Invertes cancer?

Sv: Invertes cancer?

Uppdatering, nu går allt åt helvete....

I förrgår kväll kom hovslageren ut för att slå på nya skor, en annan modell då de franska järnen inte fungerar, dom ramlar av eller trampas krokiga. Det är en för tung häst av fel typ, skorna är inte gjorda för hästar som min.

Så jag hittade andra skor, något mellanting mellan vanliga ridskor och franska järn som jag tror på!

Hovisen var lite stressad och min häst tyckte allt var konstigt, inte helt enligt våra vanliga rutiner.
Han var väldigt bråkig på framskorna, ryckte ben, hoppade och hade sig men "till slut var dom på".

Då sa jag till hovslagaren att vi bör nog inte ta bakskorna idag, så du inte blir sparkad. Men han ville ändå försöka. Vilket resulterade i att nu går min häst med tre skor då hovisen fick av skon men inte på. Och heller inte av den andra skon då.
Och nu vill han inte komma ut nåt mer.

Jag provade igår själv att skulle ta av den andra bakskon men så fort hästen hörde metall mot metall så flög han i luften.
5 års arbete för att bota hästens hovslagarskräck är alltså bortblåst.

Jag är så jävla uppgiven nu.
För mig är det inget hållbart alternativ att ta ut veterinär och sedera varje gång hästen ska skos. Och vad händer om han tappar en sko?

Jag ser inget annat alternativ än att dra av alla skor och bara låta honom gå i hagen tills vidare och försöka få en annan hovslagare att jobba upp ett förtroende genom verkning tills hästen går att sko igen.

Detta betyder också att jag måste avboka nästa osteopatbehandling. Jag kan inte riskera att min häst sparkar och skadar någon. Allt är åt helvete just nu..... :cry:

Hej!

Gud så tråkigt!! Jag vet precis hur du känner med år av träning som är bortkastade :-(. Hovis som är stressad brrukar ju inte göra saker bättre för känsliga hästar. Och att skorna inte funkar, skumt. Har du pratat med hovis som rekommenderade skorna om hen har något annat liknande alternativ (min gamla hovis satte på natural balance när hen inte hade franska järn hemma, men de skorna var alldeles för stora och tunga för min frökens prinsessfötter).

Och jag vet PRECIS hur det känns med skoning och droger. För mig är det nu klinik som gäller för skoning, pållan är sämre och nu vill jag ha någon jag litar på som kan sko henne. Det innebär såklart att jag måste ta ledigt från jobbet en hel dag var 4e vecka, hyra transport och hitta någon vänlig själ med bil som kan låna ut den plus såklart den extremt ökade kostnaden av att åka in till kliniken för att få på skor. Gissningsvis blir det droger igen, senast fröken skoddes hade hon gissningsvis ont och ville inte alls vara med, bråkade som 17. Det accepteras inte på kliniken (såklart!).

Skitjobbigt rent utsagt! Hoppas det löser sig för er, du har ju en fin pålle. Har du testat klicker på honom? Mitt miffo klarar det mesta med klicker om hon inte har ont och hon har haft perioder när hon verkligen varit vidrig (mest troligt pga smärta).

/Lavinia

Nej, vad trist! Jag förstår att du känner dig uppgiven. :banghead:
Otroligt tråkigt att hovslagaren inte verkade lyssna när du sa att ni nog inte skulle fortsätta vid det tillfället. Du känner ju ändå hästen bäst.

Du kan inte få domesedan utskrivet? Man lägger det under tungan, så vet behöver inte vara med.
Funkade ypperligt på Gittan när hon var som värst. Men, sedan ½ år har hon bara öronproppar, mat tillgängligt och jag brukar rida innan så hon är trött och inte orkar hitta på en massa vevande med frambenen, vilket är det som damen har sysselsatt sig med. Hon tappar visserligen tålamodet vid sista hoven, men det kommer väl...
Sedan har jag en hovis med en ängels tålamod och som hanterar hästen suveränt. Precis så som man vill ha det med unghästar och andra osäkra individer.
PMa om du vill ha kontaktuppgifter. Vet inte om han åker ända till dig, men jag vet att han skott i Rimbo i allafall.

Men nej! :( Jobbigt för både dig och Z.

Som Lavinia skriver kanske skoning på klinik vore något, eller blir det bara värre när det blir "mer grej" av det? Jag tänker att de borde ju ha det mesta tillgängligt som kan tänkas behövas och vara vana vid hästar som är svåra att sko av olika anledningar.

Otroligt jobbigt . Jag hade löst det kortsiktigt i första hand dvs åk till klinik och sko/ sedera.
Viktigare att få ordning på hästen kortsiktigt och sen ta tag i sko problemet ....

Tack för svaren. Jag har fått kontaktuppgifter till en som ev. kan hjälpa mig. Jag har mailat och väntar nu på svar.

Valet nu då är ju som ni säger att åka till klinik och sko. Eller sedera hemma. Vet inte om lugnande som man kan ge oralt duger. Det gjorde det inte för 5 år sedan, då var vi tvungna att ha ut veterinär.

Och skoningen går väl kortsiktigt att lösa men frågan är det långsiktiga. Och osteopaten som arbetar med att "dra i benen åt alla håll" är nog ingen idé nu heller, det kommer inte fungera just nu. Jag ska prata med henne i veckan och även min veterinär.
Vi vet ju inte hur länge eller varför låsningarna uppkommit. Om det är för att han vart oskodd eller inte...

Kjerulfia: Jag tar gärna kontaktuppgifter på den du vet, det kanske är samma jag mailat till redan? Min häst står strax utanför Rimbo och bara man betalar så brukar ju det mesta gå att lösa...

Lugn och fin .

Valet att lösa det kortsiktigt med klinik/veterinär osv är ju mer logiskt i fråga om att hjälpa dig och hästen med problemet , än att kapitulera och backa för det jobbiga som inträffat genom att sko av hästen och avbryta utredningar osv .

Tror du behöver landa och tänka igenom allt så kommer det kännas lättare sen att resonera logiskt och praktiskt . Men jag förstår verkligen jobbigheten.

I övrigt är det tragiskt att många h hästarna blivit så svårskodda som de alla mer eller mindre var , sen 90 talet ....

Väldigt tragiskt. Nästan alla hovslagare jag har haft verkar känna till just h hästarna i och med att de är svåra.

jag jobbade på h somrarna 2001, 2002 och 2003 så jag vet varför det blivit så. det är inget jag vill ta officiellt såhär, det spelar ingen roll idag.
Men det satte ju sina spår i många hästar för hela livet.

Som du säger behöver jag fundera lite på det. Skoningen går som sagt att lösa men jag är mer orolig för behandlingen som ska komplettera skoningen. Jag ska berätta för osteopaten vad som hänt och så får hon avgöra. Det finns kanske något hon kan komma ut och göra ändå eller prova hur hästen reagerar. Men jag kan ju inte undanhålla för henne vad som hänt, så hon får ta beslutet.

Jag vet att det är 'farligt' att skriva om pengar här på Buke. Men det är så att inget av detta täcks av hästens försäkring. Pengar finns ändå, det är inte det, men jag är inte mer människa än att jag funderar över hur mycket det är värt det. Jag rider ändå inte mer än på helgerna fr o m nu ungefär och fram till februari då det blir ljusare igen eftersom jag inte rider i mörker. Därav att tankarna om att dra av skorna och vänta till våren och inte rida alls inte är så långt borta för mig.
Mitt val är att betala 1400kr/månad och inte rida alls eller betala, precis som Lavinia skriver: Ta ledigt från jobbet, hyra bil och släp, kliniksko samt sedering var 6-8 vecka för att få rida 2ggr i veckan. Skulle han dessutom få en tappsko någon gång så, ja ni fattar......

Som sagt, det är lite beslut som måste fattas på något sätt... min skalle går runt

Ja det är tragiskt verkligen men som sagt . Jag hoppas du ser att inte heller jag är intresserad av att gå i detalj på detta , vore opassande i högsta grad.

Jag förstår jobbigheten som sagt och tycker du ska landa och sova på saken osv . Prata med de i branschen du litar på låter klokt !

Jag förstår att du tvekar med pengar och allt jobb som du behöver lägga ner. Det är en jättetrist period just nu ridmässigt... :( MEN hur mår hästen av att gå oskodd? Vad händer, t.ex., om han går runt och halkar eller spänner sig?

Ang det ekonomiska hade jag nog resonerat lite mer långsiktigt . Så att säga. Vill du ha kvar hästen och den ska vara fräsch osv långsiktigt så hade jag resonerat mer i den banan oavsett hur lite du rider denna period och att det kostar omak och lappar så att säga. Är ju en oerhört trist årstid i fråga om det mesta ridmässigt denna period . För alla . Även de med ridhus och friska hästar osv , är segt ändå .

Skoningen tror jag ni kommer att fixa med nya domosedangelen-den är mycket effektiv! Stooor skillnad i jämförlse med andra lugnande preparat som finns på marknaden.

Den är väl inte särskilt ny??? Däremot vill långt ifrån alla vettar skriva ut den bara sådär . Pga att det är just domosedan .

Jag har provat något som hette nåt i stil med Sedalin gel. Den ska ges typ i mat, står inget om att lägga den under tungan men det har jag gjort med den också, tryckt i lite i halsen och lite undertungan vid klippning. Den gjorde ju honom trött och så men kanske mer att den trubbade av "topningen".

Han var ju fortfarande i skick att han visste vad man höll på med och ryckte i pälsen vid klippning och backade och så. Men han freakade ju inte ur.

Är det nåt liknande domesedanen?

Hade gärna stoppat bomull i öronen på hästen också men det är om möjligt ännu värre än hovslagaren, att pilla i öronen

Inser nu att när jag skriver så låter min häst som nåt monster som är helt ohanterbar men så är verkligen inte fallet. han ÄR en väldigt go häst men han behöver rutiner varje dag. Det mest bör ske på samma sätt.
Hovslagaren hör inte till rutinen, hovis skulle behöva sko honom varje dag/ett par ggr i veckan för att det ska räknas som rutin.

Min häst är som Nasse i nalle puh. väldigt mycket "men kä kä kära nån då" och verkar ha en hjärna lika stor som en ärta. Har väldigt nära till flykt och är en reserverad individ av naturen

Hej!

Om du inte planerar att rida så mycket kanske det funkar utan bakskor i vinter, så kan du öva mycket långsamt på att spika och hamra och hova och ha dig?

För mig är inte barfota inget alternativ, ens när hon inte rids och nu lär hon inte ridas på ca 3 månader till (eller vad nu vet/klinikhovis anser bäst).

Jag vet precis hur tankarna snurrar och hur jobbigt det är. Har du ingen som känner dig och hästen som kan bolla tankar med dig? Jag fick superbra hjälp av min (förvisso stenhårda) tränare som kallt sa sanningen till mig, utan att linda in det. Precis vad jag behövde.

Det är verkligen inte kul med hovhästar.

/Lavinia

Den är väl inte särskilt ny??? Däremot vill långt ifrån alla vettar skriva ut den bara sådär . Pga att det är just domosedan .

Mig veteriligen har domosedangelen bara funnits i ett år ca. Men som du säger är det inte alla veterinärer som är så förtjusta i att skriva ut den eftersom det man ger är maxdos och det är viktigt att vänta tillräckligt länge så att den verkar. Veterinären som var ute i vårt stall häromveckan berättade om en svåskodd häst där dom gett gelén och bara väntat 20 minuter innan dom började sko. Naturligtvis var den inte tillräckligt lugn så dom tryckte i den mer... Så i slutet av skoningen ramlade hästen och höll på att skada både sig själv och hovis riktigt ordentligt. Så veterinären måste verligen känna tillit för hästägaren att det blir rätt!

Seabaz: Domosedanet är mycket kraftfullare än Sedalin. Är olika verksamma substanser:).

Har funnits minst ca tre år på marknaden .
Men som du säger, inte alla veterinärer som skriver ut pga hur kraftfullt det är .

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit