Invänjningstid vid byte från hö till hösilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare 2021
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 890
2

2021

Halloj!

Jag har en fundering. Jag håller som bäst på att byta från hö till hösilage. Jag upptäckte dock idag att jag hade mindre hö kvar än jag trodde då mer hö än väntat var mögligt.

Om jag byter över på tio dagar, tror ni att det går för fort fram för hästarnas magar då? Hinner de "ställa om sig" och få en fungerande tarmflora för att ta hand om hösilaget på den tiden eller ska jag försöka få fram mer av samma hö? (försäljaren kan ha kvar från samma parti).

Sv: Invänjningstid vid byte från hö till hösilage?

Beror alldeles på hur känsliga hästar du har. Normala hästar borde klara det på tio dagar medan våra fångisar kräver åtminstone tre veckor.

aj då, mögligt hö är inte kul. Är det årets skörd som möglar.
Bättre då att byta fortare än att ge mögligt hö. Du kan ju ge något magstabiliserande för att vara på säkra sidan.

Det är årets hö som möglar, jag har ca två ton mögligt hö på logen nu.....:mad: Jag hade kollat så noga tyckte jag, så att jag skulle ha tillräckligt med bra hö för att göra ett långsamt byte men nehej, det var mögel även i det jag trodde att jag hade kollat upp. Jag blir så trött på mögligt hö och tycker att höet ofta möglar så därför går jag över till hösilage nu. Hoppas att det ska fungera.

Jag har "normala" hästar nu men har förlorat en häst i fång i min ungdom så jag brukar tänka att jag ska göra alla foderbyten som till en fånghäst. Därför blev jag så osäker nu, jag brukar alltid låta ett byte ta ca tre veckor.

Har också lite av samma problem som du, fast jag ska byta från hösilage till hö... Har dock en häst som klarar någorlunda snabba foderbyten, även fast det är bäst att det tar längre tid kan man ju inte alltid låta det gå tre veckor :(
Pållan min totalratar hösilaget nu, äter bara av höet... alltid lämnar ALLT hösilage. Tycker nog det inte är gott längre :crazy:

Jag ställde över min häst från hö till silage för någon månad sedan. Jag bytte 1 kg i taget i början och ökade sedan mot slutet med 2kg (han behövde ju förstås äta större mängd silage jämfört med höet.) Det tog lite drygt en vecka. Inga som helst problem för min kille.

Jag håller med seifur om jag skulle välja mellan dåligt hö och snabbt byte så hade jag bytt snabbt. Jag hamnade i den situationen förra vintern. Vi hade hö som började mögla och var tvungna att byta till ensilage. Min häst hade dessutom nyligen haft fång. Men jag tänkte att det alla gånger var bättre att byta och gjorde det utan problem. det måste vara minst lika farligt med mögligt hö- Nu verkar inte min häst känslig för foderbyten.
Jag tyckte förra vintern var en mardröm. I år har vi hö och det fungerar tack och lov. Vi har bytt loft och jag har saltat på det och staplat det efter konstens alla regler. Men jag minns fortfarande förra årets balar.

Lite OT. Sitter här och funderar. Stallägaren har i många år tagit från samma höleverantör. Detta hö har ALDRIG(20 års tid) möglat. Det är helt torrt (supertorrt) när vi får det. Tror att många bönder torkar dåligt. Antagligen för dyrt för hur kan det komma sig att vårt aldrig möglar annars. Aldrig gjort annat än täckt med halm.

Jag tror också att de torkar det dåligt. Det vi brukar köpa kommer direkt från fältet så det är inte skulltorkat. Det är kanske det som ni har? Men egentligen räcker det kanske att täcka med halm?

Har funkat med vårt. Men vårt är skulltorkat. Har aldrig köpt direkt från fält men i och för sig gör grannen det och det har heller aldrig möglat. Halm är super. Verkligen skillnad på de balar som haft en halmbal över sig mot de andra. De är visserligen inte mögliga men kan faktiskt vara något fuktiga ibland. I och för sig så är de så få sådet är marginellt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 626
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka