Intervaller

mazariin

Trådstartare
Jag kör en shettis, som för tillfället har rätt dålig kondition. Har hört rätt mycket om intervallridning och att det skulle vara ett bra sätt att få upp konditionen, så nu undrar jag om det går att göra likadant med körningen? Och isåfall; Hur långa och många skall intervallerna vara för en shettis?
Tack på förhand.

Sv: Intervaller

Intervallträning är ett sätt att träna upp konditionen och framför allt mjölksyretröskel och kommer in sent i träningen. Bra grundkondition och framför allt grundhållbarhet får du genom träning av uthållighetstyp, alltså låg belastning som hästen orkar med under längre tid, och till att börja med låg belastning under kort tid. Visst kan du få upp konditionen genom intervallträning när som helst, men styrka och hållbarhet på hästen har du då hoppat över, och det vill du väl inte?

Sv: Intervaller

Jag använder stetoskop och mäter återhämtningspuls för att få reda på hur mycket träning hästen behöver. Köp ett stetoskop (150 kr på apoteket) och mät pulsen (bakom vänster armbåge) 10 min efter avslutat arbete. Återhämtningspulsen ska då ligga under 100 slag/minut och helst ner mot 80 slag. Då "ligger du rätt i träningsdos". Jag har själv shettis och med denna metod har hans kondition höjts rejält. Det visade sig nämligen att han gärna maskar. Han ser ut att vara tröttare än vad han är. Om hästen har mycket dåligt kondition skulle jag börja med följande intervall: skritta fram 10 min, trava 5 min, skritta 2 min, trava 5 min och skritta av 10 min. Därefter tas pulsen. Räkna pulsslagen under 15 sekunder och multiplicera med 4 så får du slag/min. Ligger pulsen över 90 skulle jag korta ner till 4 min-intervaller vid nästa träningspass. Ligger pulsen på ex 56 som det gjorde i mitt fall när jag började mäta är arbetet för lätt. Vill man bygga upp grundkondition ska man öka på tiden och inte hastigheten och då skulle jag vid nästa träningstillfälle öka till 7 min trav x 2. Mäta pulsen igen osv för att hitta lämplig ansträngningsgrad.

Jag varierar körträningen genom att ibland träna längre pass x 2 (ex 13 min + 14 min) eller kortare pass x 3 (ex 10 min + 10 min + 7 min). Jag brukar skritta 2 min mellan intervallerna.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar