Invertes cancer?

Sv: Invertes cancer?

Ja vi är inne på samma där.

Jag sitter och förlikar mig med tanken på vilken snäll häst jag måste ha. Förmodligen har han gått och haft ont när vi ridit hela sommaren men inte visat något, förrän nu, när han inte pallade mer :(
Dessa djur alltså...

Men men, nu vet jag ju det i alla fall. Aldrig mer oskott på barmark!!

Det är ju just det som definierar hästarna och gör det svårt ... De bjuder till och anpassar sig till det yttersta !

Ha inte dåligt samvete utan var glad att du kollat av allt så noga och han fortfarande är fräsch i grunden !

Men det var det jag menade, eftersom du inte får ha brodd i hagen så kan du ha broddade boots när du rider och barfota i hagen. Ev boots utan brodd om det är hårt och fruset. Sommarskor i hagen på vintern är ren idioti, fullkomligt livsfarligt.

Resten av året kan du ju ha helt vanliga järnskor på alla fyra. :)

Jaa ja! Det var det du mena! Jamen jo det var så jag tänkte ja :)

Däremot så blev pålle skodd bak idag och hovslagaren rekommenderar skor. Han hoppades kunna hitta franska järn med broddhål.

Så det blir blindbrodd och sedan broddbyte vid ridning, suck... men men, allt för dom små djuren :cautious: ;)
Hagen brukar inte bli isig alls faktiskt. Lite i backen upp från hagen men den sandar vi...

Jag litar på den hovslagaren jag har nu och jag litar på klinikveterinären och klinikhovslagaren som rekommenderar franska skorna. Dom är nättare och tunnare sömmar och det borde passa min häst som har små, raka hovar jämfört med den kroppsvikt han bär upp... (har stl 0 på vanliga skor i fram och/men väger mellan 530-550kg)

Tycker det låter klokt . Eftersom hästen blivit öm bak trots att den inte rids särskilt mkt , utan mest utifrån det att det är hårt i backen allmänt , så tror jag inte alternativet barfota bak och bara Boots vid ridning löser det . Tycker det är vettigt resonerat .

Dags för uppdatering!

Dagen efter hästen fått skor även på bak så red jag ut. Hästen var vääldigt stapplig på grusvägen först men gick på bättre när vi svängde in i skogen och på hemvägen riktigt bra.

Dagen efter det (i lördags) skulle jag rida ut med en kompis men det visade sig att då hade han trampat av sig en framsko!
Så ingen ridning tills måndag då hovis kom och satte dit en ny sko, ridning igen i tisdags. Skritt barbacka och lite trav, i skogen. Det gick bra, fanns inget att direkt anmärka på. Gick även bättre första biten på gruset.

Så idag skrittade jag en liten tur i skogen och gick sedan in på ridbanan för att checka av lite. Det stod även 20-30cm hinder uppe från gårdagens ridskolelektion dom haft så jag travade över några för att få hästen att röra genom kroppen. Det brukar han svara riktigt bra på.

Han gjorde det jag bad om men kändes ändå lite slö. Men jag vet ju inte om han är helt frisk från infektionen än, han skulle ju ta det lugnt i två veckor och det har det gått nu. Jag kan ringa till kliniken om jag inte tyckte det blev bättre så kunde jag få medicin utskrivet. Men jag avvaktar nog över helgen ändå.

Det som skrämmer mig är att han inte känns fräsch på volt i vänster varv och jag provade även att ta en galopp i båda varven, bara ett varv på stor volt och rätt så fri form men ändå kontrollerad och balanserad. Höger var han klockren i, jättemysig.

Vänster kändes som en mindre katastrof :(

Jag har en kompis som jag har smsat till, hon är superduktig på att se eller känna småsaker och hon känner min häst också sedan många år tillbaka. Jag håller tummarna att hon kan komma ut och titta/provrida.

Ska rida några dagar till också, som sagt, över helgen. Men ska även longera honom nån dag med tänkte jag och försöka se själv om han ser konstig ut i trav/galopp i vänster varv. Men vore bättre om någon typ filmade mig när jag red eller att jag fick se själv när någon rider....

Så just nu känns det inte jättebra även om det är smågrejer. Kan ju även "förklaras" som dålig form (han är rätt tjock nu även om det inte är såå farligt så är det ett gäng kilon övervikt), höst-trötthet-sätta-vinterpäls, infektionen i kroppen som blodprovet visade på......

Själv tror jag det sitter högre upp... Kanske bogen? Men jag vet inte, det är så svårt.... Men jag tror inte på att han bara gått och blivit "dum" i vänster varv helt plötsligt ;)

Jag uppdaterar igen.
Hästen tappade nästa framsko 4 dagar efter den andra slog på på nytt. Vet inte om han kan gå med de här franska skorna om han ska hålla på och tappa dom hela tiden. Nu provar vi en mindre storlek som är lite kortare och hoppas att dom får sitta kvar!

Däremot har jag haft ute en kompis och provridit och vi har viftat runt honom lite på volten.

Någonting ÄR fel!

Senast skrev jag ju om bogen men efter att ha filmat och studerat filmerna så är jag mer inne på att det sitter högre upp i bak.

Första teorin var att han gått och varit öm i bak, spänt sig en längre tid och det satt sig upp i bakbenen på nåt sätt.
MEN. Fortfarande var han U.A. på böjprov.

Då återkommer jag till någon som skrev tidigare om cancer i krösroten som gått ned i bakbenen....

ELLER! Kanske det mest troliga vid eftertanke, som Centaur nämde lite kort tidigare; Fästingsjukdom.
Hästen visade ju på en infektion i kroppen men det gissades på förkylning.

Här om dagen red min kompis 5 minuter, jag 10 minuter och sedan fick hästen springa lös på ridbanan ca 5-10 minuter. Hästen var sjöblöt efteråt. 3 veckor efter blodprovet togs så jag tror infektionen är kvar.
Han känns mer vinglig i bakdelen nu, som att bak- och framdel inte cynkar.

MEN. Jag kan ju ha helt fel med eftersom jag kanske vill se något... placebo...

Det blir att ringa kliniken i morgon i alla fall och förmodligen vill jag åka in och ta nytt blodprov på honom.....

Tråkigt !

Tycker det enda vettiga är som du tänker göra, åk in på utredning med hästen .

Kom ihåg att inte ens veterinärer med ögat kan bedöma var en hälta sitter i grunden (högt, lågt, i bogen, ryggen, kotan eller hovleden etc ) . Så lägg inte så mycket vikt vart ditt öga tror hältan sitter utan undersök den .

Vi är hemma igen, inte mycket klokare. Värdena är oförändrade och det är tydligen inget bra alls på gångna tre veckor.

Så nya prover är tagna och skickas nu på analys. Får svar inom en vecka.

Fortfarande u.a. på böjprov högt och lågt runt om. Ingen reaktion i rygg, länd, kors. Dom gick ned i halsen och letade efter infektion men det såg bra ut där med.

Så innan svaren på blodproven kommer, om ca en vecka,, så kan vi inte säga nåt och heller inte behandla nåt.

Vet är dock säker på att rörelsestörningen inte kommer från någon dold hälta utan att den troligen är medicinsk. Hon tror dock inte på borrelia eller anaplasma för då skulle hästen vara mycket sämre men vi har tagit sådana prov också för att jag ville det.

Dom ska kolla lever- och njurvärden och även "leta efter spår" av -tillbaka på ruta ett- invertes cancer :(

Skulle blodproven inte visa nåt speciellt så har vi nog inte tänkt så mycket längre än... Vi avvaktar och ser.
Jag ska sticka iväg nu och skaffa ett "Kolla masken" också bara för att... Hästen har varit nollad på alla träckprov i flera års tid nu men men. Har läst nu att tex stora blodmasken kan påverka bakbensaktiviteten O_o

Usch vad jobbigt att inte få svar på vad det är. Hoppas det löser sig och att det går snabbt att behandla.

Åh! Då ska jag uppdatera!

Blodproven gav inget nytt, det visade fortfarande på infektion eller möjligtvis inflammation. Men annars ingenting.

Så då fick jag okej av veterinären att ta ut en osteopat som jag fått rekommenderad. Hon var ute igår och hittade kraftiga låsningar runt bäckenet på hästen. Hon var inte förvånad över att han skulle ha en rörelsestörning men däremot förvånad över att han inte visat något på böjprov och även att skoning har gått utan problem.
Det är tydligen inte alls ovanligt att sådant här slår tillbaka mot bakknän. Därför kan det komma nu när hon släppt lite låsningar. Hon kunde inte släppa på allting på en behandling, då skulle hästen inte kunna stå upp. Så hon kommer tillbaka om ett par veckor för uppföljning och mer justering.

Jag ska så länge hålla koll på bakknän och symptom på hälta. Det vore inte omöjligt att han redan har en ledinflammation i bak då med tanke på blodprovet.

Jag har inte hunnit ringa veterinären än men ska göra det i morgon.

Enligt osteopat så kan jag rida igång hästen lite lätt utan krav, han måste lära sig att det inte gör ont längre att använda bakdelen fullt ut.

Förmodligen kommer det från början från att han gått och spänt sig för att han vart öm i bakfötterna och så har det byggt på mer och mer tills det till slut inte går längre!
Det kan även vara ett trauma men eftersom det var lika mycket på båda sidor trodde hon mer på det första och även eftersom hästen inte gått barfot i bak på sommaren tidigare. (han brukar gå barfota bak vinterhalvåret och helskodd på sommaren. Nu blir det helskor runt om för alltid känns det som, kommer aldrig våga prova barfota igen, inte ens på vintern!)

Så det känns ju i alla fall som att vi har nåt att gå på nu, jag hoppas det kommer märkas skillnad och att han inte får problem med haserna, att det inte ska ha gått såå långt i alla fall.
Det kommer att bli återbesök på kliniken i vilket fall som helst men om det blir snart eller efter nästa behandling får jag höra med veterinären. Det är ju lite så att vi vill hålla koll på blodvärdet.
Men det känns i alla fall lite bättre nu! Och att alla blodprover såg bra ut var också skönt! Ingen borrelia, inga upptäckta tumörer

Vad skönt! :)

Min häst hade en låsning i bäckenet (Säger man så?) och efter att han vart upplåst så tyckte jag att han vart taskig bak,kändes som om han tappade bakdelen i bland,även veterinären såg något,men ingen direkt hälta,men något var där iallafall. Han fick butta 10 dagar till att börja med,men efter det så är han hur fräsch som helst! Veterinären trodde att han gått och belastat fel pga låsningen,sen när han låstes upp så började han röra sig rätt igen,vilket gjorde så att det vart typ muskelvärk/lätt muskelinflamation.

GUD SÅ SKÖNT!!!

Härligt att ni hittat nånting äntligen! Nu hoppas jag verkligen att han blir bättre så du kan ha mer glädje av din fina pålle!

/Lavinia

Haha, "efter han vart upplåst", ja jag kanske är lite sjuk i huvudet men den första synen jag fick upp var en stor nyckel in i röva på hästen och vrida till och så sa det 'klick' och den var upplåst :rofl:

Det ska jag komma ihåg. Det var ungefär något sådant som osteopaten pratade om så jag ska ta det med veterinären. Jag glömde ju ringa idag så får bli imorrn! Jag är lite orolig att det kan komma efter att jag googlat runt lite. Jag har inte ridit än, har promenerat med honom över stock och sten och i helgen blir det lite ridning och känna på :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka