Invertes cancer?

Sv: Invertes cancer?

Svarar så gott jag kan :)

Ja det är ju högsäsong för fång nu... Det låter lite som vad jag brukar kalla subklinisk fång, något händer i hovarna men inte så mkt att hästen visar typiska fångsymtom, utan det märks bara som sänkt prestation, ömhet, stelhet. Det kan hålla på i flera veckor innan det blir värre/bättre.
Har du försökt att vända honom snävt (tänk smal stallgång vändning)? Kläm på hovarna med hovtestare också, ofta visar de inget men OM han skulle visa något så vet du att det är något i hovarna.

Sist jag klämde på en hov med visitertång så visade han ingenting, sedan kom veterinären och klämde och då blev det vild protest, aj aj. Så jag har uppenbarligen inte rätta knycken med att kolla hovar ;)
Vad ska jag kolla på om han vänder? Han har all vikt på bakdelen när han vänder i stallgången. Men det har han alltid haft eftersom han är så "rädd" för att vända.

Går han på gräs? Sockeranalys på höet?

Han har gått kvar i vinterhagen hela sommaren men det är mer än tillräckligt med gräs för honom som blir tjock av att titta på gräs. MEN för första gången på länge så har han "bara" fått en bukmage och man känner fortfarande revbenen. Innan har han vart riktigt fläskig från öron till bakhov....
Har inte börjat fodra med hösilaget än.

Tycker du hästen är felskodd fram? Jag tycker det ser bra ut Ändrade vinklar jmf med tidigare? Ingen aning, sånt kan inte jag Har du någon bild? Nej tyvärr inga bilder Du kan ju sätta på boots bak så han inte blir (mer) ömfotad där. Boots har jag men det är inget han kan ha i hagen, dom är bara till för ridning.

Hade du bokat en veterinärtid? Ja det är klinikbesök på måndag

Först och främst: Hoppas din häst är frisk eller åtminstone har något botbart. Tycker dock du gör rätt i att ta en veterinärkontroll, då hästen inte verkar vara i form. Magkänslan sviker nästan aldrig. :( Ville bara poängtera som någon redan varit inne på, att bara för att särskilt skimlar KAN få elakartade melanom, mer ofta än hästar av andra färger, är det ju långt ifrån säkert att det är det som är felet just nu, även om symptomen kan tala för detta. Dvs var öppen för andra möjligheter så ni inte snöar in på en felaktig förklaring.

Tack för svar.

Nej, nu är jag faktiskt mer inne på att hovarna känns mer logiskt... Men jag ska höra med veterinärerna i alla fall om allt jag kommer på

Vad ska jag kolla på om han vänder? Han har all vikt på bakdelen när han vänder i stallgången. Men det har han alltid haft eftersom han är så "rädd" för att vända.

Prova ute. Bara skritta i rask takt framåt och vänd sedan -tvärt - åt först ena och sedan andra hållet. Du ser tydligt om hästen har problem vid vändningarna. Det visar sig som stapplighet och "klumpighet", skulle jag vilja säga...

Tillägger att du bör vända på hårt och plant underlag, tex en grusplan/grusväg. Inte i hagen. Det är ett av de bästa sätten att avslöja om hästen har ont lågt i benen (obs att det måste inte vara fång, har den ont i hovleder eller kotleder kan den också verka lite stel, men har den riktigt svårt för det och lägger all vikt bak och liksom kastar sig runt så är det nästan garanterat att hästen har fång). Svårt att förklara men har man en gång sett en fånghäst vända så går det inte att ta fel på. Kanske finns någon youtube film på det?

Jag tittar alltid lite extra på hur min häst med PPID vänder för att försäkra mig om att han är fräsch, båda i stallgången och vid ridning.

Ja fast att han vänder på bakdelen är inget nytt, så har han alltid gjort i stallet och ute efter att jag uppmuntrat det

Det konstiga är att han är så himla fin och mjuk att rida. Finare än på länge. Och han är framåt och villig. Det är som att han vill men inte kan och det var när jag longerade honom som jag såg hur stel och knackig han ser ut att vara.

Men han är inte stel i kroppen, men rör sig stelt utan att det känns vid ridning... Himla svårt att förklara, jag borde ha filmat honom....

Ja, man får väl säga att det har gått bra idag. Eller?

Svag markering höger fram vid longering. Klar ovilja att galoppera, ännu mer i höger varv.

Helt u.a. på böjprov högt och lågt. (vid 15 års ålder, jag är imponerad, glad och stolt :D )
Helt u.a. vid kläm med visitertång på båda fram.

Inga synpunkter på själva skoningen utan den är gjord efter bästa förmåga. Däremot har hästen svåra hovar att sko (det har aldrig någon hovslagare sagt till mig under alla år, varför säger dom inte sådant??) och det har blivit tight nu och förmodligen påverkar detta hästen negativt.
Hästen ska prova skos med franska järn istället och förhoppningsvis löser det hela problemet.

Det togs även blodprov som visade på infektion i kroppen, inget som påverkar det andra men han fick en vitamin-shot och ska ta det lugnt/skrittas kommande två veckor, samtidigt som han då får gå in sina nya järn som kommer sättas på nu i veckan.

Så vid mer ridning om dryga två veckor får vi se om det är en "ny" häst jag har eller om det inte blivit någon förbättring alls så får vi åka in igen och då blir det genomgång ala deluxe med ridprov, röntgen, kiro och fan och hans moster... Så håll tummarna nu!

Vi kollade även munhålan på honom, som han haft problem med tidigare. Sist vi var inne var för 1,5 år sedan och då tyckte vet att vi skulle komma tillbaka en sista gång 6 månader sedan. Det besöket uteblev då och blev nu istället (mitt fel men det har sin förklaring).
I alla fall såg munnen supermycket bättre ut! Klart positivt!!

Och veterinären sa åt mig att släppa tanken på cancer helt och hållet, så jag får väl faktiskt göra det nu :p

Det summerar väl dagen rätt bra. Men egentligen hittade vi ju inte orsaken till att han vägrar galoppera. Det är en gissning med skorna så jag HOPPAS det är det!

:)

Idag har pålle fått franska skorna på men lite konstigt ändå. Hovslagaren visade mig efter att ha dragit av framskon och även om sömmarna sitter "långt in" så sitter dom nästan på gränsen till för långt ut i vita linjen. Han har så tjocka ytterväggar (heter det så?) så därför hamnar sömmarna långt in men fortfarande i vita linjen... Märkligt.

Hovis klämde genom alla hovarna på alla håll och kanter man kan, både före och efter skoning, utan någon reaktion alls.

Hans gissning är att hästen är ömfotad bak och vi hade slagit på skor i bak idag om han hade haft i rätt storlek. Men nu får han gå in sig i skorna i hagen några dagar och så tänkte jag rida kanske på fredag och i helgen och känna efter lite.

Men blir nog skor på i bak också oavsett

Hej!

Vad skönt att det inte var värre!!!

Skorna kan göra jätteskillnad- precis som skoningen.

Hoppas iaf det var kombinationen infektion och skoning.

/Lavinia

Tänkte uppdatera lite nu när det gått en dryg vecka sedan besöket förra måndagen, ifall någon nu är intresserad :)

Pålle har fått vila samt att vi skrittat ut i skogen nu fyra dagar i rad, ca 20 minuter. I går red jag på en grusväg ca halva rundan och stackars hästen gick väldigt försiktigt.

Idag red jag samma runda men satte på vinter-bootsen på bak och vips så fick jag en helt ny häst. En som gick framåt med en helt annan vilja!
Så på torsdag kommer hovslagaren och slår på racingskor även i bak. Förmodligen är det detta som spökat hela tiden och det borde kanske varit det första jag skulle ha åtgärdat. Men eftersom jag haft hästen så länge så finns det fler saker som kunde vara anledningen till hans beteende och detta låg inte överst på listan.

Jag är ändå glad att jag åkte in med honom. Om inte annat så fick jag bekräftat att jag har en väldigt fin 15-åring och jag kan nu avslå mina mardrömstankar om allt från cancer och fång till inflammationer i kotor och haser......

Förhoppningsvis blir han sitt gamla vanliga med skor på i bak igen! Egentligen brukar jag ju alltid ha honom skodd runt om på somrarna när det är hårt ute och på vintern är han barfota bak och vid ridning har han broddade boots. Att det inte blev så i år är att han fr o m i år bara är promenadhäst och rids i skogen genomsnitt 3-4 gånger/vecka. Och det har ju fungerat fram till nu då, därför var det inte min första tanke att han blivit ömfotad NU!?

Så mitt dilemma nu blir ju om han ska gå en sväng med rundskoning nu och om jag ska dra av igen och köra barfota bak under vintern när snön kommit?

Situationen i hagen är sådan att vi inte får ha broddar på i bak. Och jag tänker att barfota är bättre än obroddade skor?
Dessutom kommer han under vintern ridas nästan uteslutande bara på helger i dagsljus.
Hagen är i stort sett alltid mjuk och blir inte isig. Hästen är naturligt försiktig och alla tidigare vintrar har ju gått bra oskott bak (och broddade boots vid ridning).

Jag ska överlägga med hovslagaren på torsdag men hör gärna hur ni tänker också?

Vad skönt att hästen är så fräsch i sin ålder och inga konstigheter utan bara sko tanken bak !
Jag hade inte sett det som alternativ att efter de reaktioner han fått , sko på i ca 2 månader för att sen ta av igen . Det är för kort för att verkligen tjäna ett syfte .

Har ni isigt i hagen vintertid ? Om inte hade jag haft blindbrodd bak skodd . Det funkar inte som grepp på is men ger en viss stadga om det inte är blank is utan underlaget tillåter ett visst grepp ....

Om det är blank is och de är livliga i hagen hade jag valt att byta stall situation för att behålla skor och brodd .

Väldigt skönt :)
Men idag red jag med boots och dom tjänade syftet direkt.

Hagen är inte isig, och inte hård förrän framåt våren i mars ungefär när det börjar töa mer och det sjunker ihop och fryser på. (Ja, jag kan ju inte garantera hur vår vinter ser ut i år, men generellt har jag märkt att det blir hårt framåt våren precis innan snön försvinner).

Flocken är lugn och hästen är normalt väldigt försiktig med vart han går, gäller året om.

Det är allt detta som gör att jag överväger om jag kan ha honom oskodd i hagen (på bak) vintertid.

Sa ju att du skulle sätta på boots bak. ;)

Kan han inte vara barfota i hagen och ha boots när du rider?

Det kan ju vara den extremt torra sommaren med hårt i backen som orsakat problemen. Jag är dock tveksam till att en 15 årig gammal häst som inte haft problemen tidigare , och sen får dem , skulle funka under samma sporadiska tillvaro som du beskriver sista dryga året , med bara rid Boots om den ridits så lite samma period den blivit dålig . Men fråga veterinär /hovslagare de lär ju kunna bedöma betydligt bättre än någon här . Skönt iallafall att den är fräsch i grunden !

Det här är första sommaren på flera år som han går oskodd bak. Det är på vintern när det är mjukt i backen som han har gått oskodd utan problem.

Centaur: Jag gillar inte att rida med boots egentligen. Det fungerar på vintern då vi automatiskt tar det lugnare, vi har inget ridhus.
Men så länge det inte är snö på backen så har jag hellre skor på. Det blir lite enklare att rida "ordentligt" då. Boots är en aning klumpigt ;)

Aha . Ja då hade jag definitivt trott på teorin om sulömhet bak eftersom denna sommar varit torrare än torrast och väldigt hårt i backen . Jag hade velat ha permanenta skor då , inte ridboots, låter som du är inne på detsamma .

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit