Seabaz
Trådstartare
Sv: Invertes cancer?
Svarar så gott jag kan
Svarar så gott jag kan
Ja det är ju högsäsong för fång nu... Det låter lite som vad jag brukar kalla subklinisk fång, något händer i hovarna men inte så mkt att hästen visar typiska fångsymtom, utan det märks bara som sänkt prestation, ömhet, stelhet. Det kan hålla på i flera veckor innan det blir värre/bättre.
Har du försökt att vända honom snävt (tänk smal stallgång vändning)? Kläm på hovarna med hovtestare också, ofta visar de inget men OM han skulle visa något så vet du att det är något i hovarna.
Sist jag klämde på en hov med visitertång så visade han ingenting, sedan kom veterinären och klämde och då blev det vild protest, aj aj. Så jag har uppenbarligen inte rätta knycken med att kolla hovar
Vad ska jag kolla på om han vänder? Han har all vikt på bakdelen när han vänder i stallgången. Men det har han alltid haft eftersom han är så "rädd" för att vända.
Går han på gräs? Sockeranalys på höet?
Han har gått kvar i vinterhagen hela sommaren men det är mer än tillräckligt med gräs för honom som blir tjock av att titta på gräs. MEN för första gången på länge så har han "bara" fått en bukmage och man känner fortfarande revbenen. Innan har han vart riktigt fläskig från öron till bakhov....
Har inte börjat fodra med hösilaget än.
Tycker du hästen är felskodd fram? Jag tycker det ser bra ut Ändrade vinklar jmf med tidigare? Ingen aning, sånt kan inte jag Har du någon bild? Nej tyvärr inga bilder Du kan ju sätta på boots bak så han inte blir (mer) ömfotad där. Boots har jag men det är inget han kan ha i hagen, dom är bara till för ridning.
Hade du bokat en veterinärtid? Ja det är klinikbesök på måndag