Invertes cancer?

Seabaz

Trådstartare
Kan man på nåt sätt ta prover/test och se om ens häst har cancer invertes? (skimmel - melanom)

Sv: Invertes cancer?

Har svårt att tro det tom vi får ju gå på mammografi, gyn mm för att få reda på det.

Vet dock att det har testat att utbilda hundar till att känna lukten av cancer men vet inte hur resultatet blev.

Ibland kan veterinären känna förändringar i kroppen genom ändtarmen, men jag vet inte om det bara är när det gått ganska långt.

Och ytligare tumörer kan man ju testa om de är elakartade, om de är det så sprider de sig väl vanligen när hästen blivit äldre.

Hej!

Man borde väl kunna se det på blodprov, fast då kanske det gått riktigt långt??

Den enda hästen jag känt med "riktig" cancer var en skimmelarab som blivit lite mer loj än vanligt (han var rätt coll av sig). Han jobbade på snällt och bra, men ägaren tyckte nåt kändes fel, kollade upp honom- då var han halt. Av någon anledning blev han sen superdålig och avlivades ganska akut och obduktionen visade enorma mängder elakartade tumörer i hela hästen. Men det var inte vanlig "skimmelmelanom" utan klart mer elakartad cancer.

/Lavinia

obehagligt och jag har haft en obehaglig känsla i kroppen i typ ett år nu... jag är konstant orolig för min skimmel som är 15 år.

Förra året var jag in och letade efter melanom i ögonen på honom men dom hittade ingenting och ändå var alla överens om att det är nåt mer än bara vanlig "tittighet" han håller på med.
Gissningsvis att synnerven inte skickar info till hjärnan tillräckligt fort, något som hade gått att kolla om dom inte hade lånat ut den utrustningen just den dagen (idiotsjukhus eftersom jag sa när jag bokade tiden att jag vill ha en tid så att jag kan kolla ALLT om det behövs)!

Nåja, jag åkte inte tillbaka och kollade upp det för OM det skulle vara det skulle det ändå inte gå att göra nåt åt det. Så det kändes inte värt att ta ledigt från jobbet och hyra bil och släp en dag till :meh:

Nåja... Sedan i våras så hittade jag små knölar under svansroten. Helt klart "skimmelcancer" men dom är små små och har inte växt något på dessa 3-4 månader i alla fall.

Nu beter sig pålle konstigt igen. Som från ingenstans har han blivit sladdrig i bakändan och ovillig till att galoppera.
Han går som promenadhäst sedan 1,5 år tillbaka så någon direkt ridrelaterad skada borde det inte vara.

Han har haft stora hormonförändringar i våras och somras och lekt hingst i hagen och vart som helt förbytt i psyket. Men det har lugnat sig och nu är han sitt vanliga jag igen....

En hästmassör med vana händer kände genom honom förra helgen men han fick bara lovord om vilken fin 15-åring han var i kroppen. Sist han blev masserad eller genomgången av någon med yrkeserfarenhet var mååånga år sedan.

På månad blir det klinik i alla fall och ska kolla upp kroppen och hoppas hitta vad det kan vara. Passar även på att gå genom munhålan på honom och därför jag startade tråden var om man kanske just kunde be om ett blodprov eller så?
Allting är väldigt diffust men jag har en orolig magkänsla som funnits där sedan innan vi åkte in och kollade ögonen på honom förra året :(

Usch vad jobbigt!!

Hästen jag red var runt 7 år tror jag, så han var verkligen inte gammal. Om jag imte missminns mig så brukar den farlige cancern komma tidigare än "vanligt melanom". Melanomhästar som levt långt över 20 år har jag träffat flera av.

Hoppas iaf det inte är nåt allvarligt med honom, han kanske har halkat i hagen eller nåt sånt dumt??

/Lavinia

Mina tränare hade en häst som fick invärtes cancer, skimmel.
Jag minns inte riktigt hur man kunde få det helt konstaterat, om det var blodprov/röntgen eller obdution.

Han blev lite förändrad i rörelsemönstret vet jag, lite sladdrigare(superrörlig, balanskänslig PRE). Tränaren som också är hovis funderade kring om det var så att han var "slut" i frambenen efter att ha gått skolor ovan mark och varit hans sas "första försökskanin" inom det och hästen var runt 20 år.
Man bad vet kolla. De hittade inget och tyckte inte den var halt.
Hästen fick specialdojor och man laborerade lite.
Man upplevde hästen som lite sladdrig i balansen.
Anaplasma etc var kollat och negativt.

Till slut antingen valde man att ta bort eller hittade cancern innan.
Men hästen togs iaf bort iom problematik, ålder etc.
Har för mig att det spritt sig rätt elakt.

Synd på fantastisk häst som i övrigt var i full gång och aldrig varit halt/sjuk etc.
Har inte för mig att han blev förändrad i humöret direkt.
Men så var han stencool sen han kastrerades, sent. Innan var han en hormonbomb stundtals.

Kommer jag ihåg ska jag fråga tränaren på tors om hur de diagnosticerade.

Hoppas din blir bra!

Sladdrig i bakdelen, det uttrycket fick mej att minnas min älskade läromästare.
Han var sådan och fick diagnosen cancer i krösroten.
Det är den stora samlingspunkten där blodådrorna sen delas upp och går ner i bakbenen och ligger "mitt uppe på rumpan"..

Hittades med hjälp av ul.....

Det finns inget blodprov specifikt för cancer. Du kan göra en MR eller CT av hela hästen men kan inte tänka mig att något försäkringssällskap skulle gå med på att ta den kostnaden.

Tack för alla svar, även om man inte blir direkt lugnare.

Däremot longerade jag hästen idag för att själv se mer ordentligt och jag kan nog säga att det kan vara precis vad somhelst! Han rör sig väldigt kort och knackigt hela hästen. Jag kan inte avgöra om han är halt, i så fall är han det på alla fyra :o

Han ser fruktansvärt stel ut när man ser honom, jag blev förskräckt när jag såg honom idag!

För han är verkligen inte stel att rida! Och massören som kände genom honom med sina vanare händer tyckte han var otroligt mjuk och fin för att "bara" vara promenadhäst och inte fått massage på år och dar.
Däremot går han ju på lösdrift så han rör sig mer än vad en stallhäst gör och det tror jag gör mycket för mjukheten.

Men ja, det är ju med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot klinikbesöket och vad dom kommer fram till.

Mina tankar är mest "hur kunde det bli såhär?" Med en häst som går på lösdrift och rids genomsnitt 3 dagar i veckan varav 2 gånger i månaden är på ridbanan typ....? Sedan mer än ett år tillbaka...... :cautious:

Men jag ska ändå fråga massor om invertes cancer och se vad dom säger om det...

Har du kollar skapet efter skimmeltumörer? De har ju en tendens att sätta sig där också. Sätter de sig olyckligt samlas det lätt stora klumpar med klegg där, som kan skapa obehag. Hästen klarar inte att transportera bort klegget själv, för tumörerna sitter i vägen.

Så ett tips är, om du inte redan har gjort det, att kolla skapet noga och rengöra om det behövs (och då snackar vi stoppa in handen en bit och pilla loss äckelpäckel, så skaffa engångshandskar).

Min häst visade högt gammaglobulin på blodprov för ett par veckor sedan. Då jag inte vet vad det innebär googlade jag naturligtvis för att få mer info.

Tydligen har man högt gammaglobulin när man har cancer bland annat, iallafall på människor. Om det är samma på hästar vet jag inte, men om det är så, så borde ett blodprov visa detsamma på din häst.

Veterinären trodde det berodde på kronisk infektion på min dock, men jag är orolig för honom :(

Nu har jag bara erfarenhet från humandiagnostik men däggdjur är i generella drag ganska lika. Och nej, det finns inget specifikt test för cancer, iaf inte för människor. Däremot kan man testa för vissa specifika cancertyper. Nästan alla människor (och djur, förmodar jag) har okontrollerad celldelning på vissa ställen i kroppen, man kan tex betrakta vanliga "leverfläckar" och vårtor som tumörer. Men alla de kommer (såklart) inte att utvecklas till cancer.

Hade en (skimmelskäck) ponny som de hittade invärtes cancer på efter att vi tagit bort honom. Köpte honom som 4-åring och fick ganska snabbt problem med att han inte ville gå, blev istadig. Blev behandlad i framknä, sedan massa ET-fix, hittade till sist pålagringar i alla kotor som han också reagerade på böjprov på. Provade att behandla kotorna också men hältorna flyttade bara runt. Fick alltså till slut ta bort honom 7 år gammal, kliniken frågade om de fick använda kroppen med sedan fick vi alltså hem ett papper där det stod att "köttet" var "otjänligt pga spridning av elakartade tumörer (melanom) över hela slaktkroppen".

Så förmodligen har alla problem kommit därifrån :(. Syntes inget alls utanpå.

Fång har jag också funderat på senaste dygnet efter att min kompis upplyste mig om att jag faktiskt har bytt hovslagare för "två skoningar sedan".

Nya har alltså skott två gånger och tredje gång är nästa vecka är det tänkt.

Så min nya tanke är såhär:

Hästen är felskodd i fram (oskodd i bak) och har ont och belastar av det i bak vilket har gjort att han blivit överbelastad bak + kanske är öm i hovarna utan skor? (inget som han direkt visar annars men med extra avlastning för fram så blir det ju betydligt mer tryck på bak, dygnet runt!)

Och om vi då ändå är inne på ömma fötter så ligger ju fång väldigt nära också....

Ja det är ju högsäsong för fång nu... Det låter lite som vad jag brukar kalla subklinisk fång, något händer i hovarna men inte så mkt att hästen visar typiska fångsymtom, utan det märks bara som sänkt prestation, ömhet, stelhet. Det kan hålla på i flera veckor innan det blir värre/bättre.
Har du försökt att vända honom snävt (tänk smal stallgång vändning)? Kläm på hovarna med hovtestare också, ofta visar de inget men OM han skulle visa något så vet du att det är något i hovarna.

Går han på gräs? Sockeranalys på höet?

Tycker du hästen är felskodd fram? Ändrade vinklar jmf med tidigare? Har du någon bild? Du kan ju sätta på boots bak så han inte blir (mer) ömfotad där.

Hade du bokat en veterinärtid?

Usch, jag fick precis samma misstanke när jag läste om stelheten...

Min kan bli konstigt stel när hon får ont i hovarna. Det som är otäckt är att det går alldeles utmärkt att rida bort, så det är svårt att vara säker på om jag inbillar mig eller om där är nåt.

Nu anser varken klinikhovis, hovis eller vet att min fröken har eller har haft fång, hon är bara "känslig i hovarna", men stelhet, kort och stapplig känner jag igen.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit