Intervallträning??

Karin87

Trådstartare
Hej!
Vet inte om jag lägger denna tråden rätt men jag hoppas så.

Jag har en islandsvalack som har fått en liten sommarmage i sommar som jag nu ska träna bort. :D
Det är väl klokast att göra det med mest motionsridning då eller? Har ni några bra exempel på vad hur och vad man kan träna?
Har funderat lite på galoppträning i intervall, kan det vara bra kanske? Hur vetjag vad ja ska rida på för tider? Alltså galopp hur länge? Skritt hur länge? Det borde ju vara att man ökar galoppen o misnkar skritten ju längre man kommer i träningen men hur vet jag vart ja ska börja och hur mkt jag ska ändra senare?
Hoppas nån vill och kan hjälpa mig! :)
Mvh Karin och Bósi
 
Sv: Intervallträning??

Karin87 skrev:
Hej!
Vet inte om jag lägger denna tråden rätt men jag hoppas så.

Jag har en islandsvalack som har fått en liten sommarmage i sommar som jag nu ska träna bort. :D
Det är väl klokast att göra det med mest motionsridning då eller? Har ni några bra exempel på vad hur och vad man kan träna?
Har funderat lite på galoppträning i intervall, kan det vara bra kanske? Hur vetjag vad ja ska rida på för tider? Alltså galopp hur länge? Skritt hur länge? Det borde ju vara att man ökar galoppen o misnkar skritten ju längre man kommer i träningen men hur vet jag vart ja ska börja och hur mkt jag ska ändra senare?
Hoppas nån vill och kan hjälpa mig! :)
Mvh Karin och Bósi

Det beror på vilken typ av galoppträning du tänkt dig. Jag rekommenderar inte någon galoppintervall i maxtempo, utan i så fall, långsam canter varvat med trav och skritt, efter hästens förmåga. Att ta tid du rider de olika gångarterna och att räkna antal upprepningar är ett bra sätt att vet hur man ridit och därmed kunna öka på träningen.

Bantning är bäst med långsamhetsträning. Då hästen får förbränna fett i sitt arbete och inte musklernas glykogen. Starta igång med långsam trav och öka på lite och hästen gå länge. Då förbränns fett och byggs muskler. Samma som hos folk.

Galoppintervaller i maxtempo är till för att träna upp flåstet - alltså hjärta och lungkapaciet.

Hälsning Maja
 
Sv: Intervallträning??

Hejsan!
Okej, tack för svaret!
Så trav är egentligen minst lika bra när man ska träna kondition och fettförbränna! :P Jag har inte planerta någon "snabb-förbränning" här utan vet att det tar lång tid. :) Jag tänkte inte heller rejsa runt i jätte snabb galopp utan tänkte mej då mer samlad galopp i ordnade former. :) Men om trav är minst lika bra, eller kanske bättre så kan man ju lika gärna köra det. :)
Hur tar ni tiden när ni rider då? har ni någon bra armbandsklocka eller hur gör ni? :)
Men hur skulle ni träna era hästar om ni ville få upp en bra kondition och få bort en sommarmage? ;) hihi
Tacksam för alla svar!!
 
Sv: Intervallträning??

Du kan annars intervallträna i en lagom backe. Trava eller ganska lugn galopp upp och skritta ner. Ta det bara lugnt och börja med kanske 2 vändor beroende på vilken kondis din häst har och backen (föredrar en lång seg backe). Fast jag brukar mest använda det för att få upp flåset .

Rask skritt bränner oxå mkt fett och jag har brukat ut och trava mkt om de har lite mage. Det blir igentligen intervall träning när man är ute i skogen och travar och skrittar när jag tänker efter :D .

Fast galopp funkar bra för att "dra upp" magen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp