Inte rida om man är nervös.

M

Matilda_o_Bonita

Hade en mindre diskussion med min mamma igårkväll om hurvida man bör rida när man är nervös. Hon genom sitt jobb tagit del av en undersökning där man testat hur mycket hästen påverkas av en nervös ryttare och den studien visar att hästens hjärtfrekvens ökar när ryttaren blir närvös och att hästen ochså blev nervös, fast set vat nog dom flesta hästmänniskor. Men det min mamma sen påstår är att om man är det minsta nervös, så ska man inte rida:eek: Det tycker jag låter helt sjukt. Visst, om man är hypernervös så kanske man inte ska sitta upp på en unghäst, men hur tror hon då att folk ska lära sig rida:crazy: Alla är nervösa i början innan dom lärt sig rida, och om man inte får rida om man är nervös så kan ju likabra alla ridskolor lägga ned och halva hästsverige sälja sina hästar.

Sv: Inte rida om man är nervös.

I sådana fall får jag sluta tävla!:smirk:. Är alltid nervös då.

Klart att man kan rida när man är nervös, men som du säger inte om man har nerverna utanpå!!
Återigen som sagt var beredd på att hästen oxå kan bli något nervig!!

Jag är alltid lite närvös :crazy: Men man måste ju ta sej upp på hästen för hur ska man annars komma över det?? :bump:

Man kan spela lugn, hästarna brukar gå på det!
Testa att göra dig tung som en hösäck, hänga lite neråt med huvudet, ner med axlarna, sänk händerna, länga tyglarna, andas med magen.

Min lilla pålla är jättekänslig med sånt...:crazy:

Inte om jag är lite nervös för nåt vi ska göra eller så, utan mer mitt allmänna känslotillstånd. Om jag är lite nervös, osäker, splittrad, på dåligt humör eller stressad funkar ingenting!!

När jag är sån börjar hon tramsa direkt och jag blir frustrerad för att det inte funkar, vilket förstärker alla hennes signaler på att allt inte är som det ska. Jag får lite hjärtklappning och blir ännu mer nervös (fast jag egentligen inte är rädd) och så blir jag nästan gråtfärdig och lite obeslutsam. Och hon snurrar runt, springer baklänges och är allmänt djävlig... Sist jag/hon var sån kom vi inte utanför stallplanen...:crazy: :cry:

Men när jag mår bra och är glad gör det mig inget om hon tramsar till det lite!! Då ser jag till att säga till på skarpen och få henne på rätt köl igen, utan några större problem. Och ignorerar henne när hon blir tittig. Sen funkar allt utmärkt!!:)

Så summan av kardemumman är väl att jag helt enkelt skippar ridningen de dagar jag känner att jag inte är i form psykiskt. Känner jag att det kommer göra mer skada än nytta att rida går jag en promenad istället!! Eller hakar på nån stallkompis och bara lullar lite i skogen utan att rida i egentlig mening!!

Jag tror det ligger mycket i det, inte bara för att hästen känner av och spänner sig. Jag har svårt att rida när jag kommer från jobbet och är stressad och måste hinna allt och det känner hästar direkt. De tjurar ofta till. Så jag måste ta ett djupt andetag och slappna av annars är det lika bra att lägga av.

Samma med nervositet.
Men sen tror jag det som din mamma menar är något viktigare än nerväs på tävling tex.
Om man är osäker och nervös inför att rida och hästen har tagit makten lite, så man hamnat i en ond cirkel, som många frågor handlar om på det här forumet, då är det kanske inte lämpligt att rida. Ryttaren måste hitta känslan av att vara den som bestämmer och att h*n ska klara hästen, annars kan det bli farligt. Då gäller det att rida under trygga former tills man hittat den känslan annars åker man nog bara mer och mer in i den där onda cirkeln.

Jag tycker nog din mamma har en poäng i det att det är olämpligt att rida gröna unghästar om man inte är trygg i sig själv utan nervös. Hästen plockar definitivt upp på det, och är det då en häst med lite osäkerhet i sig, så förstärks osäkerheten i och med att ryttaren är osäker/nervös. Grund elementet i form av introducerandet av ridning kan då i värsta fall bli mer komplicerat för hästen än det annars skulle vara.

Det beror nog kanske lite på vilken häst det är. En av mina hästar han är alltid kolougn i de flesta lägen. Honom kan jag sätta upp nervösa nybörjare och det bekommer honom inte alls.

Liknande trådar

Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 375
Senast: Sirap
·
Ridning Hej alla hästmänniskor där ute! Jag rider en D-ponny en gång i veckan självständigt på min ridskola och började rida honom självständigt...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 075
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar