Inte ta profylax trots inrådan av läkare?

cherie

Trådstartare
Kan det på något sätt bli strul med till exempel olycksfallsförsäkring om jag väljer att inte ta malariaprofylax trots att läkare rekommenderar detta? Jag tönker om jag blir sjuk ändå och kanske inte får ersättning om jag behöver sjukvård tex?

Kan det på något sätt bli strul med till exempel olycksfallsförsäkring om jag väljer att inte ta malariaprofylax trots att läkare rekommenderar detta? Jag tönker om jag blir sjuk ändå och kanske inte får ersättning om jag behöver sjukvård tex?
Hmm... Malariaprofylax är ju inte helt utan biverkningar.

Min erfarenhet är att läkare rekommenderar väldigt olika. När vi skulle till Guatemala fick min syster malariaprofylax utskrivet, men jag gick till en annan läkare som tyckte att det var väldigt onödigt pga biverkningarna. Men detta var väl iofs inget högriskområde.

Är det garanterat att man inte får malaria om man förebygger?

@lady_vip Nej, biverkningarna är ju tyvärr ganska trista. Vilket min läkare nästan helt förnekade och menade att Malarone (det dyrare, nyare profylaxet) är ovanligt att det ger biverkningar. Undrade lite var han fått den informationen, det är ju bara att kolla i Fass och följa de allmänna debatterna som råder. Visst att Malarone är bättre än tidigare profylax men nästintill biverkningsfritt skulle jag knappast vilja kalla det.

Att läkare rekommenderar olika är jag medveten om. Min sambo var på samma vaccinationscentral förra veckan och han rekommenderas inte direkt att ta malariaprofylax (vi ska på samma resa) utan sa att om han gärna ville ha det så kunde han få.

Malariaprofylax är inte ett fullgott skydd, man kan få malaria ändå. Vi reser inte heller till värsta högriskområdena, men något värre än Guatemala.

Jag vill inte ta malariaprofylax, utan vill skydda mig mot myggor på andra sätt (vilket ändå är nödvändigt, då denguefeber är mycket högre risk att få än malaria och det går ju inte att vaccinera sig mot utan krävs att man undviker myggbett).

Just eftersom jag inte vill ta malariaprofylax undrar jag om det kan finnas något problem (försäkringsmässigt t.ex.) när min läkare skrivit i min journal att han rekommenderar profylax inför min resa?

Är det skrivet? Har du sett det?

Nej, det har jag inte. Läkaren var dock noga med att poängtera "Okej, men jag skriver här att jag har rekommenderat det i alla fall" när jag sa att jag inte ville ta det. Så jag antar att det är skrivet någonstans :)

Nej, det har jag inte. Läkaren var dock noga med att poängtera "Okej, men jag skriver här att jag har rekommenderat det i alla fall" när jag sa att jag inte ville ta det. Så jag antar att det är skrivet någonstans :)
Jag hade nog ringt försäkringsbolaget och kollat. Du behöver ju inte säga vem du är:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 867
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV