Nu när jag tänker efter så är en framdelsvändning som du säger bra för att koordinera hjälperna såsom även i sk. vikn.Jag tycker framdelsvändningen är ganska avslöjande som övning, dels för att det avslöjar att man har tillräcklig energi i hästen, dvs att hästen trampar runt i vändningen och sen för ryttaren är det viktigt med både mothållande hjälper och framåtdrivande.
För ryttaren är det viktigt med att kunna koordinera hjälperna och för hästen, om man nu kan sätta energi i den är det bra att stretcha bak.
En bra övning, är en ganska stor vändning med energi, där både fram och bak får tvära och där man rider rakt fram i mellan för att sedan byta varv, lösgörande och rakriktande samt gör hästen uppmärksam.
Tränar man dessutom på att ryttaren får använda så lite hjälper som möjligt i vändningen, då har man kommit en bra bit på vägen till vad jag anser dressyr är, dvs bra kommunikation med så lite hjälper som möjligt.
Dessutom är det kanske bra att lära hästen den för ytterbogen hindrande yttersk. Att den sen även gör nytta i sk. vikn. Som en del i rakriktningen. Att gymnasticera bakbenen är aldrig fel.
Att det skulle slita är en viss inriktnings filosofi eller om man rider på hårt underlag i trav. Få gör förresten dessa i stor tvärning o man vill ha framåtgripande med.
Men jag har nog bara använt framdelsvändningen ute i skogen om det varit trångt