Inte roligt att vara hästägare...

F

Foxx

Nu har jag så smått tröttnat på att vara hästägare :eek:

bakgrundhistoria:
Jag var kär i en dåligt skött ponny. Jag kunde inte lämna henne men ägaren ville ha ett överpris på henne, men vad gör man inte. Vi köpte ponnyn. Jag själv är 15år och dom enda pengarna jag får är mitt barnbidrag, varav 500 går direkt till en som jag är skyldig pengar. Min mamma betalar allt för hästen.

Nu till problemet.
Vår häst blir jämt skadad! Så sent som igår fick vi åka in till akuten med henne, tre återbesök är inplanerade, och två för en annan skada. Vi har redan varit iväg på ung. 10 vet besök sen ja köpte henne för 5 månader sen... Vi har inte egen transport och det kostar 350 kr att hyra per gång. Sen ska vi ställa ut henne och betäcka henne, och det kostar en del. Sen åker vi ofta på träningar. Men nu har vi inte råd p.g.a. alla vet besök...

hitills har det gått på 30 000kr :grin:

Nu funderar jag på att "välja bort" träningarna, utsällningarna och betäckningen, det ända roliga vi har planerat :cry:

Mamma har varit tvungen att sluta med alla sina andra aktiviteter för att ha råd med hästen. Sälja eller hyra ut är inget allternativ. Vet inte vart jag vill med tråden, är bara så ledsen att allt blev helt fel.

Jag var jätteglad att jag skulle bli hästägare, hon var u.a. på besiktningen och allt var underbart. Men det blev bara ett helvete :cry::(

hästen i fråga är underbar och älskar att man kelar med henne, fattar inte hur hon kan vara så lycklig med all den smärta hon borde ha...

Sv: Inte roligt att vara hästägare...

hoppas det ordnar sig, låter mycket jobbigt... :(

jag förstår inte riktigt?
Är inte hästen försäkrad?
Du tränar väl inte en skadad häst?

Jo, hon är försäkrad, men inte på alla punket än eftersom att när vet. intyget gjordes så kollade hon inte över allt eller vad man ska säga.

Och ja, jag tränar en skadad häst. Fast bara skritt, så jag åker iväg på träningarna för att hon ska få något roligt att göra/tänka på. Hon inte är inte halt eller så, det är andra skador hon har, men orkar inte gå in på det nu...

Jo, hon är försäkrad, men inte på alla punket än eftersom att när vet. intyget gjordes så kollade hon inte över allt eller vad man ska säga.

Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar? Du skriver i första inlägget att hon var ua på besiktningen. Då skulle det väl inte vara några problem med försäkringen? Tog du över försäkring, eller skaffade du ny är hästen köptes?

men du
Jag tror du o din mamma skulle behöva lite vettig hjälp på plats lixom.

nu vet jag ju inte vad för skador din häst har , men det låter som om en hästkunnig person skulle hjälpa er att kolla över skador, köpekontrakt, besiktningspapper och häst o försäkring.
situationen verkar jagska ohållbar.

vad säger din tränare, är den verkligen utbildad. jag skulle inte ta emot en skadad häst om den så bara hade variga sår, för då behöver kroppen läka, inte träna.

det är ju mysko att veterinären inte kollat allt för mej veterligen ser en besiktning ut lika hos de flesta vet, och intyget oxå. hur kan en vet bara kollat vissa saker. då har man inte gjort en besiktning. och veterinären har gjort fel om det var en besiktning ni betalade för, den skall ju utgöra underlaget för att våga köpa hästen och att den ska kunna försäkras.

känner ni ingen hästkunnig så ta kontakt med typ ridskolechefen på närmaste ridskola, de brukar inte vara oävna att hjälpa till.

Säger som de flesta andra här att det låter som om ni behöver lite hjälp av någon mer kunnig person.
Vet ju inte alls varken var i landet ni finns eller hur ni har hästen uppstallad. Men det bör gå att hitta någon som kan hjälpa er inom rimligt avstånd.

Det är lite svårt att komma med något om man inte vet vad för skador hästen har.

Lycka till i alla fall!

En frisk häst blir väl inte så skadad? Se över säkerheten i stallet.

Det löser sig, det gör det. Det kommer att bli bättre när hästen blir frisk, då kommer det sluta kosta så mycket.

Jag skulle ställa in träningar och betäckning. Verkar vansinnigt att din mamma ska få offra sig så mycket. Jag skulle lägga krutet på att ta reda på varför hästen blir skadad. Är det stall/hagmiljön? Problem med balansen/benen?

Vad menar du med skadad?
Är det sjukdomar eller skador?
Är en väldig skilnad ur försäkrings synpunkt!

Och är det skador, varför blir hon skadad, något i miljön, hagen/stalet eller din hantering/ridning?

Sjukdom, är det något som fanns där när du köpte henne, har du fått resv från försäkrings bolaget?
Är det arftligt?
I så fall bör hon ju inte gå i avel?

Håller med. Kolla över miljön hästen vistas i. Trivs hästen? Ibland får man sätta sig själv och ens egna behov åt sidan för att hästen mår bra.

Dessutom finns det mycket annat roligt man kan göra än att åka på träningar. Man kan trickträna, mysa, gå på promenader m.m.

En betäckning verkar ur min synpunkt vara en dålig idé i det här fallet.
Först och främst om hästen är skadad eller sjuk - onödig belastning på kroppen.
Även om det nu är svårt ekonomiskt för er - för som ni säkert vet :grin: blir det snart två hästar att ta hand om och betala för istället för en. Det är förstås inte bara själva betäckningen som kostar, utan det blir högre foderkostnader och ytterligare en riskfaktor både under dräktighet och under/efter nedkomsten. Tycker att innan man planerar en betäckning skall man ha klart för sig att man kan hantera det ekonomiskt, kunskaps- och tidsmässigt. Menar självklart inte att ni är okunniga, men har man det tufft ekonomiskt med en häst verkar det inte som en bra idé att skaffa en till.

Jag skulle helt klart vänta med betäckningen, kanske till nästa år för då kanske allting ordnat upp sig för er del?

En sak till...

Nu funderar jag på att "välja bort" träningarna, utsällningarna och betäckningen, det ända roliga vi har planerat :cry:

Jag skulle inte kalla det för "det enda" roliga, om man har planerat både betäckning, utställningar och träningar. Det är ganska mycket!
När jag var 15 fick jag inte göra något av detta, även om jag också hade en snäll mamma som betalade för min häst.
Att ha häst ska ju vara roligt även när man inte åker iväg och gör saker som kostar pengar. Jag tycker du ska sänka dina förväntingar något när det gäller sådana aktiviteter, och vara glad för att du har en häst. :)
Sen är det jättetråkigt att hon är skadad mycket, men då är det det första man får ta itu med.

Tyvärr så går ju inte hästägandet alltid på räls... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 850
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar