@Solis om jag var du skulle jag rida den övningen jag beskrev.
Rida på stora mittvolten och bara tänka på din egna vikt i ytter stigbygel och stänga ytterbog i trav med ytterhand i sk.vikningen och sedan göra övergångar galopp-trav med sk.vikning.
Totalt skita i ställning mm och bara tänka framåt och åt sidan.
Det stärker takt och ser till att få fina fattningar med hjälp av innerhöft+vikt och kram i ytter.
En annan bra är att rida sk.vikning motställd från väggen på långsidorna och alternera ställning i sk.vikningen.
Det avdramatiserad handens inverkan och ser till att ryttaren bara koncentrerar sig på att flytta bak med rak bål och se till att inte störa hästens mun i senare skede.
Menar du skänk.vikn. i trav på volten några steg och sedan fattning, galopp några steg, ned i trav och skänk.vikn. några steg osv?
Mitt problem ligger i att jag inte har tillräcklig koll på yttersidan i just skänk.vikn., jag viker mig lätt i midjan och överarbetar (ett vanligt fel förstås). Hästen är väldigt känslig och försöker verkligen, men med SIS blir det svårt...
Ovanstående övning skulle troligen också vara bra för hästen iom att hon helt överambitiöst och energiskt tror och tycker att skänkeln betyder "framåt". Alltid. Vi jobbar mycket på att hon ska acceptera sidförande skänkel även när hon är laddad (blir väldigt lätt övertänd. Hon vill, vill, vill, hur mycket som helst och säger aldrig nej. Inte så lätt alltid för en vanlig hobbyryttare....).
Tack för att du delar med dig tips!