Intramuskulär injektion

Salonikel

Trådstartare
Varför sprutar man hästen i halsen egentligen? För att det är lättaste stället?

Visst finns/fanns de ngn kurs o gå i det?
För egentligen får inte "vi vanliga" göra det,eller?
Vet ju att många gör de själva, men hur är det egentligen!?

Sv: Intramuskulär injektion

om hästen är allmänt kass.. typ har små reaktioner i alla benen så kan man ge medlet i halsen istället så tar det hela kroppen.. istället för att behandla små markeringar i benen.. tex

min häst fick allmän kortison som jag sprutade själv i halsen en gång.. så vi vanliga "dödliga" får ge sprutor med medicin (men det krävs ju att en Vet skrivit ut det)

Man ger ju i en stor muskel och halsmuskeln är rätt stor. Man kan ge på bakdelen också i stora muskeln där.

men endast den personen som vet. har delegerat det till. har han sagt att Jag ska spruta hästen så får inte min pappa göra det tex.

var ju nyss nån sak om det här...

Man sprutar i halsen för OM hästen får en böld på injektionsstället så är halsen en av de bättre ställena att få det på. Det blir betydligt obehagligare och besvärande för hästen om en böld kommer på bakdelsmuskulaturen eller i bröstmuskulaturen t ex.

Men man kan egentligen spruta i annan muskel med, en del svårsprutade hästar står som små ljus om man sprutar i baken t ex. Men blir det en böld och man har lite otur och den trycker på nerver och grejer blir det ganska jobbigt för stackars hästen. Böld i halsen gör mest halsen lite stel bara.

Och vi vanliga får göra det på anvisning från behandlande veterinär, men inte överlåta det åt tredje person.

Man sprutar i halsen för OM hästen får en böld på injektionsstället så är halsen en av de bättre ställena att få det på. Det blir betydligt obehagligare och besvärande för hästen om en böld kommer på bakdelsmuskulaturen eller i bröstmuskulaturen t ex.

Men man kan egentligen spruta i annan muskel med, en del svårsprutade hästar står som små ljus om man sprutar i baken t ex. Men blir det en böld och man har lite otur och den trycker på nerver och grejer blir det ganska jobbigt för stackars hästen. Böld i halsen gör mest halsen lite stel bara.

Och vi vanliga får göra det på anvisning från behandlande veterinär, men inte överlåta det åt tredje person.

Tillägg till detta kloka.

Sedan är det väl något säkrare för en själv med. Man kan ju aldrig veta hur en häst kan reagera, hur go och snäll den än är till vardags.

Visst får man ge sprutor i muskel, fast ej i ven. Det får man ju även som lekman även göra på människor t.ex. ge insulinsprutor.

Hälsning Maja

Tillägg till detta kloka.

Sedan är det väl något säkrare för en själv med. Man kan ju aldrig veta hur en häst kan reagera, hur go och snäll den än är till vardags.

Visst får man ge sprutor i muskel, fast ej i ven. Det får man ju även som lekman även göra på människor t.ex. ge insulinsprutor.

Hälsning Maja

Jo säkerhetsmässigt spelar det ju också roll. Sen - om de inte riktigt är med på notera och spänner sig - så en spänd rumpa är otroligt svår att sticka i, nålen bara böjer sig alt att man får hugga in den (vilket ju inte är så bra). Iofs brukar då bröstmuskulaturen fungera bättre i de lägena, men halsen och halsveck brukar ju fungera allra bäst, om det går.

Men K sprutades som föl, både vid PC och vid vacc, i baken. Hon for ju i taket i samma sekund som hon kände nålen, och gav sig inte förrän den var ute, och man fick bara en chans, sen fick man inte komma nära. baken kunde man sticka i lite mer 'oförberett' (men där fick man def ingen andra chans, då var hela rumpan spänd och stenhård), och eftersom hon inte reagerade 'elakt' så slog hon inte, och man brukade få lugnare injektion i häcken ;) Nu är hon ju 'botad' från sin nålfobi, och sprutas i halsen som vanligt, vilket matte tycker är mycket 'säkrare och lugnare'

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 470
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit