukset" kan föraren vända sig åt höger. jag tror det var så hon menade, men jag kan ha fel.

Jag menade just att antingen vända åt höger eller att vända åt vänster.

Men då vet jag det, får bli vänstersväng så hunden går runt mig då!

Att vända åt vänster så hunden får hoppa med stjärten känns som något som kan bli slarvigt på tävling om hunden börjar vara trött.

Tycker också att det är snygga helomvändningar där hunden går runt föraren men har aldrig lärt in det så det hade varit lättast att få göra en högersväng som vanligt, jag kommer ju att tappa bort mig själv vid inlärningen :D

japp det får man.
"Föraren ska utföra helomvändninen åt vänster. Vid helomvändningen kan hunden antingen gå runt bakom föraren eller backa framför föraren, utförandet ska vara lika under samma prov" IPO reglerna

Att tänka på är att föraren ska göra vändningen på stället och hunden ska gå runt föraren. Ofta ser man förare som går runt hunden och hunden står kvar på samma ställe.

Förlåt om jag förklarar lite rörigt men hoppas ni förstår ändå:)

Backa framför föraren!? Jag trodde att om man gör en helomvändning utan att hunden går runt så ska den behålla positionen vid sidan hela tiden istället och följa fast åt vänster? Så det blir att den har kvar framtassarna på samma ställe och följer med stjärten. Hur tusan ser ett "backa framför föraren" ut?!

Så här säger regelboken för IPO om vändningarna

Föraren ska utföra helomvändningen åt vänster. Vid helomvändningen kan hunden
antingen gå runt bakom
föraren eller backa framför föraren, utförandet ska vara lika under samma prov.

Men hur kan man kalla framdelsvändningen att hunden backar framför föraren? Då var det som jag tänkte iallafall :) Härliga hundar i filmen.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
827
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 747
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka