Introvert och extrovert

parellikusken

Trådstartare
Verkar vara en långvarig trend i att "diagnostisera" sig själv som introvert eller extrovert. Att människor plötsligt är det ena eller det andra och därmed har olika behov osv.

Vad tycker ni om det?
Känns det relevant för er att beskriva er som det ena eller det andra?
Eller dissar ni begreppen helt?
 
Verkar vara en långvarig trend i att "diagnostisera" sig själv som introvert eller extrovert. Att människor plötsligt är det ena eller det andra och därmed har olika behov osv.

Vad tycker ni om det?
Känns det relevant för er att beskriva er som det ena eller det andra?
Eller dissar ni begreppen helt?
Känns som att många känner till begreppen och fattar vad man menar om man säger att man är introvert och inte har lust att dra runt på stora sociala grejer. Så jag har inget problem med uttrycken.
 
Så länge man inser att det finns en hel massa mellanlägen tycker jag begreppen är relevanta.

Jag är mest åt det introverta hållet. Älskar ensamma hemmakvällar med en bok eller bra tv-serie och ser till att inte ha fullbokad kalender. Men gillar också att prata med kollegor på lunchen och var på AW igår.
Jag hade inga problem med covid-restriktionerna och saknade egentligen inget mer än att jag inte kunde träffa mina föräldrar annat än på promenader. Men då kan jag inte jobba hemifrån utan träffade ju folk på jobbet.
 
Verkar vara en långvarig trend i att "diagnostisera" sig själv som introvert eller extrovert. Att människor plötsligt är det ena eller det andra och därmed har olika behov osv.

Vad tycker ni om det?
Känns det relevant för er att beskriva er som det ena eller det andra?
Eller dissar ni begreppen helt?
För min del beskriver jag aldrig mig själv med något av uttrycken. Varför skulle jag ens? 🤷‍♀️
Tycker envis och tjurskallig beskriver mig bättre. 😁
 
Verkar vara en långvarig trend i att "diagnostisera" sig själv som introvert eller extrovert. Att människor plötsligt är det ena eller det andra och därmed har olika behov osv.

Vad tycker ni om det?
Känns det relevant för er att beskriva er som det ena eller det andra?
Eller dissar ni begreppen helt?

Jag är skeptisk till det eftersom jag inte kan sortera in mig själv varken som extrovert, introvert eller ambivert utifrån de beskrivningar jag läst.

Om begreppen hjälper någon är det väl helt okej.

(Jag kan inte heller säga om jag främst lär mig genom det visuella, auditiva, taktila eller kinestetiska, så är skeptisk där med.)
 
Verkar vara en långvarig trend i att "diagnostisera" sig själv som introvert eller extrovert. Att människor plötsligt är det ena eller det andra och därmed har olika behov osv.

Vad tycker ni om det?
Känns det relevant för er att beskriva er som det ena eller det andra?
Eller dissar ni begreppen helt?
Diagnos är väl att ta i men, ja, jag är absolut åt det lite reserverade introverta hållet. Jag gillar att läsa böcker, skriva, sitta och pyssla med min släktforskning, osv. Samtidigt tycker jag om att umgås med mina kollegor på jobbet, men jag har väldigt lite behov av att ha saker bokade på fritiden.
 
Jag tycker att begreppen är bra.
Det beskriver vad man behöver i livet för att må bra.
Men det är ju en skala och inte något digitalt antingen eller.
På mitten av skalan finns något som kallas för ambivert.
Det är när man är båda och behöver variation.
Samt också klarar av variation.
Vissa av oss gillar både att leva som eremit någon vecka och att vara mitt i myllret av människor i stora sociala sammanhang.
 
Jag använder begreppen, framförallt när jag beskriver mig själv. Blir ofta felaktigt diagnostiserad med social fobi, men jag är väldigt introvert. Om man nu ska kalla mig något negativt, kan man åtminstone kalla mig rätt sak.
 
Jag använder uttrycken ibland eftersom många vet vad det innebär, tex om min helg varit helt i ensamhetens tecken så kan jag säga att jag är introvert och inte gillar människor. Men det är till människor som "känner mig" och vet vart jag jobbar eftersom mitt yrke är väldigt socialt och jag trivs i sociala yrken där jag får göra nytta. Men jag ser också som en skala precis som @Inte_Ung för det är inte svart eller vitt för mig.
 
Jag tycker det är svårt, för det blir så mycket antingen eller av det. Men å andra sidan har jag en tendens till att beskriva hästar som extrovert eller introvert på en skala. (Kommer från min dåtid inom parelli-rörelsen..)
 
Jag tycker det är bra att de begreppen finns. Jag har autism men är inte öppen med det till alla och då använder jag hellre ordet introvert, även om det inte alls är samma sak som autism.
Om jag säger att jag är introvert så kan folk förstå att jag inte är så utåtriktad och jag slipper känna mig så konstig.
 
De är väl jättebra som enkla beskrivningar i situationer/för personer där de är relevanta.

Ett problem kan jag dock se är när folk blandar ihop det med att vara social, att vara introvert är inte detsamma som att vara asocial.

Men precis som social och asocial kan man inte placera in alla i det ena eller det andra, medan vissa personer går att kategorisera så på ett mer generellt plan.
 
Jag tolkar innebörden av begreppen som vad som ger återhämtning och energipåfyllning. För mig tar det energi att umgås med andra människor, även om jag gärna gör det och är väldigt social på jobbet och med mina vänner. Men återhämtar, det gör jag i ensamhet och tänker att jag därför bäst beskrivs som introvert.
 
Jag tycker mig dock sällan höra eller läsa att folk beskriver sig som extroverta. Utan det är mest introverta som använder beskrivningen om sig själv, eller så uppfattar man ofta sig själv som introvert?
 
Jag tycker mig dock sällan höra eller läsa att folk beskriver sig som extroverta. Utan det är mest introverta som använder beskrivningen om sig själv, eller så uppfattar man ofta sig själv som introvert?
Det hör jag ibland när ämnet kommer upp, dock är det väl så att vara extrovert är närmre normen än att vara introvert och därför finns inte samma behov av att uttrycka det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp