Iowa till Flyinge 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare galactica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 884
G

galactica

Ser på hemsidan för Flyinge att de ska ha Iowa på station nästa säsong! Det kanske kan bli ett lyft för en hingst med toppstam som varit lite använd i Sverige? Eller vad tror ni?

Sv: Iowa till Flyinge 2008

det ska bli spännande!
Någon som vet hur han nedärver sig storleksmässigt? Han är väl inte så stor själv?

jag provred en 5-åring efter honom, som hade hoppdiplom, jättetrevlig häst, var dock 180cm och ganska kraftig, kommer ej ihåg vad han hade på mammans sida!:p

Träffade Iowa när han skulle göra bruks och han var en mycket fredlig själ. Jag har dock inte hållt mig särskilt uppdaterad när det gäller honom eftersom han varit utrikes.. Ska hem och läsa i hingstkatalogen. Trevlig liten hingst med trevlig stam :).
U

Han tillhör Freiminka familjen som är en förärvningssäker linje. :)

Jag tycker det är trist att han uppmärksammas för att han skall stå i Flyinges regi. För han har väl inte haft mer än en handfull ston även innan han började verka i aveln utomlands? Någon som har siffror?

Men så är det tydligen...
Ska bli kul att se hur många betäckningar Danzas får totalt i år, och kolla av hur många han hade i egen regi.

mvh

Jag tycker det är trist att han uppmärksammas för att han skall stå i Flyinges regi. För han har väl inte haft mer än en handfull ston även innan han började verka i aveln utomlands?
Men det är inte så konstigt att han inte har haft fler ston i Sverige, 2001 kostade han 2.500:- + 17.500:- sen sjönk priset. 2004 kostade han 2.000:- + 8000:- Tycker inte det känns inte så genomtänkt.

Jag tycker att det är bra att han står i Flyinges regi så kanske han kan få lite bättre marknadsföring och förhoppningsvis få fler ston här.

På tre-årstestet Värmland i år hade han en avkomma som fick 10-10 i hoppning! :bow::bow:

Han tillhör Freiminka familjen som är en förärvningssäker linje. :)

Jag tycker det är trist att han uppmärksammas för att han skall stå i Flyinges regi. För han har väl inte haft mer än en handfull ston även innan han började verka i aveln utomlands? Någon som har siffror?

Men så är det tydligen...
Ska bli kul att se hur många betäckningar Danzas får totalt i år, och kolla av hur många han hade i egen regi.

mvh

Alltid spännande med bra möderne, hingstarna i stammen är ´ju ganska spännande det med..
Säkert att han får fler ston nu när han kommer stå på Flyinge. Han är ju ganska liten och det kan ju vara att de som har ston som kan tåla en lite mindre hingst har gått till QE? Bara en tanke? Kollade lite mankhöjder i Iowas stam på allbreed och det verkar som det ligger ganska stort bakom, kan ju undra lite vad som slagit genom och blivit smått? Samtidigt diskuteras det om hållbarhet och storlek har något att göra med varandra. 163 cm som Iowa har har ju bevisat sig räcka en bit iallafall. Och andra har visat att det fungerar att vara under 165.. ;)
Det hade varit spännande att höra mer om hur ni uppfattat Iowabarnen, jag har inte träffat en enda..
U

Jag har en Iowa-dotter, Georgia, med fullblodsmöderne.
Hon är tre år nu och en helt underbar häst. Inte så stor, ca 162 (mamman var inte heller stor) men jag gissar hon blir 164-165 när hon är färdig. Hon är otroligt snäll att handskas med och oerhört social. Kommer alltid direkt fram till en i hagen och ska kela. Inridningen i våras gick helt utan problem och på treårstestet hoppade hon 9-9. Det är riktigt klipp i henne och hon är väldigt kvick från marken med bra teknik. Hon rör sig trevligt också så jag är otroligt nöjd med henne:)

Nu är hon dräktig med VDL Empire och fölar i maj -08.

A

det låter ju trevligt :). Det verkar ju som hon blir ganska normalstor. Du har ingen bild på henne? Lycka till med dräktighet :)
U

Jag ska betäcka mitt sto med IOWA nu i vår - det ska bli riktigt spännande!
Jag har ridit på några av hans avkommor och är förstummad av den nerärvda ridbarheten, jisses vilka trevliga hästar det blir.
Kentucky e. Iowa (rids nu av peder) är den raraste, trevligaste och mest välridna häst jag någonsin suttit på. :love:

Han har under en längre tid funnits med i tankarna till mitt ena sto, men varför jag valt andra har att göra med att jag tyckt att det saknats vettig info om hingsten, jag har inte sett vare sig honom el avk i verkligheten, ( o inga avk på bild heller för den delen!) o att han har känts obefogat dyr...

Skall bli spännade att se villkor för honom nu o om de kan presentera mer info runt omkring, samt ta med honom på lite visningar!

*KL*

Jag har ridit ett sto e. Iowa, men det måste vara några år sedan nu. Hon var då ca 5 år och en jättetrevlig häst. Hoppade och rörde sig bra och var ganska känslig. Hon var också ganska stor, runt 1.67 har jag för mig.

Spänande att han kommer till Sverige nästa år! :)

nej, jag tycker faktiskt inte det!

Vill ha exteriör bilder på avkommorna, info o/el ibilder om/på fler än två avk, info om dräktighet här o i frankrike, info om hur många ston han haft här, resp där, mer info om mödernet, video på honom o gärna på ngn avkomma och inte minst hans bedömmning/bedömmningar från bruksprov/en!

Det är det jag kommer på , så här på rak arm, som jag tycker saknas...

Jag hade en del bra kort på henne innan min dator kraschade.
Optimistiska jag hade förstås ingen backup. "Det händer inte mig"!!

Alla kort från flera år tillbaka- borta - gick ej att plocka fram igen.
Ska ta några nya kort snart. Då återkommer jag och visar henne (ser mest ut som en korv just nu). Hon blev väldigt rund på betet och dräktigheten börjar också synas så tillvida att magen fyller ut på sidorna (om du förstår hur jag menar).

Ja, man hoppas ju förstås att allt ska gå utan problem.
Förr om åren var jag aldrig speciellt nervös vid fölningar - tänkte att det här är väl inga problem. Nu är jag dödsnervös tills både huvudet och båda frambenen är framme. För några år sedan var jag med vid en fölning hos en kompis där både sto och föl strök med. Det var bland det värsta jag har sett. Fölet hade först båda frambenen tillbakaslagna och när veterinären äntligen hade rättat detta och vi skulle dra ut fölet så var det tvärstopp. Då visade det sig att fölungen satt "hundsittande" med båda bakbenen så det blev som en kil och ju mer vi drog desto mer satt den fast.

Men - 95% av alla fölningar är problemfria sägs det och man får hoppas att allt går bra.

I alla fall mår Georgia utmärkt och allt verkar bra.

A

Jag kan bidra med att säga att han är väldigt snäll och väluppfostrad, iallafall när han ska skos. Inte alls svår. Jag hade min praktiktid bla hos hans ägare i Sunne när jag gjorde min hovslagarutbildning -00/-01.

Jag har aldrig hört talas om honom, men han såg ganska så fin ut. Han används bara till hoppston va?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka