Invänjning på gräs, hur ska jag göra?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Tog i fredags hem min pålle. Allt gick bra och pålle glad att va hemma igen :) men nu behöver jag lite tips och råd från buke:p.
Han har nästan bara gått i jord/ler hage de 2 månader han va borta. Han gick lite på gräs ibland men sen börja han rymma ur den hagen.
Så jag håller på att vänja till gräs nu.

I fredags när han kom hem så fick han gå i hagen 2 timme på kvällen och va inne på natten. På lördagen gick han på gräs en timme på morgonen och 2 på kvällen resten i box med regelbundna promenader+ arbete. Söndagen ca 3½ timmar uppdelat i 2 pass och idag 4 timmar upp delat i 2 pass.
I boxen får han lite hö att tugga på o vatten.

Går jag för snabbt fram?:confused: eller är det bara att öka lite varje dag?

behöver lite tips och råd om hur ja ska göra nu:)

Hästen är en hyffsat vältränad shettis i normalhull:)

Sv: Invänjning på gräs, hur ska jag göra?

Varför står han inne så mkt? Har du ingen möjlighet att göra en liten hage där grästillgången inte är så stor o utöka den successivt efter hand? Hästen måste ju må bättre ute än stå på stall. Själv har jag aldrig vant in på gräs utan släppt på lite lagom i början o sen gett mer o mer. Har själv 6 vuxna shettisar o 3 föl

Är tvungen att ha han inne.:( Han går redan i liten hage men gräset är för kraftigt för han just nu. Har ingen annan hage heller för korna tar upp den mesta platsen.

Ett alternativ kan vara att låta hästen gå med betesreducerare periodvis så kan han vara ute längre.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka