Inte ropa vid framhoppning?

F

Franko_81

"Halkade" in på ett hästforum förut och läste en tråd där det var ganska många som skrev att de inte ropade vilket hinder de skulle hoppa på framhoppningen!
En motivering var att man kunde ju se på ryttarens blick om ekipaget skulle hoppa eller inte. :crazy:
Man kan väl inte kolla på alla andra hela tiden heller:rofl:

Tyvärr stängdes mitt internet ner och jag komemr inte ihåg vad sidan hette.

För mig är det självklart att man ropar vilket hinder man hoppar, är det det för er också?

Sv: Inte ropa vid framhoppning?

Japp. Gärna högt och tydligt också.
Råkar ofta ut för folk som mer elelr mindre viskat *hoppning räcke*
-va sa du nått elelr var det fartvinden ?:p

Jag ropar alltid när jag ska hoppa, är väldigt irriterande när folk inte ropar :mad:
Och säger man till dom så får man bara en sur blick och blir plötsligt tävlingens satmara

Jag har inte tävlat i hoppning så mycket.. Men jag har då varken tid eller sans till att kolla på dom andra ryttarnas ögon om dom ska hoppa eller inte :D
Själv ropar jag högt och tydligt. Dock verkar hälften av alla framhoppare vara döva :crazy: Men kanske är så vilt på framhoppningarna på lokal nivå.

Ur ren säkerhetssynpunkt är det ju väldigt viktigt att man ropar.
När det är trångt och många ekipage på en framhoppning så kan det ju bli helt galet när tre personer försöker hoppa samma hinder :eek:

håller helt med om att det är skitjobbigt när folk inte ropar, eller när de typ viskar fram. Det kan ju till och med bli riktigt farligt då ju, typ att man krockar och så. Själv ropar jag alltid högt typ "hoppning, oxer" osv.....

Jag ropar alltid.
Fast kanske inte så högt, i mina öron låter det jättehögt men kanske inte i andras:angel::o

Jag ropar ALLTID!!!
Det är FRUKTANSVÄRT irriterande när folk inte ropar. Dock finns det väldig många sådana :mad: :crazy:
Likaså sådana som
  • Tar av täcken inne på framhoppningen
  • Inte kan högerregeln
  • Skrittar på spåret
  • Stannar mitt framför hindret
  • Tränar omhoppningssvängar (framför allt dem som tränar omhoppningssvängar OCH INTE ROPAR!!! Livsfarliga :smirk:)

mm. mm.

Det beror på hur trångt/många det är på framhoppningen.

tex om man helt enkelt är ensam: HOPPNING OXER!! ... till ingen? jag skulle känna mig ganska fånig då faktiskt.

Är det många däremot trångt/många så ropas det. Jag ropar en/flera gång/er till om det är någon på g att hamna i vägen som inte hört.

Jag ropar högt för att alla ska höra! Så mycket bättre för då blir det ytterst få missförstånd och alla kan sköta sin framhoppning bättre! Fast är jag ensam så ropar jag inte, men då är det ju ingen som behöver veta heller. Och som Moneypenny skriver - om någon är på väg att komma ivägen/kanske inte hört(?) så ropar jag igen.

Jag tävlar bara små klubbtävlingar dä vi bara är ca 5-6 ekipage på framhoppningen samtidigt , men jag ropar självklart högt och tydligt när jag ska hoppa . Det kan bli jättefarligt annars :O

Jag ropar alltid när jag ska hoppa, är väldigt irriterande när folk inte ropar :mad:
Och säger man till dom så får man bara en sur blick och blir plötsligt tävlingens satmara

Jo känner igen det där. Bäst är att hålla käft och hoppas på att dom river sista hindret i grunden :p

Jag ropar eller nästan skriker och då brukar alla fly:D:rofl:

Det gäller att höras, inte bara för ryttarna som rider utan aven hinderfolket som gärna kan stå mitt i vägen eller liknande.

håller med dig helt. Har man hoppat klart får man hålla sig undan.

Däremot tycker jag att det är bättre att skritta på spåret (anvisas på en del framhoppningar) så de som vill hoppa inte behöver korsa spåret för de som skrittar.

Jag förstår verkligen inte de som skiter i att ropa, det är verkligen det mest irriterande som finns :mad:

Jag ropar, och jag gör det högt också. skulle någon mot förmodan inte höra ropar jag igen. skulle denne inte höra ändå och vara i vägen ger jag en blick som dödar :cool:

Sen ska jag inte säga att jag aldrig har varit ivägen för någon, men då har jag alltid försökt be om ursäkt så bra det går på en framhoppning ;)

De flesta större tävlingar, nat (140 klasser) +elit jag är på är det alltid (offtast) så lungt och skönt så där behöver man inte knappt ropa tro det eller ej.

På lok+reg därimot är det LIVSFARLIGT om jag inte berättar vart jag ska. :D

jag ropar alltid, högt & tydligt :)
men ibland verkar dom inte höra, ?
om jag tränar omhoppningsvängar brukar jag typ ropa, omhoppning räcke, elr räcke från vänster, eller vilket hål man nu kommer ifrån, annars brukar jag vänta å hoppas på att ridhuset blir lite tommare så kör jag omhoppningssvängarna då! ;)

Jag ropar alltid, ibland två ggr tillomed. En gång när jag bestämmer mig för att hoppa och en extra gång när jag rider upp mot hindret om jag ser att det är mkt hästar och människor runtomkring.

Har även hänt att jag ropat när jag varit ensam på framhoppnigen :p

Nån som vet eller har förslag på vad man kan/bör göra om man har en röst som inte går/håller att ropa med:confused:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka