intressanta stolinjer

GreyHaven

Trådstartare
jag är utan tvekan en avelsnovis! men nu skulle jag vilja fråga er som har 'lite' koll. funderar på att satsa på mer stam i nästa häst jag köper.

vilka är dom "aktuella"/moderna stolinjerna?
om jag vill ha ett sto som är intressant flera år framöver , vilka namn ska jag leta efter i hennes stam då?
finns det några linjer som man ska passa sig för?

Sv: intressanta stolinjer

Stofam.40 (dom som har blomnamn) är ju intressant!
Har lämnat flera hästar med plac i svårklass hoppning, bla Löjtnatshjärta och Rölleka mfl.

Jag gillar fam (53) och (36). Nu är jag ganska jävig ;), men det är riktigt bra stostammar åtm för hoppning. Kolla topp-listan över hoppston på blup.se.

Jag slår ett slag för stofamilj 46, som är min favorit. Inte helt opartisk kanske med två såna i stallet.

Görel kan massor om den.

Är det stofamiljer eller speciella linjer du är ute efter ?

Jag älskar stofamilj 46;)

Är man ute efter att avla fram hopp- eller fälttävlanshästar så har den familjen gett otaliga framstående hästar i generation efter generation från familjens olika grenar.

jag är väl mest ute efter att se vilka linjer/stofamiljer det finns intresse för i aveln i dag..
och om det finns lågon "stam" man ska passa sig för om man vill kunna sälja avkomman... men mest var det bara lite nyfiken fråga... ;)

Inom dressyren känner jag inte till någon utpräglad linje. Stofamilj 5 har gett många fantastiska dressyrhästar, men den är också Sveriges näst största efter F.2 som bl a Briar och Feliciano kommer från.

Generellt sett skulle jag titta på ett möderne som har prestationer i flera generationer och där hingstarna inte är för dåliga.

Håller med athena om stofamilj 36 (har egna sj, så inte helt opartisk). Tänker dock främst på dressyren, då LN under det senaste årtiondet plockat fram många lovande dressyrhästar ur den linjen - ex Synovia och Savoia (som ansetts som en av Sveriges bästa avelston tills hon gick bort i våras) .

Lyssna inte på vad andra säger avseende vad som är "inne" eller "ute". Ta reda på vad DU vill få fram med din avel och satsa på det DU tror på. Vad kul ändå att höra att stofamilj har bra omdömen av er här på Bukefalos. Jag har själv ett avelssto ur denna familjen. Hon fick sitt första föl i år och är nu betäckt på nytt och denna gången med Figaro R. Jag tror det kommer ut en långbent, vacker och mycket rörlig krabat. *håller tummarna* :)

Fast Wilmas möderne är ju från en svag gren av familj 36, mormorsmor lämnade en son som gick svår dressyr i USA, närmare än så finns ju inga prestationer.

Görel, du borde också inse att "allt i verkligheten inte stämmer överens med papperet alla gånger" utan du borde förbi se det och se till varje enskild individ istället. Alla hästar är individer, ingen är den andra lik vare sig vad gäller gångarter, exteriör, temperament etc. oavsett om man kommer från stamma stofamilj eller har samma pappa. Tänk på det!

Självklart är alla enskilda individer, men stofamiljer är mer generellt sett, och för att kunna se till varje individ så kräver det att man träffat alla eller fått väldetaljerade beskrivningar, och hur skulle det gå till? Detta känns som ett stort OT så jag tycker vi backar tillbaka till huvudfrågan nu. Dessutom finns det ganska ofta starkare o svagare grenar av olika stofamiljer.
All respekt till Görel som sitter på så otroligt mkt information och erfarenheter.

Nu pratar vi stofamiljer och inte individer.

Eftersom en helbror till Wilmas mormorsmor stod på min barndoms ridskola har jag länge haft koll på just den grenen av (36)!

Inom dressyren känner jag inte till någon utpräglad linje. Stofamilj 5 har gett många fantastiska dressyrhästar, men den är också Sveriges näst största efter F.2 som bl a Briar och Feliciano kommer från.

Generellt sett skulle jag titta på ett möderne som har prestationer i flera generationer och där hingstarna inte är för dåliga.

Jag tänker spontant på stof. 16 (Hermes, Rambo, Gicea, etc), 55 (Damino SD, Soraya) och 65 (Master, Tip-top, Daphna) som dressyrinriktade och mycket framgångsrika.

Jag tänker spontant på stof. 16 (Hermes, Rambo, Gicea, etc), 55 (Damino SD, Soraya) och 65 (Master, Tip-top, Daphna) som dressyrinriktade och mycket framgångsrika.

Min uppfattning är att (16) och (65) fått framgångsrika medlemmar hos varsin specifik uppfödare, men jag kan ha fel. (55) har jag inte koll på, men när jag kollade runt lite upptäckte jag att Di Caprio var ytterligare en framgångsrik medlem av familjen.

Min uppfattning är att (16) och (65) fått framgångsrika medlemmar hos varsin specifik uppfödare, men jag kan ha fel. (55) har jag inte koll på, men när jag kollade runt lite upptäckte jag att Di Caprio var ytterligare en framgångsrik medlem av familjen.

Detsamma gäller i så fall för nummer 36, om man ser till LN:s uppfödningar, och kan delvis förklaras med att dessa avlare behåller de bästa stona själva. Vilket är naturligt.

Men som ägare till ett sto ur en av dessa familjer hoppas jag att det är generna, och inte vem som korsar, är det avgörande för hur framgångsrika avkommorna blir. :)

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka