IP- nummer

N

nermal

är inte "haj" på datorer, men jag har fått ett mejl från en sida där det krävs lösen för att komma in.

någon har begärt att få detta (mitt lösen) och så är det adresserat från ett IP nummer, hur vet jag vilken det är som är ute efter mitt lösen?

hoppas någon fattar vad jag menar.... usch nu e jag orolig....
 
Sv: IP- nummer

Om du vet med dig att du inte har beställt något eller känner igen avsändaren, så är det inget att vara orolig för, det är bara att radera mejlet! :)
 
Sv: IP- nummer

Ett IP-nr kan väl enklast jämföras med adressen på din bostad eller telefon-nummret hem till dig. Ett IP-nr har en fast "längd" och ser t ex ut så här; 120.234.212.134. (Gäller IP-version 4: Dagens vanligaste standard på Internet) För att hitta rätt på Internet så är allt uppbyggt på IP-nummer. Bakom varje www-adress döljer sig ett eller flera IP-nummer. IP-nr är alltså själva grundbulten i Internet.

För att vi skall slippa hålla reda på IP-nr hit och dit så finns det även DNS-servrar. Det dom gör är att översätta IP-nummer till namn som vi lättare begriper och kan hålla reda på. T ex www.aftonbladet.se.

För att veta sitt eget IP-nr så kan man göra på lite olika sätt. Det jag antar att du var ute efter är den "publika" sidan av din bredbandsrouter. Dvs den sida av routern som ligger mot Internet. För att se den så behöver man gå in i konfigurationen av sin router. Det är lite olika beroende på vilket märke det är. Men det brukar kunna vara ganska enkelt om man läser den medföljande manualen. (Eller om man laddar hem den via nätet).

Har man t ex Windows XP kan man i kommandotolken skriva "ipconfig" för att se sin egen PCs IP-adress. Men sitter man bakom en "vanlig" bredbandsrouter/brandvägg så är det inte den adressen som övriga på Internet ser. Detta p g a att routern gör en adressöversättning av inside-adress till en annan på utsidan.

Detta gör man p g a att om alla PC (och övriga typer av datorer) skulle ha sin egen unika adress så skulle inte Internets alla möjliga IP-adresser räcka till. Därför uppfann man något som heter NAT. Network Address Translation. Adressöversättning på Svenska. Det möjliggör att flera PC på t ex ett företag eller hemma i bostaden kan ha varsin unik IP-adress på "insidan" av routern och på utsidan bara ha en gemensam IP-adress. Routern fixar allt det där. På så sätt kan man tillåta att flera PC på olika håll i världen använder samma IP-adress. T ex så brukar man vanligtvis på ett normalt hemma-nätverk få en IP-adress som ser ut ungefär så här; 192.168.0.101.

Går du hem till din kompis är det fullt möjligt att han har samma adress i sin PC. Men på utsidan om era respektive routrar så har ni en (för Internet) unik IP-adress var.

På så sätt så kan man hushålla med IP-adresser och den kris som fanns i mitten-slutet på 90-talet kom av sig. Det är också mycket därför som IP version 6 (nästa generation) inte slagit igenom än. Största skillnaden i IP-ver 6 är att man där får tillgång till många fler adresser och därmed blir teknik som NAT inte längre är lika viktigt ur den aspekten.

Hoppas det förklarade en del för dig.
 
Sv: IP- nummer

Sony, du verkar väldigt kunnig på det här :idea:
Jag och några vänner har en tid haft en diskussion om hur det förhåller sig med om du sas syns på internet. Alltså, om någon har en hemsida kan vederbörande se vem som har varit inne på sidan?
Detta handlar naturligtvis inte om att någon av oss skall in och busa på hemsidor utan ämnet kom upp vid något tillfälle och jag för min del hävdade att det var möjligt. Hur skall man annars kunna stänga av någon som bär sig illa åt på ett forum?
MVH Rosie
 
Sv: IP- nummer

Det finns program som visar varje enskilt IP:nr som varit inne på en sida. Det finns flera som är gratis.

Men du får inte automatiskt ett sådant program när du gör en sida utan det är något du får skaffa själv och lägga till.

Dessutom är det bara IP:nr du får med dessa program. Vill man sedan veta mer om ett eventuell IP:nr så kan man spåra det till en operatör (Telia, Spray, Bredbandsbolaget osv) men inte längre som privatperson. Myndigheter som ex. Polisen kan eventuellt få ta del av vem som innehar just det specifika IP:nr, men även detta kan ju slå fel.

För bara några veckor sedan blev ju en man oskyldigt utpekad för att inneha barnporr då Polisen fått felaktiga uppgifter om ett IP:nr.
 
Sv: IP- nummer

Ok, om jag har fattat rätt så har jag fel och min "morpart" rätt :mad: Mao så kan en privarperson inte utläsa vem det är på enbart IP-nr, trots att dom ev har ett program för det. Det är alltså inte så att IP-nr på något sätt har med vårat telnr att göra? Shiit oxå!!
MVH Rosie :crazy:
 
Sv: IP- nummer

Fast det kan du väl egentligen vara glad för.

Det hade ju inte varit så bra om man hade kunnat bli spårad bara för att man t.ex blivit "omdirigerad" till en sida som innehåller olagligheter av olika slag.

Ex. För ett gäng år sedan lades en länk ut till en bild här på forumet av en användare som hade reagerat väldigt när denne så bilden. Personen ifråga beskrev inte bilden men ville ha ett utlåtande om vad andra ansåg.
Bilden visade sig vara en i en serie av hästvaginor och låg alltså på en site om djursex (utomordentligt äckligt :eek: ). Vi var ju ganska många som klickade på den länken. Tänk om alla vi som gjorde det hade blivit spårade. Förmodligen hade vi blivit dränkta i skum porreklam.

Hade då siten istället varit en s.k. pedofilsite så hade vi ju oskyldigt kunnat blivit anklagade för pedofili.
 
Sv: IP- nummer

Hmm sett det ur den synvinkeln så är det bra att jag hade fel!!
Tack för hjälpen, mvh Rosie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 994
Senast: Sassy
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
5
· Visningar
501
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp